4 945 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Rör för dra fram trädgårdsvatten under gräsmatta
Hejsan!
Håller på med lite markarbete för uteplats och sedan ovanpåliggande pool. Tänkte gräva ner för framtida eldragning (gult 50mm, ok med elektriker) samt något för vatten. Vilken lösning för vatten är jag inte riktigt helt klar över och tips mottages tacksamt. Dessa dragningar kommer gå under gräsmatta utan någon större belastning.
Min spontana tanke, innan jag läste på, var ett grövre rör som jag sedan kan föra igenom vanlig vattenslang (för att helt enkelt kunna byta ut slangen vid behov ) men sedan sprang jag på PEM som alternativ. Tvekade dock lite på PEM eftersom den verkar så svårböjlig. Däremot med PEM så kan man ju räkna med att den inte behöver bytas.
Jag hade tänkt dra röret från fasaden och upp igenom marken där framtida bottenplatta för pool kommer gjutas, ca 10 m. Däri kommer jag sedan ha dolt utrymme för kopplingar och vidare dragning.
Vad ser ni för kloka alternativ?
tack på förhand!
Håller på med lite markarbete för uteplats och sedan ovanpåliggande pool. Tänkte gräva ner för framtida eldragning (gult 50mm, ok med elektriker) samt något för vatten. Vilken lösning för vatten är jag inte riktigt helt klar över och tips mottages tacksamt. Dessa dragningar kommer gå under gräsmatta utan någon större belastning.
Min spontana tanke, innan jag läste på, var ett grövre rör som jag sedan kan föra igenom vanlig vattenslang (för att helt enkelt kunna byta ut slangen vid behov ) men sedan sprang jag på PEM som alternativ. Tvekade dock lite på PEM eftersom den verkar så svårböjlig. Däremot med PEM så kan man ju räkna med att den inte behöver bytas.
Jag hade tänkt dra röret från fasaden och upp igenom marken där framtida bottenplatta för pool kommer gjutas, ca 10 m. Däri kommer jag sedan ha dolt utrymme för kopplingar och vidare dragning.
Vad ser ni för kloka alternativ?
tack på förhand!
Rulla ut pemslangen en varm dag och låt den ligga några timmar i solen så är den lätt att handskas med. Skarpa vinklar finns det vinkelkopplingar för. Finns inget vettigt alternativ till pem så kör på det. Är det bara poolvatten du ska ha? Kommunalt vatten? Lägg en lika grov slang som inkommande och koppla direkt på huvudledningen i så fall så händer det något när du vrider på
rekommenderar att lägga ned extra slang för framtida behov, typ vattenspridare och utkast i trädgården. Grävningen är jobbig, slang är billigt.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur dra in rör för el i friggeboden?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kostnad för att dra kabel i nedgrävt rör?
El -
Kan man dra 2,5 FK för trefas i ett 16 rör?
El -
Varför läcker vattenutkastaren från dräneringsröret?
Vatten & Avlopp -
Vad är detta för rör? - Dränering platta på mark 60-tals hus
Grund & Markarbeten