Renoverar badrum.
Tidigare har allt vatten varit utanpåliggande och vill nu köra rör i rör i vägg.
Vägg i vägg med badrummet ligger tvättstuga och vattnet till badrummet kom från rör där.
Av flera anledningar vill jag inte riva och köra rör i rör i tvättstugan utan tänker att jag ska montera fördelar/skåp på vägg i tvättstugan och sedan gå in i vägg till badrummet.
Så från kopparrör till rör i rör in i Fördelare/fördelarskåp och vidare in i vägg.

Frågan, vad gäller då med tätskikt i tvättstugan? Idag endast plastmatta på golv (betong). Klarar jag mig utan att köra tätskikt även på vägg om jag har fördelarskåp med skvaller rör ner till golvbrunn?

D digg75 skrev:
Klarar jag mig utan att köra tätskikt även på vägg om jag har fördelarskåp med skvaller rör ner till golvbrunn?
Det borde funka. Reglerna säger att det ska vara tätt golv med uppvik där det finns fogar på tappvattenledningar. Det står inget om att väggen måste vara tät.

• Gilla
digg75
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det borde funka. Reglerna säger att det ska vara tätt golv med uppvik där det finns fogar på tappvattenledningar. Det står inget om att väggen måste vara tät.
Visst borde det? Sitter ju koppar rör med skarvar på vägg idag.
Blir klinkers på golv och 20 cm upp med tätskikt under då jag ska bila upp o byta brunn i samband med detta.

BirgitS
D digg75 skrev:
Klarar jag mig utan att köra tätskikt även på vägg om jag har fördelarskåp med skvaller rör ner till golvbrunn?
Skvallerröret får inte gå till golvbrunnen utan vattnet ska komma ut på en vattentät golvyta där du genast upptäcker även enstaka droppar.

• Gilla
digg75
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skvallerröret får inte gå till golvbrunnen utan vattnet ska komma ut på en vattentät golvyta där du genast upptäcker även enstaka droppar.
Ja men ännu bättre :)

Paul-Staffanstorp
Varför ens kasta ut pengar på ett dyrt fördelarskåp frågar jag mig ?

Gå in med två matningar rakt genom väggen där du ska ha kommoden i badrummet.
Från samma plats lägger du sedan in t.ex ett RiR som går till toaletten och två RiR som går till duschblandaren.
Då får du 3 kv och 2 vv synliga i kommoden som du sammankopplar och på så vis får du utanpåliggande fördelare i kommoden istället vilket är både enklare och billigare än fördelarskåp.

Tvättstugan har bara krav på fuktskydd på golvet samt 50mm uppvik på väggarna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:

Från samma plats lägger du sedan in t.ex ett RiR som går till toaletten och två RiR som går till duschblandaren.
Då får du 3 kv och 2 vv synliga i kommoden som du sammankopplar och på så vis får du utanpåliggande fördelare i kommoden istället vilket är både enklare och billigare än fördelarskåp.

Nej, det blir inget skåp har jag bestämt, bara dyrt. Det var oklart hur jag kunde göra utan.
Har haft tanken på fördelare i kommod men kommoden blir i bortre änden av rummet, dusch och wc är närmast väggen där vattnet kommer in.
Tänkte montera fördelare i tvättstugan jämte väggen till dusch. Då kan jag gå rakt in till dusch/wc och åt "andra hållet" för vatten till handfat. Inte det största badrummet men går jag till handfat/kommod först blir det en massa extra rör som ska dras.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:

Nu ska jag bara välja fabrikat och hitta alla delar. :)
Lutar åt Uponor dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.