Här har jag aldrig skrivit förr, men misstänker att forumet innehåller väldigt många som är väldigt mkt kunnigare än mig på husfrågor.

Vi bor på en gata med 8 hus där vi har en garageförening/samfällighet där vi förutom garage har ett gemensamt avloppsrör.
Efter rörbrott hos en granne så bestämdes det att vi skulle relina det gemensamma röret och kopplingarna in mot husen.
När det var dags för vårt hus stötte firman på någon form av problem och de stötte på jord i en del av vår förgrening(jag är inte helt med på exakt vad som hänt) När de försökt ta sig igenom har de troligen förvärrat röret, enligt firmans egen utsago, såpass att det inte går att relina, så nu behöver de gräva upp trädgården för detta, och vår nylagda altan riskerar att ryka.

Förstår ju att detta kunnat hända när som helst, med tanke på att rören är gamla, men nu har man ju filmat innan och påstått att det ska gå att relina.
Söker kanske mest andras erfarenheter och kunskaper om detta, och om det så att säga en naturlig risk som finns vid denna typ av arbete, och att man helt enkelt får bita i det sura äpplet om hela altanen måste tas bort, eller om det är värt att påstå att firman som utför bör ta kostnaden för rivande och återuppbyggnad av altan utifrån att de inte kunnat utföra det som de från början utlovat?

E EB18 skrev:
eller om det är värt att påstå att firman som utför bör ta kostnaden för rivande och återuppbyggnad av altan utifrån att de inte kunnat utföra det som de från början utlovat?
Vad står i avtalet du skrivit på?

Krilleman
Har firman bekräftat att det ska gå att relina via filmning innan kontraktsskrivning, så ser jag det som ganska klart var ansvarsskyldigheten ligger.

Men givetvis måste ni läsa i kontraktet vad som står avtalat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.