Hej!

Vi byggde ett nytt hus som vi nu bott i 3 år där vi har FTX-system. Jag har länge mått dåligt över att det luktar konstigt, vaknat på nätterna och kännt en stickande lukt i näsan. Förstod efter ganska lång tid att det är röklukt jag känner. Min man känner inte av det särskilt mycket förutom när det även luktar utomhus, då blir det jättemycket lukt inne. I normalfallet (även om man inte känner lukten utomhus) så är det en dov röklukt mest hela tiden. När jag går hemifrån känner jag på jobbet under dagarna att framförallt mitt hår (även lite i kläder) luktar rök vilket är väldigt frusterande. För någon månad sedan installerades ett kolfilter och jag hade stark förhoppning om att problemet skulle försvinna. Kanske lite bättre men helt klart inte bra då jag fortfarande vissa (främst) nätter känner lukten inne och utanför huset i hår och kläder.
Har läst andra inlägg (från 2011,2012) om samma problem och undrar nu om någon har rekommendation om hur man kan lösa problemet? Om kolfilter ska funka - vilket märke är bäst? (vet inte riktigt vad vi har men det kostade ca 6000 kr).
Närmaste grannen har enbart vedeldning och de andra vet jag inte om de har ved som primär källa eller om de endast "mys-eldar". Vill inte ännu prata med grannarna förrän jag vet om det finns någon annan lösning på problemet.

Väldigt tacksam för tips!

Flytta uteluftkanalen och ta luft på ett lägre ställe eller annan sida av kåken, den som vätter ifrån de eldande grannarna kanske funkar.

Tack för tipset! Vi har redan uttaget i motsatt riktning mot den grannen som eldar mest men kanske hjälper att sätta intaget längre ner. Önskar gärna få tips på den bästa kolfilter-anläggningen på marknaden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.