Jag har just skjutit in 22 mm PEX i 25 mm PEM. Lite diskmedel så gick det som en dröm att göra det, trots några relativt snäva svängar på vägen.

Jag har lagt röret för att förbereda för inkommande kommunalt vatten i framtiden. Jag har inte brunnen på samma sida huset som avloppet, så inkommande vatten måste göras om den dag kommunalt kommer (om tio år kanske). Just nu används slangen som avlopp för vattenrenaren. När kommunalt vatten kommer så byter jag PEX-slang.

Tyvärr så fick jag inte plats med mer än 22mm, men jag har kollat upp saken och det skall vara tillräckligt.

S sin skrev:
Moderna hus är väl marinerade i plast rakt igenom? Plastfärg (en av de största orsakerna till mikroplaster) både inne och ute, lager av plastfolier, laminatgolv. Så varför inte till vattenrören?

Som många skrivit här så verkar plasten just i vattenrör vara ett av de minsta problemen och också ett av de mest kvalitetskontrollerade användningsområdena för plast. Så jag tror inte att man ska vara allt för orolig, koppar är inte allt för nyttigt att få i sig i stora mängder heller. Min övertygelse är att det är bättre att fokusera på att använda mindre plast i andra sammanhang.
Instämmer helt. PEX-rör är överlägsna för vatten. Men jag gillar även kopparrör, speciellt om det finns tillfälle att kapillärlöda.

Dock är jag mycket tveksam mot RiR. Nyttan ligger bara i tillverkarnas och VVSarnas inkomst.

pacman42 pacman42 skrev:
Lite diskmedel så gick det som en dröm att göra
Du är inte orolig att diskmedlet har "blivit lim" när det är dags att:
pacman42 pacman42 skrev:
När kommunalt vatten kommer så byter jag PEX-slang.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du är inte orolig att diskmedlet har "blivit lim" när det är dags att:
Jo, men då kan man använda rejält med våld. Det går även att försiktigt spola i det yttre röret. Man kanske borde göra det redan nu för att bli av med diskmedlet innan det torkar...

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag får rädda det idag. Som tur är har jag tejpat ena änden så det kan inte ha torkat mer än ett par decimeter in i röret i den andra änden.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rickard.
T Thomas_Blekinge skrev:
Dock är jag mycket tveksam mot RiR. Nyttan ligger bara i tillverkarnas och VVSarnas inkomst.
Visst lägger skyddsröret på viss kostnad men det kan väl inte handla om så många kronor extra för genomsnittskunden.
Eller om du tänker att vi ska helt överge den nordiska metoden och köra "amerikanskt" så finns det väl en del att spara på bekostnaden av att försäkringsbolag inte kommer stå för vattenskador eller drastiskt öka premien.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi kan iallafall vara säker på en sak...
Det är definitivt svårare att dra om ett prisolrör genom att bara "dra i" ett nytt...
Och hårda kopparrör är nog ännu värre😉

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag tror att det är ungefär 0% chans att få ut medieröret för byte, för att inte tala om att få in ett nytt, speciellt om det sitter i pistoler vid utgången. (Lyckligtvis har jag aldrig behövt försöka)
Jag har bara misslyckats 3 gånger av kanske 15 försök. De tre gångerna var skyddsrören inte klamrade enligt monteringsanvisningarna så det kan man inte belasta systemet för.
Således 100% lyckade försök.

/ Björkskär

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Jag har bara misslyckats 3 gånger av kanske 15 försök. De tre gångerna var skyddsrören inte klamrade enligt monteringsanvisningarna så det kan man inte belasta systemet för.
Således 100% lyckade försök.

/ Björkskär
Får man fråga varför det blev nödvändigt att byta inneröret?

T Thomas_Blekinge skrev:
Får man fråga varför det blev nödvändigt att byta inneröret?
Hej
Vanligast var att snickare hade (som vanligt) glömt att det rör på vissa ställen och inte läste ritningar och skruvat i dessa.
I det fallen som misslyckats var det andra företag som dragit slangarna och klamrat för glest så ytterröret ”nyper åt” om innerröret.

Jag har räknat bort de gånger då då det ej gick att hitta skruven som orsakade läckan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett av fallen jag hört där det lyckades med bytet var en kollega som just flyttat in i sitt nybyggda hus. Men byggaren hade gjort något fel i monteringen av köksskåp. Kommer inte ihåg vad som var fel. Men iallafall kommer de dit och demonterar ett skåp, då sprutar det ut vatten ur ett av skruvhålen. Skruven hade tätat så länge den satt där. Räckte med omdragning av innerröret.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det stämmer inte utan det är 50% chans, antingen så går det eller så går det inte. Enkel matte egentligen 😉
60% of the time, it works every time!

pacman42 pacman42 skrev:
Jag får rädda det idag. Som tur är har jag tejpat ena änden så det kan inte ha torkat mer än ett par decimeter in i röret i den andra änden.
Röret utdraget, rengjort och istoppat igen (något skall man ju använda lunchrasten till när man jobbar hemifrån). Det hade inte fastnat för fem öre. Spolade igenom det yttre röret med varmvatten och drog en trasa genom det till dess att det slutade komma skum. Tvättade ren det inre röret med handduk och vatten. Använde sedan glidmedel för elledningar, det lär ska bli ett pulver som fortfarande glider bra när det torkar.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Ett av fallen jag hört där det lyckades med bytet var en kollega som just flyttat in i sitt nybyggda hus. Men byggaren hade gjort något fel i monteringen av köksskåp. Kommer inte ihåg vad som var fel. Men iallafall kommer de dit och demonterar ett skåp, då sprutar det ut vatten ur ett av skruvhålen. Skruven hade tätat så länge den satt där. Räckte med omdragning av innerröret.
Men då är ju ytterröret skadat - teoretiskt ska det väl leda bort vattnet vid en läcka?

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men då är ju ytterröret skadat - teoretiskt ska det väl leda bort vattnet vid en läcka?
Man kan ju byta det också. Man bör egentligen ha rör-i-rör-i-rör, då går det att byta bägge! Alltså både skyddsröret och det inre röret. Sedan har man ett dragrör som bara är dragrör...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.