Hej
Har en värmekabel i en pem slang mellan bostadshus och garage/tvättstuga. Den har funkat fint, gissar att den är ca 8 år gammal, ca 30 m lång. Men i helgen hade vattnet frusit.
Misstänker att kabeln pajjat. Men är inte det väldigt ovanligt? Har en annan värmekabel som säkert är 20 år och den funkar fint fortfarande.
Jag har kollat säkringen i skåpet och den är ok. Även en liten lampa i brytaren för värmekabel lyser som indikerar att den är på.
Det sitter någon form av styrenhet där värmekabeln matas. Kan det vara så att det går att öka effekten på den?
Vet dock att vi haft det kallare än så här och den funkat.
Tacksam för tips om vad som kan vara fel.
PS färgen på värmekabeln är blå, men fabrikatet vet jag inte tyvärr.
Mvh
Fredrik

Är den kopplad med stickkontakt så sätt i en enkel effektmätare och se om kabeln förbrukar någon effekt.

Hej smart idé, men tyvärr är det en fast installation.
Nu kommer det ju tyvärr inget vatten, men annars brukar man känna att det kommer lite ljummet vatten innan det blir kallt. Så då förstår man att värmekabeln ger värme. I detta fall kostade jag på värmekabel hela vägen i pemslangen. Hus till hus.
Man har ju hört om väremekablar som är lite smarta. Och bara värmer där det behövs. Funderar om någon sådan funktion pajjat på de 30 metrarna
Osäker dock om denna är så smart.

Då får du testa med att kontrollmäta att styrenheten lägger ut spänning till kabeln.
Gör den det, blir steg två att bortkoppla kabeln från spänningsmatning/styrenhet och därefter ohmmäta den.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej smart idé, men tyvärr är det en fast installation.
Nu kommer det ju tyvärr inget vatten, men annars brukar man känna att det kommer lite ljummet vatten innan det blir kallt. Så då förstår man att värmekabeln ger värme. I detta fall kostade jag på värmekabel hela vägen i pemslangen. Hus till hus.
Man har ju hört om väremekablar som är lite smarta. Och bara värmer där det behövs. Funderar om någon sådan funktion pajjat på de 30 metrarna
Osäker dock om denna är så smart.
Sådana här värmekablar är ofta "smarta", dvs. självreglerande. De fungerar så att i kabeln går två ledare, mellan dem ligger ett motståndsmaterial som "läcker" ström mellan trådarna, då blir det varmt. Materialet har en starkt värmeberoende resistans, ju kallare, desto mera ström läcker över. När det är varmt ökar resistansen kraftigt, så att det nästan inte går någon ström alls.

Den självreglerande funktionen kan inte gå sönder egentligen, men det kan bli avbrott på någon av ledarna. I så fall fungerar inte kabeln bortom felstället.

Den här typen av kablar kallas för parallellresistiva, det går så att säga ström "på tvären" mellan två ledare, och där skapas värmen.

En annan kabeltyp som är vanlig i ex. golvvärme är en serieresistiv kabel, där är den ena tråden en motståndstråd, som blir varm av att det går ström i den. I den bortre änden är motståndstråden ihopkopplad med återledaren som är en vanlig koppartråd. Där är trådens längd anpassad till den önskade effekten på kabeln. Man kan inte kapa en serieresistiv kabel, även om man kopplar ihop trådarnas igen i bortre änden, så har man i så fall minskat resistansen i kabeln, strömmen ökar mot vad kabeln är gjord för, och därmed effekten och det kan börja brinna.

• Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
Den här kontrollboxen du har, vet jag inte riktigt vad den är. Men jag skulle misstänka att det är en termostat, som skall se till att kabeln bara matas om det är kallt. Och då gissningsvis i utrymmet där boxen sitter, eller om den har en sensor utomhus.

Du har inte satt in en radiator i utrymmet nyligen?

• Gilla
SiggeEklund
  • Laddar…
Hej, jag ska se om jag kan foto "styrboxen", den sitter lite dumt till bakom tvättmaskinen.
Nej tyvärr är det inget nytt element i utrymmet.
Men det ska erkännas att jag nyligen lastat in en massa bråte i garaget. Men jag upplever inte att värmen stigit på något vis pga av det.
Återkommer med bilder.
Mvh
Fredrik

E etompau skrev:
Då får du testa med att kontrollmäta att styrenheten lägger ut spänning till kabeln.
Gör den det, blir steg två att bortkoppla kabeln från spänningsmatning/styrenhet och därefter ohmmäta den.
Hej
Har äntligen fått möjlighet att krypa bakom tvättmaskinen och plåta det jag trodde var en styrbox. Men det visade sig vara en kopplingsdosa. Denna matas av en brytare på väggen. Som ni ser lyser brytaren vilket torde indikera på på spänning.
Men hur skulle ni kontrollmäta? Ser nästan ut som att man måste knipsa kablarna. Hoppas jag har fel. Vad ska utfallet vara om jag måste mäta ohm tror ni?
Mvh
Fredrik En upplyst kopplingsdosa med anslutna kablar och säkerhetsklämmor sittandes bakom en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En upplyst väggströmbrytare med en inkopplad, böjd elkabel och en kopplingsdosa på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
Det ser ut som en ETL-V-kabel 10W metern, den är en paralellresistiv kabel och är nästan omöjlig att mäta, helst med att mäta med en tångampermeter, då syns det direkt om den drar ström
Bryt strömmen med säkringen , sen kan du koppla isär med att vika upp de oranga vingarna , då släpper kablarna

Hej
Har nu mätt upp att jag får ~230 volt i ledarna fram till värmekabeln.

Jag mätte även upp resistansen i ledarna för värmekabeln och fick ~1000 ohm. Jag gissar att resistansen inte har något med längden att göra då jag gissar att den är en paralellresistiv kabel.

Värmekabeln är ca 30 meter lång så om någon tycker att det låter lurt med 1000 ohm så hojta gärna till.

Inget tyder på brott på slangen som även kunnat skada värmekabeln. Vattnet, när det inte är fruset, rinner fint som vanligt.

Tacksam för alla idéer.
Mvh
Fredrik

E etompau skrev:
Går ej att ohm mäta.

Som sägs, går inte att mäta den. Med en tångamperemeter över den bruna i dosan, kan man se om den drar ström. Från dosan där i mörkret. hur långt kan du se V-kabeln. är den kall eller varm. Den är V-kabel ända fram till delningen av ledarna i dosan.

• Gilla
toddy tagg
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Har äntligen fått möjlighet att krypa bakom tvättmaskinen och plåta det jag trodde var en styrbox. Men det visade sig vara en kopplingsdosa. Denna matas av en brytare på väggen. Som ni ser lyser brytaren vilket torde indikera på på spänning.
Men hur skulle ni kontrollmäta? Ser nästan ut som att man måste knipsa kablarna. Hoppas jag har fel. Vad ska utfallet vara om jag måste mäta ohm tror ni?
Mvh
Fredrik [bild][bild]
Känn om den är varm

J jonaserik skrev:
Som sägs, går inte att mäta den. Med en tångamperemeter över den bruna i dosan, kan man se om den drar ström.
Man kan också mäta med amperemeter i serie, troligen har TS det i sin multimeter.

D Dilato skrev:
Man kan också mäta med amperemeter i serie, troligen har TS det i sin multimeter.
Jepp men då ska man veta en del om el och inte bränna instrumentet.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.