Brinner det så pass mycket, så är det bara att bygga om allt.
Bara tjafs med halogenfriarör, dyrt,dyrt.

Jämför med resten av matrialet i ett hem, soffa, möbler, tyger, det blir ändå skadliga gaser....

Sen är halogenfria rör ett aber att få snyggt.. Normala pvc rör fäster man med 4-5 punker om man skall ha mycke kabel i. Halogenfria är inte lika styva vilket lätt gör en utanpåligganade dragning till ett vågspel om man inte ökar på antal fästen

Halogen fräter på kroppen också, inte bara utrustning.

Iofs, i de flesta hem har man hemska material i alla fall. Allt man köper är billigaste möjliga material. Och själv gör man detsamma.

Mikael_L
pepparkakshuset skrev:
OT-apropå: Jag har metall-flexrör i väggarna hemma (sent 50-tal) men det är förbjudet sedan länge va ?
Nja, rören tror jag inte är förbjudna i sig.
Men det blir inte dubbelt skydd, som det ska vara idag. Så metallrör borde vara tillåtna under följande omständigeheter:
1. Man använder dubbelmantlad kabel i dom (typ EKK)
2. Rören är skyddsjordade.

Har för mig att det framgått av tidigare inlägg från behörig elektriker här att metall rören är OK även för FK, och de har svävats på målet lite i frågan om de behöver vara jordade eller ej.

Sedan att det säkert vore bra om man jordade dem och kör med EKK eller liknande är ju en annan sak.

Mikael_L
Vid ROT-arbeten skulle jag tro att man "återanvänder" elrören i metall för det mesta. Jag har också svårt att tro att de blir jordade i någon större utsträckning, även om reglerna egentligen antyder det som krav.
Jag har varit med och bytt tjärkabel i en lägenhet, elektrikern andades inte ljud om metallrören, utan vi drog bara in nya FK.

Men risken är ju att om en FK blir söndernött någonstans, eller en gnagare är framme osv, så kan hela rörinstallationen bli strömförande. Har man normala strömbrytare och uttag så kommer man dock att ha ett beröringskydd där iom isolerande plasthöljen. Har man JFB så har man säkert även stor elsäkerhet.
Väl att märka är att en JFB inte ersätter något av de dubbla skydden, någonsin... enligt regelverkat iaf. (visst var det så? :o)

FK i metallrör är OK och rören behöver inte jordas om det rör sig om 'normalt underhållsarbete' och däri ingår exvis byte av kablar. Man ska däremot kontrollera dosor och rör i möjligaste må så att de ej har skador etc. Sedan får var och en ta ställning till hur man vill göra.

Hur är det med slang med färdig dragen kabel i? Eller är det bara onödigt dyrt?

Slang med FK i från början är somsakt dyrare, men som jag säger. Arbetar man med det så är det helt klart värt varje liten krona extra. Men som privatperson så hänger allt i hur mycket man värdesätter sin arbetstid.

Vi använder inget annat än färdigdraget i jobbet, det kräver dock att man "planerar" allt i detalj redan från början, tiden är vår stora vinst, minimalt med spill, inga skarvar och vi betalar inte mer för färdigdragen slang än om vi skulle köpa slang och tråd var för sig.

Hur gör ni i trappkopplingar osv. när ni kanske vill ha oranga mellan/tändtrådar?

Normalt kopplar vi trappkoppling med en mellantråd ( P-P tändtråd i bägge samt fas i bägge) och då behöver man inte mer än fem färger. Dom få gånger man behöver flera färger drar vi helt enkelt i en tråd till eller byter ut det som behövs eller lägger en tom slang och drar i vad vi vill. Det ena utesluter ju inte det andra.

Uppfattat!

lite offtopic, men tips är att inte underskatta friktonen.

Skulle ha igenom 4 högtalarkablar genom VP16 och det var tvärstopp efter 1m.

Snodde 1dl hudcreme från frugan och smorde in trådarna, de flöt igenom hur lätt som helst...

Nu har jag nog världens mest väldoftande högtalarkablar :-)

Naturligtvis så drar man rör på raksträckorna och eventuellt någon böj med fjäder. Slang använder man då man ska igenom reglar och i hörn och annars där det är trångt och bökigt. Rör behöver inte fästas lika mycket.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.