T
På begäran skapas här en älskar tråd.

Alla hatar den svarta ergoskyffeln från fiskars. De föredrar träskyffeln. Varför får jag då inte ha mina svartingar ifred. När den sista är spårlöst försvunnen beställer jag tre nya. Trots att jag vet precis var jag lägger dem så försvinner de tillslut och efter ett halvår står jag där med en gammal sunkig träskyffel.

Ergoskyfelln är bäst därför att:

Den är längre och jag slipper bryta ryggen när jag skottar.
Kryckan är utbytbar om den skulle gå sönder.
Skaftet är böjt på ett sätt som gör att man kan skyffla med handlederna till ett minimum av ansträngning.
Den är väldigt skön att hålla i.
Den är ju faktiskt rätt snygg också.

De som hatar denna skyffel är gamla konservativa rävar som vägrar kännas vid ordet utveckling.

Jag älskar den också, men jag är fortfarande inne på min första (sedan 8-9år), min är använd så mycket så att svetsskarven mellan skaftet och bladet börjat släppa, så den har tjänat mig väl vid husdränering mm.
Förstår inte hur man kan föredra en träskyffel, man måste ju böja mycket mer på ryggen då.

Vart är bilderna?

/L

Jag visste inte att det gick att byta ut kryckan (handtaget?).
Vi lyckades pajja två skyfflar o en spade i höstas så de slängdes. Jag borde ha tagit hem dem.

Ett bra tips som gäller för alla skyfflar är att slipa upp dem det första man gör, annars har man att göra ett år eller så med att få dem "skyffliga".

///j

T
Krycka = handtag

Det finns anläggare som skär av en bit av bladet det första de gör när de får en ny skyffel, så att bladet blir kortare och skyffeln lastar mindre. Jag antar att det är för att det skall bli lättare och orsaka mindre slitage på kroppen. Själv har jag dock aldrig känt någon önskan till dylik handling.

Min första svarting rakade jag så mycket med att bladet var två centimeter kortare på höger kant.

Tips:

Grova material kan man med fördel raka med skyffel istället för raka.
Fina material med större rakningsdjup än 5 centimeter kan man också raka med skyffel.
Man tjänar mycket tid och kraft på att lära sig raka med skyffel, eftersom det inte är lika tungt att använda skyffel som raka. Man fattar bara hockeyklubbegrepp med skyffelns insida mot sig och föser materialet förbi kroppen.

Att använda kratta är förkastligt. Rakning utförs med raka, inget annat. Krattor är till för grässådd och sommararbetande pojkar och flickor i gröna arbetskläder.

Insåg i somras att jag varit en loser till dess, som inte fattat rakans förtjänster förrän då ;). Nu längtar jag nästan till att ogräset dyker upp till sommaren, på trottoaren vid vårt hus, så jäkla effektivt att skala bort med rakan!

Det är en utmärkt skyffel. Kommer aldrig att byta tillbaka. Gillar även grävspaden. Någon som har sopkvasten? Hur är den?

Denna tråd är nog topp-tio på detta forum. Asball!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.