KalleKe
Fundera också över om samtliga rum faktiskt behöver jordas om det skall utföras, exempelvis i vårt sovrum och vardagsrum så har vi inte en enda apparat som behöver jord. Samtliga är med Europakontakt.

Kök, badrum, garage och kontor där större apparater finns har ju ett annat behov :)

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Köket är förhoppningsvis jordat redan nu, samma med lampan i badrummet, något eluttag finns förhoppningsvis inte heller i badrummet, utan jordfelsbrytare.

Mikael_L
tommib tommib skrev:
Om det är barnaspekten som är det drivande skulle jag i första hand se till att alla uttag och andra apparater är i gott skick och petskyddade. JFB kommer på andra plats.

Det får för övrigt vara en bra långsam JFB om den ska lösa på några tiondels sekunder. Kravet är 30ms (= tre hundradels sekunder) för personskydd.
max 30 mS vid 5x In (150mA normalt)
max 300 mS vid 1x In (30mA normalt)
Får ej lösa vid 1/2x In (15 mA)

Det är kraven. Dvs vid 30mA kan det ta upp till 3 tiondelars sekund och vara godkänt.

• Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Kraven är max 40 ms vid 5 x In, 150 ms vid 2 x In och 300 ms vid 1 x In. Och vettigt bör man ligga långt under tidskravet vid den viktiga punkten 30 mA som vi vanligtvis rör oss med här.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ahh, my bad. :oops:

Det var 40, inte 30 mS vid 5x In ...

Liten och marginell skillnad ja, men vi brukar ju vara strikta i denna forumdelen. :)

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
tommib
#varförfinnsingenpudelemoji

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahh, my bad. :oops:

Det var 40, inte 30 mS vid 5x In ...
Och skall vi vara extra petiga så (var det väl Bo som rättade mig förra gången jag slant på samma sätt på tangentbordet) betyder "S" i våra sammanhang enheten Siemens (inversen av Ohm). Sekund förkortas "s". ;)

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Vilket påminner mig om när Google vill att jag skall köra ut på "E4 S" (dvs söderut), så säger rösten "Ta avfart efyra Siemens".

Ett litet nördskämt.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.