Jag har en Contura 470 som förra ägaren fick nedslag vid sotningen att rökluckan sitter fast.
Jag försöker nu åtgärda detta själv men jag lyckas inte att lossa luckan. Det går inte att vinkla den så jag kommer förbi fästena på något håll….

Har någon tips på hur man tar loss den? Det ligger åtminstone en fågel på den…
Tycker att sotaren borde varit med om liknande problem tidigare och kunnat lösa det men om han/hon inte kunde lösa det så kanske någon har modifierat något, fast allt ser gammalt och slitet ut så det känns ändå inte så.

Mats-S Mats-S skrev:
Om du med "röklucka" menar rökhyllan så kanske det här kan hjälpa dig:
[länk]

Se sid 9 "Montering av rökhylla", kanske bara att göra monteringen i omvänd ordning?
Hej
Ja, helt rätt. Rökhylla heter det.
Jag har försökt att göra det i omvänd ordning men lyckas inte. Känner att det inte borde vara så svårt men det går verkligen inte. Jag får inte hyllan tillräckligt långt bak för att komma förbi piggarna den ligger på i framkant. Och drar jag den längre fram går den inte att böja neråt för då tar det emot ovanför där framme

Bästa svaret

Mats-S
Går det att ta ut "plattorna" på sidorna för att skapa mer plats kanske, eller är dom spärrade av rökhyllan 🤔
Eller som sista desperata åtgärd, slå sönder en eller flera plattor som blockerar rökhyllan ...

Kanske någon på din lokala "värmebutik" som säljer braskaminer kan ge något tips?

Mats-S Mats-S skrev:
Går det att ta ut "plattorna" på sidorna för att skapa mer plats kanske, eller är dom spärrade av rökhyllan 🤔
Eller som sista desperata åtgärd, slå sönder en eller flera plattor som blockerar rökhyllan ...

Kanske någon på din lokala "värmebutik" som säljer braskaminer kan ge något tips?
Ja när jag tog bort plattorna och böjde upp fästena till dem så kunde jag få loss rökhyllan 😄
När jag jämför rökhyllan med bild på en på nätet tycker jag ”veckningen” i mitten ser lite kort ut, kanske den har blivit plattare med åren… och plåten lite längre i och med det
Jag försökte bocka till den men det var omöjligt mellan två trallbrädor 😄
Plattorna var hade spruckit en hel del så jag ska åka till Mariebergs och beställa nya, ska se vad de tycker om plåten, kanske får beställa en sån också.

Mats-S
S Settlarn skrev:
Ja när jag tog bort plattorna och böjde upp fästena till dem så kunde jag få loss rökhyllan 😄
När jag jämför rökhyllan med bild på en på nätet tycker jag ”veckningen” i mitten ser lite kort ut, kanske den har blivit plattare med åren… och plåten lite längre i och med det
Jag försökte bocka till den men det var omöjligt mellan två trallbrädor 😄
Plattorna var hade spruckit en hel del så jag ska åka till Mariebergs och beställa nya, ska se vad de tycker om plåten, kanske får beställa en sån också.
Kanon att det löste sig, lycka till med eldandet i vinter 🔥

• Gilla
Settlarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.