Hej,

Vi är mitt i ett bygge av badrum och har kommit till montering av dusch-set. Vi var bara inte helt med på dimensioner på rör och AluPex.

Dusch-set: http://bathroomsourcing.com:8122//images/upload/cprod/instructions/VQ-I-AF3S-B-B.pdf

Där är de med klämringsanslutning för 15 mm matarrör som vi tror ska vara t ex kopparrrör. Men vi har i stället 16 mm AluPex som kommer ut ur väggen.

Helst vill vi förstås montera det som vi planerat d v s som instruktionen från Burlingtons visar. Men då AluPexen är 1 mm för grov så går det inte rakt av.

Kan man t ex slipa ner (t ex med sandpapper) AluPexen 1 mm i diameter, montera en stödhylsa i AluPexen och sedan dra den klämring som kommer med Burlington-satsen?

Du kan absolut inte modifiera röret. Till alupex finns kopplingar genomföringar avsedda för det röret. Nu vet jag inte vad det är för blandare du har, men normalt har man ett blandarfäste av ”godtyckligt” fabrikat, där väljer du då ett fäste som är godkänt för röret ifråga, helst samma fabrikat som röret.

H hempularen skrev:
Du kan absolut inte modifiera röret. Till alupex finns kopplingar genomföringar avsedda för det röret. Nu vet jag inte vad det är för blandare du har, men normalt har man ett blandarfäste av ”godtyckligt” fabrikat, där väljer du då ett fäste som är godkänt för röret ifråga, helst samma fabrikat som röret.
Hej,
Blandaren ör den jag länkade till. Den är angiven som 15 mm rör med yttre gänga. Sprängskiss finns på länken.

Om någon vet att t ex Vatette har en lösning som inte bygger ut så är det helt klart det bästa. Jag har inte lyckats lista ut det dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.