Hej!
Jag håller på att hjälpa min far att isolera och inreda hans vind.
Det är tänkt att vi ska sätta spottar, vi har köpt 12v spots, g4, 10w. (behöver ej luftspalt)

Kontstruktionen ser ut så att vi inte kommer att ha glespanel utan kommer att köra panel i taket av den tjockare typen. Dvs att vi kommer att dra elen i rör under diffusionsplasten i isoleringen.

Men hur är det, behöver man rör från trafon till spotarna eller kan man dra dessa tunna kablar ovanför plasten, borra för spotsen installera och fortsätta med nästa spot?

Sen hade jag en annan fråga om någon vill svara så slipper jag belasta forumet med mer inlägg. Uttagen på väggarna kommer vi att dra utanpåliggande, varför jo; enklare, mindre att borra och fixa distanser för dosorna. Kan man dra dessa utanpåliggande kablar, i golvspringan som blir, allstså det utrymmet som bildas när man lägger golv utav golvkilarna. För att sedan dölja detta med golvlisten? Eller är det bättre att köpa en kabellist och dra det där?

Tack på förhand!
Mvh Nicholas

Svarar på 2:a frågan: Anledningen att man har en springa mellan golv & vägg är att golvet skall kunna röra sig pga temp & fukvariationer, alltså skall man inte placera något som kan hindra denna rörelsemån i springan.

I värsta fall kommer annars antingen golvet att buckla sig, eller det man har lagt ned i springan att klämmas sönder..

Dvs nej, inte stoppa ner elledningar där.

självklart, det visste jag ju, ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker!
Tack för snabbt svar...Någon som kan svara på första frågan?

Hej igen!
Vore jättebra om jag kunde få något svar på fråga 1, vi hade nämligen tänkt att köra igång idag!

Mvh Nicholas

Men av rent praktiska skäl ska ni lägga dit rör, är det ren snålhet som ni ska lägga kabeln lös bakom panelen?

Protte

Dra rör kostar 50 spänn på biltema. Flexrör duger gott.

Skadas en kabel så går den att byta ut. Det kan ju tex hända att man byter armatur eller lampa och då blir kanske kabeln för kort helt plötsligt.

Hej!
Självklart är det inte av snålhet, utan på så sätt, slipper vi punktera plasten på så många ställen.

Min fråga är om det är godkänt att göra såhär, eller finns det någon risk?

Mvh Nicholas

Någon elektriker här?

EDIT, förklarande: Om man drar dold kabel och gör den immobil (vid glesning etc) så måste man installera ett spikskydd. Jag tror att kabeldragning bakom list förhindrar kabeln att röra sig och då måste du skydda mot t.ex. spikgenomslag.

Redigerat:
Jag skulle sätta apparatdosor och dra rör mellan, sedan använda armaturer godkända att montera in i apparatdosor. Förr eller senare kommer du att behöva laga/byta nått och då är det guld värt att man kommer åt utan att riva hela taket.

När du ända har taket öppet, gör det ordentligt från början. Du märker hur smidigt det går om du skulle få några problem i framtiden.

Och på fråga 2, klammra kulo med letti-klammer längst golvlisterna. Sedan kan du lägga latex längst kablarna för att få en diskretare installation

Eller ännu bättre, sätt dosor och dra rör. Går betydligt snabbare än klammra utanpåliggande kabel.

Redigerat:
Vad finns det för spottar som är godkända för montering i a-dosor?

tex den här E7467401

Jag har redan köpt spottar, med avseende att slippa luftspalt, så jag är nöjd med mitt val. Men hur är det, kan man dra en sådan kabel, 2m amp kabel i isolering utan rör.

Sedan undrar jag om man kan dra kabel i isolering utan rör både som ovanstående för lågspänning men även vanlig utanpåliggande kabel. Vill gärna lära mig mer, men är det så att man måste dra det i rör, allt som befinner sig i isolering/gles?

mvh Nicholas

När det gäller 12V ledningen så TROR jag inte att du gör ngt. formellt fel om du drar den utan rör.

Om det gäller 230V blir det lite mer komplicerat. Dels handlar det då om vilken kabel för uatnpåliggnade montering du har valt. EKRK som oftast blir bäst för utanpåliggande (bra styvhet gör det lättare att klamra rakt), så får den inte läggas dolt överhuvudtaget.

Men kör du med ex. EKLK så får man under vissa förutsättningar dra den dolt, jag är inte säker på att jag kan alla dessa förutsättningar så "listan" kanske inte är komplett.

Om du skall dra den löst i vägg eller tak, så måste den dels vara just lös, ev. spik eller skruv som når frma till kabeln skall "flytta" kabeln istället för att punktera den. Där den inte ligger löst, ex i borrhål genom reglar, skall det finnas spikskydd (speciella plåtar).

Dessutom så måste du ha speciella dosor med inbyggd dragavlastning för kabeln.

Sammantaget så är det ingen vinst att dra "fritt" utan rör, dosor med dragavlastning är "special" som du inte hittar att köpa någonstans annat än hos elgrossister, osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.