Någon som har andra alternativ? tror denna är inaktuell om inte någon kan bekräfta att den används fortfarande.

Göran.W
Den bör funka för domänen http://www.jaktradion.se/ går till just norrlands importen än så mailen bör funka för man byter inte gärna ut en mail adress som är in arbetad.

wallden_66 skrev:
Hej!

Nån som kan delge mig mail till deras VD Daniel och deras Supportkille Torbjörn?

Tacksam!
Jag har haft kontakt med båda på butiken@norrlandsimporten.se
Hittar ingen annan adress på deras hemsida heller.

Jag är nu ute och letar pelletskamin sedan ett tag… Har kollat på olika hemsidor mm. Hittade även kamin från Norrlandsimporten på Blocket.

http://www.blocket.se/kristianstad/Pelletskamin_ARE_i_Goinge__FRAKTFRITT_38356204.htm?ca=2&w=1

Lät ju först bra med ”Sveriges idag effektivaste pelletskamin”! Efter att ha läst på en del bl.a. på deras egen hemsida så inser jag att de antingen har mindre kunskaper än jag fått under tiden jag jämfört olika kaminer alternativt är ett riktigt blufföretag (och det senare verkar ju mer troligt med tanke på andras kommentarer här)!!

På deras hemsida kan man klicka sig fram till manualer.
http://norrlandsimporten.se/images/userfiles/file/pelletsmanual1.pdf

Där anges att effektiviteten för pelletskamin Åre är 78%. Jag har sett väldigt många andra kaminer på marknaden som är betydligt bättre än så så vadå ”Sveriges effektivaste”!? Såg även att ”fuel burn rate” anges till ca 1.6 kg. 1,6 kg pellets gånger vad, 5 kW per kg? 5*1,6=8! Med en effektivitet på 78% blir det väl inte mer än 0,78*8= 6,24 kWh? Detta skiljer ju sig dramatiskt från angivna 11 kW!!! Eller tänker jag fel?!?

Såg även http://norrlandsimporten.se/product_info.php?cPath=1_16&products_id=84. En anställd hos dem som har 30 grader inne på sina 130 kvm med några få briketter om dagen! Förbränning på kaminen anges dessutom till 99,7% men VAD MENAR DE?'

Verkar vara lite av en djungel detta där Norrlandsimporten säkerligen inte är ensamma om att ”skarva” lite, även om de verkar fullständigt "påhittiga"! Av dem handlar jag i alla fall inte! Men det blir nog bra till slut! :)

Redigerat:
Göran.W
Lita inte på vad den firman säger.
Ta tex detta citatet från Blocket annonsen.

Vi tillverkar dessa kaminer själv och har ersatt slitage delar till delar från Korea & Japan vilket gör våra kaminer riktigt stryktåliga. Vi har samtliga reservdelar i lager för omgående leverans.

Dom tillverkat själv och måste ändå ersätta slitage delar till korea\japan delar:S
Är det inte bättre att sätta rätt delar från början istället:rolleyes:
Om dom tillverkar själv skickar man inte då men en svenska manual för firman är ju svensk.

Det dom borde säga är att dom importerar kina saker och byter ut slitage delar mot korea\japan om dom nu ens gör det.

Pellets har ett värme värde på 4,8 kw kg

Pellets kaminen Åre är på 10 kw enlig hemsidan
Manualen säger 30 000 Btu som är 8,79 kw
Räknar man på förbrukningen på 1,6kg\h blir det 5,99 kw vid 78% verkningsgrad

Inte en siffra rätt någonstans så den verkliga effekten får vi gissa oss till.

Tittar man i manualen så står det man ska använda Hardwood Pellets som har ett värmevärde på minst 18000 Btu
På ren svenska ska den eldas med löv trä pellets med ett värme värde på minst 5,274 kw\kg
I sverige har vi till största delen barr trä pellets med ett värme värde på 4,8 kw\kg.
När jag räknade på effekten använde jag värmevärdet för svensk pellets
Detta kan till en del förklara lite av tokigheterna i angiven effekt.

1 Btu/h (British thermal unit) ≈ 0,293 Watt

Lite märkligt allt kan bli så fel när dom säger att dom tillverkar den själv:rolleyes:
Som alla säkert förstår är det ytterligare en lögn från företaget att dom skulle tillverkar den själv.

