11 926 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
Rollbart tätskikt, finns detta inte längre?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Ta en titt på zebrasystems olika lösningar. Jag använde deras rullbara system i mitt badrum.
https://zebrasystems.se/anvisningar/
https://zebrasystems.se/anvisningar/
Det är inga större skillnader mellan rollat tätskikt med väggvinklar och filmbaserat tätskikt. Ingen av dem tål några större rörelser. Eller båda tål lite rörelser, hur man nu vill formulera det.BirgitS skrev:
Men filmtätskiktet har ett högre ångmotstånd så mindre vattenånga tar sig igenom dessa än rollade tätskikt. Och därmed vill man inte ha trä och papp under rollade tätskikt eftersom dessa material inte gillar vattenånga. Relevant i t ex badrum som begjuts konstant med vatten. Kanske inte så relevant för ett golv där tätskiktet finns där för den där olyckan som sker en gång under badrummets livslängd.
Sen finns det ju branschregler också och de är ju inte lika verklighetsförankrade utan är en massa regler där man inte behöver fundera över varför: "För att reglerna säger det."
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Är det ens krav på tätskikt i tvättstuga?
I dag så har vi en gammal plastmatta som inte är tät runt brunnen och inte täcker hela golvet. Så alternativen är att göra något själv som kan fungera i några år, eller ta in hanterverkare för större kostnad. Eller inte göra nåt och hoppas att det inte blir översvämning eller läckage.Claes Sörmland skrev:
Jag ska tätskikta ett badrum med väggar & golv i betong. Köpte Probau ångspärr & tätmembran. När jag öppnade hinken med ångspärr va det en vit vätska överst & en klump med lera i botten.
Försökte hacka/mosa leran & blanda runt men det va ändå som grus kvar. Kollade locket och den va 1 år gammal så åkte till Bauhaus för reklamation. Fick ta en annan hink men det va samma datum så beställde på nätet. Fick hem en utan datummärkning och den va likadan. Som en hård lerklump med vätska ovanpå.
Ska ångspärren i ett rollbart tätskikt inte vara en jämn massa?
Försökte hacka/mosa leran & blanda runt men det va ändå som grus kvar. Kollade locket och den va 1 år gammal så åkte till Bauhaus för reklamation. Fick ta en annan hink men det va samma datum så beställde på nätet. Fick hem en utan datummärkning och den va likadan. Som en hård lerklump med vätska ovanpå.
Ska ångspärren i ett rollbart tätskikt inte vara en jämn massa?
Jag vill påstå att alla hinkar du fått, har stått ute i kallförråd och frysskadats. De kan även bli dåliga av ålder, men inte bara efter ett år. Hade de gått ut för 5år sedan hade det möjligen kunnat vara orsaken.Blomstedt87 skrev:
Jag ska tätskikta ett badrum med väggar & golv i betong. Köpte Probau ångspärr & tätmembran. När jag öppnade hinken med ångspärr va det en vit vätska överst & en klump med lera i botten.
Försökte hacka/mosa leran & blanda runt men det va ändå som grus kvar. Kollade locket och den va 1 år gammal så åkte till Bauhaus för reklamation. Fick ta en annan hink men det va samma datum så beställde på nätet. Fick hem en utan datummärkning och den va likadan. Som en hård lerklump med vätska ovanpå.
Ska ångspärren i ett rollbart tätskikt inte vara en jämn massa?
Tätskiktsmassan kan ha ett tunt lager vätska på toppen när man öppnar burken, men bara ett par centimeter ner ska det finnas en mjuk gummilik massa, som man lätt blandar ner vätskan i, så den blir homogen
Klicka här för att svara
