Ja det är någon sorts träkonstruktion i väggarna.
Talar det för folie menar du?
 
BirgitS
H henmosen skrev:
Ja det är någon sorts träkonstruktion i väggarna.
Talar det för folie menar du?
Så som jag har förstått det, men du bör läsa instruktionerna för det rollade tätskikt som du vill använda samt branschreglerna från BKR och Säker vatten.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det rollade tätskiktet förutsätter att det inte sker några rörelser i golv-vägg-vinkeln, men om väggarnas stomme är någon sorts träkonstruktion så är det ju stor risk för att det rör sig där med årstiderna.
Det är inga större skillnader mellan rollat tätskikt med väggvinklar och filmbaserat tätskikt. Ingen av dem tål några större rörelser. Eller båda tål lite rörelser, hur man nu vill formulera det.

Men filmtätskiktet har ett högre ångmotstånd så mindre vattenånga tar sig igenom dessa än rollade tätskikt. Och därmed vill man inte ha trä och papp under rollade tätskikt eftersom dessa material inte gillar vattenånga. Relevant i t ex badrum som begjuts konstant med vatten. Kanske inte så relevant för ett golv där tätskiktet finns där för den där olyckan som sker en gång under badrummets livslängd.

Sen finns det ju branschregler också och de är ju inte lika verklighetsförankrade utan är en massa regler där man inte behöver fundera över varför: "För att reglerna säger det."
 
Är det ens krav på tätskikt i tvättstuga?
 
Claes Sörmland
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är det ens krav på tätskikt i tvättstuga?
Vid nybyggnation finns ju BBRs krav i 6:5331 Vattentäta skikt. Det allmänna rådet lyder:

Svensk text om vattentätt skikt i badrum; avsnitt om byggregler.

Har man ett äldre hus utan tätskikt så får man fundera på hur man vill underhålla badrummet.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Hej och tack för alla svar.
Om jag gör det själv så tror jag väl inte att jag kommer uppfylla alla branschregler. Men jag vill ha en lösning som blir tät och bra om jag får ett läckage eller översvämning.
 
Needas Needas skrev:
Ta en titt på zebrasystems olika lösningar. Jag använde deras rullbara system i mitt badrum.
[länk]
Tack.
Zebra vill alltså ha ett flytande tätskikt fast med tätremsa mellan vägg och golv, samt innerhörn.
Det ser omständligt ut, men det kanske inte är så krångligt i verkligheten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vid nybyggnation finns ju BBRs krav i 6:5331 Vattentäta skikt. Det allmänna rådet lyder:

[bild]

Har man ett äldre hus utan tätskikt så får man fundera på hur man vill underhålla badrummet.
I dag så har vi en gammal plastmatta som inte är tät runt brunnen och inte täcker hela golvet. Så alternativen är att göra något själv som kan fungera i några år, eller ta in hanterverkare för större kostnad. Eller inte göra nåt och hoppas att det inte blir översvämning eller läckage.
 
Jag ska tätskikta ett badrum med väggar & golv i betong. Köpte Probau ångspärr & tätmembran. När jag öppnade hinken med ångspärr va det en vit vätska överst & en klump med lera i botten.

Försökte hacka/mosa leran & blanda runt men det va ändå som grus kvar. Kollade locket och den va 1 år gammal så åkte till Bauhaus för reklamation. Fick ta en annan hink men det va samma datum så beställde på nätet. Fick hem en utan datummärkning och den va likadan. Som en hård lerklump med vätska ovanpå.

Ska ångspärren i ett rollbart tätskikt inte vara en jämn massa?
 
Blomstedt87 Blomstedt87 skrev:
Jag ska tätskikta ett badrum med väggar & golv i betong. Köpte Probau ångspärr & tätmembran. När jag öppnade hinken med ångspärr va det en vit vätska överst & en klump med lera i botten.

Försökte hacka/mosa leran & blanda runt men det va ändå som grus kvar. Kollade locket och den va 1 år gammal så åkte till Bauhaus för reklamation. Fick ta en annan hink men det va samma datum så beställde på nätet. Fick hem en utan datummärkning och den va likadan. Som en hård lerklump med vätska ovanpå.

Ska ångspärren i ett rollbart tätskikt inte vara en jämn massa?
Jag vill påstå att alla hinkar du fått, har stått ute i kallförråd och frysskadats. De kan även bli dåliga av ålder, men inte bara efter ett år. Hade de gått ut för 5år sedan hade det möjligen kunnat vara orsaken.
Tätskiktsmassan kan ha ett tunt lager vätska på toppen när man öppnar burken, men bara ett par centimeter ner ska det finnas en mjuk gummilik massa, som man lätt blandar ner vätskan i, så den blir homogen
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.