Redigerat:
Och jag som precis skulle beställa en pelletskamin (ÅRE) från dem!!!!
Tur att jag tittade in här!

Göran.W
ichgary skrev:
Importera den själv vettja, här är den.. [länk]

Tillverkar dom den själv, så var Kina snabba på att kopiera den :P
Hahad^_^b

Man skulle kanske anmäla deras reklam på blocket för den är utan tvekan vilseledande.

Tex Sveriges i dag effektivaste pelletskamin får man bara skriva om man kan styrka det med o beroende test.
Dom skrivar att dom tillverkar den själv vilket inte är fallet så det bryter även det mot lagen.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Marknadsforing/

Får ta tag i det en dag när jag orkar för det lär ta tid för det är tok många felaktigheter om man går igenom deras hemsida som man skulle kunna anmäla.

"Vilseledande reklam
En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande, exempelvis när det handlar om varans kvalitet eller pris."

Ganska uppenbart brott mot lagen. De borde absolut anmälas, men som alltid med såna här saker är det en fråga om ork och tid... Men kanske bara är att dra iväg ett mail till Konsumentverket och hänvisa till ett par webbadresser?

Undra hur dom kan leva med sig själva när dom VET att det som står på sidan inte är ett dugg sant. Läste dock i deras tekniska beskrivning att det stog att den är tillverkad i Kina, så sanningen finns också på sidan bara man letar :P

Att leva med att vara omoraliska är de tyvärr inte själva om att behöva göra. Hela samhället kryllar ju av sånt! Sen är ju vissa värre än andra...

Göran.W
Tror faktiskt inte det är medvetet dom skriver motstridiga uppgifter utan att det mer beror på av saknaden av kompetens och genuint intresser för produkterna dom säljer.
Följden blir då att man hafsar ihop något som "låter" bra.

E
Har konstaterat att inget på Norrlandsimportens hemsida har med verkligheten att göra.

Gjutjärnskaminerna som dom påstår kommer från Amerikas största tillverkare kommer från en skum liten fabrik i Kina. http://www.ciangstoves.com/
Angivna effekter och verkningsgrader i marknadsföring och certifikat är så verklighetsfrämmande att man undrar hur dom tänker. Ska man förfalska dokument vore det kanske smartare att ange rimliga värden...
Exempel: Kaminen Sunne 83 har en angiven effekt upp till 26 kW och en verkningsgrad på 98,3%!!!! Alla som har någon form av branschkunskap vet att det är i stort sett omöjligt att konstruera en kamin med en verkningsgrad på över 80%. De ledande fabrikaten t.ex. Contura, Jøtul och några flera har lyckats komma över 80% på några modeller.
För att få ut 26 kW krävs att man eldar ca. 10 kg ved åt gången. "Normala" kamintillverkare anger vedmängden till ca 1,8 - 2,5 kg/tim. för att inte överhetta kamin och skorstenen. I praktiken är det omöjligt att fysiskt få in 10 kg ved i en kamin av den storleksklassen.
Jag anser att Boverket som är tillsyningsmyndighet i frågor som denna omedelbart borde gå in och kontrollera äktheten i de dokument som Norrlandsimporten använder sig av - innan någon människa brunnit inne.

Badrumsinredningarna som dom marknadsför som massiva ekinredningar, tillverkade i Italien är i själva verket melaminklädda plywoodlådor enligt den Kinesiska! tillverkaren...

Skulle kunna skriva en roman med varningar om detta företag, men jag hoppas att de som tänkt sig att handla av Norrlandsimporten i varje fall gör en grundlig research innan man slår till!

• Gilla
Trixen
  • Laddar…
E
Helt otroligt!
Efter mitt inlägg har verkningsgraden helt plötsligt sjunkit på NI's alla kaminer till 79,5 och liknande värden.
Dom hänger tydligen med på tråden...

• Gilla
Trixen
  • Laddar…
Göran.W
hempularen skrev:
Då har vi åter fått radera ett antal inlägg från firman som denna tråd handlar om. De har även i en annan tråd gått in som påhittad nöjd kund.

Jag upprepar, en seriös firma beter sig inte på det viset.
Visst följer dom tråden.
Dom hittar tom på nöjda kunder.:@

Sen heter det för övrigt verkningsgrad och inte förbränning när man ska ange verkningsgradenq(;^;)p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.