Hej,

Har rötter som dyker upp ytligt i riktning mot husgrunden (krypgrund ingen källare). Vad är bästa metoden för att hantera detta så att inte grund och dränering tar skada?

Mvh

• Ytliga rötter nära en husgrund med torrt gräs och en blå hink synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanlig Maskros .
Gräv upp eller eller värm med ogräsbrännare.

• Haha
Luc Reiner
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vanlig Maskros .
Gräv upp eller eller värm med ogräsbrännare.
Kolla en gång till. Grövre rot från träd/buske i bild.

Hej

Gräv bort jord runt roten sådär 1 till 2 meter från huset och såga den av roten så kan du ta det lugnt några år.

Finns väl en liten risk att roten och trädet drabbas av röta eller någon sjukdom. Så du kan hålla koll på de närmaste träden framöver om de visar några tecken på skador

• Gilla
Robert N
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Gräv bort jord runt roten sådär 1 till 2 meter från huset och såga den av roten så kan du ta det lugnt några år.

Finns väl en liten risk att roten och trädet drabbas av röta eller någon sjukdom. Så du kan hålla koll på de närmaste träden framöver om de visar några tecken på skador
Tackar! Jag testar 😎

L Lassetasse skrev:
Kolla en gång till. Grövre rot från träd/buske i bild.
Jag ser det nu🤔
Vad är det för träd i närheten? Håller med @Pjosk75 gräv fram roten och hugg av den eller såga.

• Gilla
Robert N
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag ser det nu🤔
Vad är det för träd i närheten? Håller med @Pjosk75 gräv fram roten och hugg av den eller såga.
Det är ett gäng björkar som står nära och är misstänka 😀

R Robert N skrev:
Det är ett gäng björkar som står nära och är misstänka 😀
Björk kan man inte ta kål på!
När kommunen grävde in fjärrvärme så grävde dom av alla rötter en dryg meter från en stor björk och grävaren sa att diket såg ut som en vedlava vid varje sida i diket, några år senare vaknade rabatten och växte och gräsmattan sjönk många cm när rötterna ruttnade upp.

R Robert N skrev:
Vad är bästa metoden för att hantera detta så att inte grund och dränering tar skada?
Jag skulle bara kapa roten med tigersågen.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.