4 302 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Beräkna historisk prisskillnad timpris/rörligt elavtal byggd på tidigare förbrukning.
Många med mig funderar nog på om det skulle löna sig med timpris på elen istället för rörligt "månadspris". Givetvis vill man då grunda sitt beslut på fakta som bygger på min egna förbrukning i mitt eget hem, hur man kan man annars fatta ett beslut grundat på fakta istället för gissningar och tyckande.
Men för att kunna göra den jämförelsen så behövs det ju någon app/program som suger ut min timförbrukning senaste året och timpriset som då gällde. Dessa uppgifter ska sedan presenteras som jämförelse mot vad jag betalat på mitt nuvarande avtal. Utifrån dom siffrorna så kan man ju sedan fatta ett beslut som bygger på historiska fakta, givetvis säger det ju ingenting om priserna kommande år, men det ger ändå en betydligt bättre bild än att bara sitta och gissa.
Har jag missat något helt uppenbart, finns den är funktionen hos några elbolag? Någon som har relevanta fakta här.
Jag har Greenlyappen och där kan jag se min timförbrukning men endast typ några dagars historik., men inte jämföra historiska utgifter mm. Och ni som har timpris redan kanske har utökad info om era historiska timpriser. Men det jag pratar om här är att ha tillgång till fakta INNAN jag bestämmer mig för timpris eller inte.
Några idéer hur man löser det här?
Men för att kunna göra den jämförelsen så behövs det ju någon app/program som suger ut min timförbrukning senaste året och timpriset som då gällde. Dessa uppgifter ska sedan presenteras som jämförelse mot vad jag betalat på mitt nuvarande avtal. Utifrån dom siffrorna så kan man ju sedan fatta ett beslut som bygger på historiska fakta, givetvis säger det ju ingenting om priserna kommande år, men det ger ändå en betydligt bättre bild än att bara sitta och gissa.
Har jag missat något helt uppenbart, finns den är funktionen hos några elbolag? Någon som har relevanta fakta här.
Jag har Greenlyappen och där kan jag se min timförbrukning men endast typ några dagars historik., men inte jämföra historiska utgifter mm. Och ni som har timpris redan kanske har utökad info om era historiska timpriser. Men det jag pratar om här är att ha tillgång till fakta INNAN jag bestämmer mig för timpris eller inte.
Har du provat https://timpriskollen.se/kalkylator ?
Nope hade inte koll på denuseless skrev:
Det är absolut ett steg på vägen men det krävs en hel del manuellt fibbel där. Det man tycker borde finnas är en app typ Greenly, där jag ger tillåtelse till att hämta mina data från min eleverantör, och sedan ska appen fixa alla beräkningarna och presentera svaret på ett snyggt sätt. Verkligen konstigt att ingen har fixat ett sådant verktyg i dessa tider när alla snackar elpriser och elavtal
Jag använde https://timpriskollen.se/kalkylator för att räkna på det.
Tog ca 12 timmar att manuellt skriva i Notepad 12 månader bakåt och sen se att vi skulle tjänat
ca 200:- på ett år utan att ändra på något.
Pratade med min fru om vad vi kunde ändra? Blev bara diskmaskin och bergvärmepumpen till slut som fick ändras. Diskmaskin går ungefär 6 gånger i månaden, Nibepumpen ställdes i smartläge.
1 Sep - 31 Dec har vi minskat elkostnaden med 815:- med mer nattider och helger. Vi har ingen elbil, frun duschar och lagar mat när hon vill. Tvättar, torktumlar på helger på dyrtid. Har solceller sen 2019 och använt 1674 kWh från dem 2022, och köpt in 4566 kWh från elbolag, så även med en liten förbrukning går det att spara in på elkostnaden.
Att ingen har gjort någon app är ganska självklart, då det verkar som att de flesta har olika sätt att redovisa dem.
Tog ca 12 timmar att manuellt skriva i Notepad 12 månader bakåt och sen se att vi skulle tjänat
ca 200:- på ett år utan att ändra på något.
Pratade med min fru om vad vi kunde ändra? Blev bara diskmaskin och bergvärmepumpen till slut som fick ändras. Diskmaskin går ungefär 6 gånger i månaden, Nibepumpen ställdes i smartläge.
