Det är nog bra grejer: http://www.kuken.co.jp/en/

Men man blir lite misstänksam när de skriver
home_main_1.jpg

Less then 5% accuracy :p

Hoppas att de menar inaccuracy.
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
ullberg
pyro skrev:
Hur ser mejslarna som ligger i det där etuiet ut? Jag har en omgång mejslar (spår +ph) i ett etui som är förvillande likt det där. Jag tycker de är riktigt bra (till småpill). Köpte mina hos kjell&co för många år sådan.
Nu har jag gått in från verkstaden för kvällen men eftersom Kjelle köper stora delar av sitt sortiment från Deltaco så skulle jag tro att det är samma sats som du har, jag har varit nöjd med dessa mejslar.
 
bygga_bo skrev:
Nix, det är Makita som kör med Bluetooth i skruvdragare. Helt seriöst! [länk]

Jag vill inte förstöra en god historia, men kan sprida lite ljus över orsaken...
Alla bilfabriker loggar hur hårt respektive skruv är dragen i samtliga tillverkade bilar.
detta gäller förmodligen inte alla skruvar i bilen men en dragare med bluetooth ger möjligheten att logga ytterligare skruv.
Då jag jobbade skruvdragare mot bilindustrin i slutet av 80-talet loggade man bara kritiska skruv på motorer och hjulupphängningar, det är nu mer än 25 år sedan och kvalitetskraven och datakraften har ökat sedan dess. Då var det naturligtvis bara stora komplexa maskiner med sladd som kunde loggas.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Kul info hyggabus!

Men hur vet dragaren vilken skruv den drar? Har varje skruv en egen RFID?
 
hyggabus skrev:
...Jag vill inte förstöra en god historia, men kan sprida lite ljus över orsaken...
Tycker inte att du förstörde något - tvärtom! Alltid kul när folk delar med sig av sina kunskaper!
 
tullemannen skrev:
Dom här finingarna satt bra i handen!
[bild]
Det var inget vidare photoshoppat.
 
Ska vi fortsätta sprida ljus kring de trådlöst uppkopplade verktygen? Råkar ha rätt ingående kunskaper om just de trådlösa bitarna i många av tillverkarnas verktyg. Bluetooth och WLAN är inte ovanligt och ersätter idag i princip alla gamla "stängda" radiolösningar. De fria radiobanden på 2,4GHz och 5GHz är vanligtvis synnerligen frekvensplanerade och inmutade i många av de stora bilfabrikerna.
 
KnockOnWood skrev:
Kul info hyggabus!

Men hur vet dragaren vilken skruv den drar? Har varje skruv en egen RFID?
Olika detaljer monteras ju på olika stationer, och det är förmodligen typ "kritiska M8-or på station 7" som loggas ( och som gissningsvis dras med en skruvdragare med loggning.)
Då jag var jobbade med det byggde vi dragare för topplock, lageröverfall, ventilkåpor, oljetråg etc.
I loggen kunde man tex se om någon skruv gick tungt hela vägen och på så vis indikerade att skruven tagit gäng snett eller att skruv/ gänga var defekt.
Om någon skruv inte uppnådde fullt vridmoment flyttades motorn av bandet och togs om hand manuellt.
Oljetråg och motorkåpor dras med moment för att säkerställa att motorn inte läcker olja, hela packningen skall ha samma anspänning.
 
KnockOnWood skrev:
Men hur vet dragaren vilken skruv den drar? Har varje skruv en egen RFID?
I de (person)bilfabriker jag varit i skannar montören en en given streckkod innan ett eller flera skruvförband dras åt.
 
KnockOnWood skrev:
Har nog inte varit i närheten av Photoshop:
[länk]


Nu bet du dig allt i tummen, gamla Messerschmitt :D
Den bilden du länkar till är inte samma som tidigare i tråden, som jag fortfarande vidhåller är photoshoppad. Du kanske skulle ta en närmare titt på den, din gamle Messerschmidt ;)
Även den bild du länkar till ser klart photoshoppad ut i samma delar.
 
Det kanske är en ku*-prototyp?
 
Vad jag vet kan hela världen vara photoshoppad :rolleyes:
 
Oj, tänk om norrmännen photoshoppat dit sverige bara för att kunna handla billigt kött? Akkurat.
 
Så otroligt bra funktion, där man ta bort besserwissrar från flödet! Klicka på användarens namn och välj ignorera användare. Klart!
Roliga verktygsannonser   Sida 44.png
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.