4 993 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Rolla fläckar i nymålat gipstak
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Så typiskt att ljuset dolde två fläckar i det nymålade innertaket, som syns i annan vinkel nu. Måste jag rolla om hela innertaket, eller finns det något husmorsknep? Går det att tunna ut lite färg och rolla över fläckarna utan att det bryter av mot det första lagret färg? Eller är det färgspruta som gäller för att inte skapa nya fläckar? Eller åker jag helt enkelt på att måla om hela taket?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag tror också att det inte kommer att märkas men vad är det för typ av fläckar? Inget som trängt igenom och kan tänkas tränga igenom igen? Eller har det bara missats lite vid första målningen?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Missade i första målningen, så det är grundfärgen + lite av gipset som lyser igenom (grundfärgen hade urkass pigmentering).Alfredo skrev:
Tycker det är rackarns svårt att se i just tak var man har rollat och inte särskilt då grundfärg och färdigstrykningen har samma färg.
Jag fick ett husmorsknep iaf till att "lappa fläckar" och det var att tvåla till hörnen/kanterna på rollern rejält, så jag misshandlade en gammal roller och rundade av hörnen och har dunkat på med mer färg. Försökt tona ut strykningarna utan att rolla för torrt och tror bannemig det blev bra.
Det är nog mest en själv som ser sådant efteråt och tänker på det.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Största amatörfelet när man målar, är att man har för lite färg i rollern...
Rolla på flödigt en bit för att sen släta ut...
Fläckarna borde gå bra att bara rolla på...
Rolla på flödigt en bit för att sen släta ut...
Fläckarna borde gå bra att bara rolla på...
Klicka här för att svara