265 451 läst ·
1 172 svar
265k läst
1,2k svar
Roliga verktygsannonser
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det är nog bra grejer: http://www.kuken.co.jp/en/
Men man blir lite misstänksam när de skriver
Less then 5% accuracy
Hoppas att de menar inaccuracy.
Men man blir lite misstänksam när de skriver
Less then 5% accuracy
Hoppas att de menar inaccuracy.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 997 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 997 inlägg
Nu har jag gått in från verkstaden för kvällen men eftersom Kjelle köper stora delar av sitt sortiment från Deltaco så skulle jag tro att det är samma sats som du har, jag har varit nöjd med dessa mejslar.pyro skrev:
bygga_bo skrev:Nix, det är Makita som kör med Bluetooth i skruvdragare. Helt seriöst! [länk]
Jag vill inte förstöra en god historia, men kan sprida lite ljus över orsaken...
Alla bilfabriker loggar hur hårt respektive skruv är dragen i samtliga tillverkade bilar.
detta gäller förmodligen inte alla skruvar i bilen men en dragare med bluetooth ger möjligheten att logga ytterligare skruv.
Då jag jobbade skruvdragare mot bilindustrin i slutet av 80-talet loggade man bara kritiska skruv på motorer och hjulupphängningar, det är nu mer än 25 år sedan och kvalitetskraven och datakraften har ökat sedan dess. Då var det naturligtvis bara stora komplexa maskiner med sladd som kunde loggas.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Kul info hyggabus!
Men hur vet dragaren vilken skruv den drar? Har varje skruv en egen RFID?
Men hur vet dragaren vilken skruv den drar? Har varje skruv en egen RFID?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Har nog inte varit i närheten av Photoshop:thomasx skrev:
http://www.kuken.co.jp/en/sysprod/wp-content/uploads/2013/05/KW-7PD.jpg
Nu bet du dig allt i tummen, gamla Messerschmitt
Ska vi fortsätta sprida ljus kring de trådlöst uppkopplade verktygen? Råkar ha rätt ingående kunskaper om just de trådlösa bitarna i många av tillverkarnas verktyg. Bluetooth och WLAN är inte ovanligt och ersätter idag i princip alla gamla "stängda" radiolösningar. De fria radiobanden på 2,4GHz och 5GHz är vanligtvis synnerligen frekvensplanerade och inmutade i många av de stora bilfabrikerna.
Olika detaljer monteras ju på olika stationer, och det är förmodligen typ "kritiska M8-or på station 7" som loggas ( och som gissningsvis dras med en skruvdragare med loggning.)KnockOnWood skrev:
Då jag var jobbade med det byggde vi dragare för topplock, lageröverfall, ventilkåpor, oljetråg etc.
I loggen kunde man tex se om någon skruv gick tungt hela vägen och på så vis indikerade att skruven tagit gäng snett eller att skruv/ gänga var defekt.
Om någon skruv inte uppnådde fullt vridmoment flyttades motorn av bandet och togs om hand manuellt.
Oljetråg och motorkåpor dras med moment för att säkerställa att motorn inte läcker olja, hela packningen skall ha samma anspänning.
Den bilden du länkar till är inte samma som tidigare i tråden, som jag fortfarande vidhåller är photoshoppad. Du kanske skulle ta en närmare titt på den, din gamle MesserschmidtKnockOnWood skrev:
Även den bild du länkar till ser klart photoshoppad ut i samma delar.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vad jag vet kan hela världen vara photoshoppad