1 Sep - 31 Dec har vi minskat elkostnaden med 815:- med mer nattider och helger. Vi har ingen elbil, frun duschar och lagar mat när hon vill. Tvättar, torktumlar på helger på dyrtid. Har solceller sen 2019 och använt 1674 kWh från dem 2022, och köpt in 4566 kWh från elbolag, så även med en liten förbrukning går det att spara in på elkostnaden.
Att ingen har gjort någon app är ganska självklart, då det verkar som att de flesta har olika sätt att redovisa dem.
SuckD dibb skrev:
Men tack för svaret
Det tar inga 12 timmar att logga in på nätbolaget och göra 12 exporter. 1 timme inkl summering kanske...Mats-S skrev:
Har Eon, de måste man skriva om för hand! Måste där göra 365 exporter a 24 timmar X 365 dagar = 8760 rader med pekfinger.Attitudeswe skrev:
Jannejanne123 som har https://timpriskollen.se/ , har inte lyckats att läsa av Eons format till något som funkar i timpriskollen.
Men är du duktig, så lös det?
Jag har just suttit och gjort den beräkningen. Laddade ner timförbrukningsdata månadsvis från elnätsbolaget, jag har Ellevio. Laddade sedan upp på Timpriskollen en i taget och summerade lite snabbt i Excel. Total tid ca 1 h för att få reda på att vi sparat ca 500 kr ink moms under 2022 på att ha timpris, varav knappt hälften i december. Årsförbrukning 10 000 kWh.
Har en gammal "dum" bergvärmepump som vi dragit ner manuellt dagar med extrema timpriser och kör disk och tvätt på natten, i övrigt ingen större anpassning. Kan tycka att utdelningen blev lite futtig i förhållande till omaket, men så har vi inte heller så stora möjligheter att styra förbrukningen. Kanske mer värt när bvp ger upp och byts ut till en mer styrbar (har även avbeställt min Ngenic efter att ha räknat på återbetalningstiden...)
Har en gammal "dum" bergvärmepump som vi dragit ner manuellt dagar med extrema timpriser och kör disk och tvätt på natten, i övrigt ingen större anpassning. Kan tycka att utdelningen blev lite futtig i förhållande till omaket, men så har vi inte heller så stora möjligheter att styra förbrukningen. Kanske mer värt när bvp ger upp och byts ut till en mer styrbar (har även avbeställt min Ngenic efter att ha räknat på återbetalningstiden...)
EON så plockar du ut datan via appen, så är listan klar direkt att lägga in i timpriskollenD dibb skrev:
Där går det att välja hela månaden + timmätt
Svaret är ganska enkelt...Mats-S skrev:
Många med mig funderar nog på om det skulle löna sig med timpris på elen istället för rörligt "månadspris". Givetvis vill man då grunda sitt beslut på fakta som bygger på min egna förbrukning i mitt eget hem, hur man kan man annars fatta ett beslut grundat på fakta istället för gissningar och tyckande.
Använder du mest energi mellan kl 06.00 -22.00 eller kan du använda mer mellan 22-06
På den första kan rörligt löna sig.
På den andra och speciellt om du kan koncentrera det till 01-04 så kommer du spara på timpris
Kan du dessutom tänka dig att titta på en app när du ska köra tvättmaskin mm så är timpris klockrent
Har haft Greenely i ett år nu och vi ska byta tillbaka till rörligt. Vi jämförde december räkningen mot våran förra leverantör Skelleftekrafts rörliga elpris i december och Greenely blev 50 kr dyrare. Då har vi kört diskmaskinen på natten och undvikit att tvätta/torktumla när det har varit dyrt om det gått. Helt enkelt varit medvetna hur vi har använt elen.Mats-S skrev:
Vi har sparat 2000 kwh jämfört med 2021 men det är värmen i huset och golvärmen i två badrum som vi har sänkt.
Vi har ett eluppvärmt radhus på ca 144m2 och hade en årsförbrukning på ca 13000 kwh i år.
Men nu byter vi tillbaka för det finns ingen ide att att fortsätta att krångla med spotpris för oss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder