983 läst ·
6 svar
983 läst
6 svar
Fönsterbåge som kärvar/sitter fast.
Hallå alla, jag har en fönsterkarm i ett hus som jag köpt. Detta är ett (två, på rad i en gillestuga, typ). Där har karmen (eller bågen?) svält eller satt sig.
Det är långsmala fönster med mönstrade vackra glas, som jag absolut inte vill riskera. (-60 tals villa)
De är hängande med gångjärnen i bågens överdel.
Nu till frågan: Bågen och karmen sitter så tigh att fönstret inte kan öppnas, bara typ en 8-10 mm. Jag vågar inte bruka mer våld eftersom jag inte vill riskera det fina innerglaset som sitter i den båghalvan som kärvar. (inre)
Så hur sjutton löserser jag det?
/Leif
Det är långsmala fönster med mönstrade vackra glas, som jag absolut inte vill riskera. (-60 tals villa)
De är hängande med gångjärnen i bågens överdel.
Nu till frågan: Bågen och karmen sitter så tigh att fönstret inte kan öppnas, bara typ en 8-10 mm. Jag vågar inte bruka mer våld eftersom jag inte vill riskera det fina innerglaset som sitter i den båghalvan som kärvar. (inre)
Så hur sjutton löserser jag det?
/Leif
Med lite bilder så kanske det är lättare att se vad som kan vara problemet och komma med förslag till åtgärd.
Det kan vara så att du skulle kunna använda en brytbladskniv och komma in mellan karm och båge och rymma upp det lite om du kan skrapa bort lite färg och lyckas få upp fönstret.
Det kan vara så att du skulle kunna använda en brytbladskniv och komma in mellan karm och båge och rymma upp det lite om du kan skrapa bort lite färg och lyckas få upp fönstret.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Så har jag gjort, den släpper lite i hörnrn men sitter stenhårt i mitten ock delpter inte bra i glaset/köttet om jag slår mer. Slogo även i mitten där det sitter som mest.... Men då sprack mer kit. Så jag vågar inte mer. Försökt med ett bågfilsblad från utsidan vid hörnen där det släppt, kan möjligen funka, men kommer att ta tid... Om det nu funkar 🤔Dan1891 skrev:
Kan vara att träet svällt lite nu när det är så fuktigt. Vi har flera innerdörrar som skaver i tröskel eller karm varje sommar pga att det är fuktigare. På vintrarna är det inga problem. Så, om det inte är akut att få upp fönstret kanske det går att vänta till nästa vår och se om det går lättare då.
Kan också vara värt att kontrollera så att fönstret inte är utsatt för regn och markskvätt, vilket utsätter det för extremt mkt fukt.
Annars tycker jag att Discoman har ett bra förslag.
Kan också vara värt att kontrollera så att fönstret inte är utsatt för regn och markskvätt, vilket utsätter det för extremt mkt fukt.
Annars tycker jag att Discoman har ett bra förslag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden