3 217 läst ·
40 svar
3k läst
40 svar
Identifiering av rötter och träd/buske från extremt usla bilder
Vi flyttade in i vårt hus i december 2013, då såg vår framsida ungefär ut som bilden nedan från google maps 2010.
Dock ganska säker på att trädet inringat i rött inte fanns när vi flyttade in, men fanns alltså på bilden från 2010.
Ganska snabbt röjde vi upp (vår/sommar 2014) och planterade ett körsbärsträd som syns till vänster på bild 2 nedan.
Denna del av tomten används väldigt sällan och vi har i stort bara klippt gräset och använt den får att komma runt till baksidan, som ni också ser är det väldigt torrt på denna del av gräsmattan då det ligger i söderläge.
Vi har därför bestämt oss för att gräva upp grässvålen och anlägga grusgång och rabatt istället.
Nu till problemet, körsbärsträdet vi planterat mår lite sådär trots ompyssling, stödvattning och gödning. Vi har också börjat hitta ganska grova, ytliga och långa rötter (2-3 cm i diameter, 10-15 cm under mark och 2-2,5 meter långa) när vi börjat gräva i det röda området på bild 3 nedan. Rötter som definitivt inte kommer från körsbärsträdet men som ser ut att må ganska bra och leva.
Min fråga är då, vad kan detta va för rötter och hur kan dom finnas kvar så lång tid efter att vi tagit bort alla buskar? Kan det va dessa rötter som tar kraft/stryper vårt körsbärsträd?
På vissa ställen på framsidan har det kommit upp lite rotskott genom åren (gröna blad) dessa har vi ibland grävt upp och då hittat knutar av smårötter, men inget vi direkt funderat över och gräsklipparen har tagit det mesta, definitivt inte parkslide iaf, men vad kan det va? Misstänker trädet i bild 1.
Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa, ska försöka komplettera med bilder på rötterna senare också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock ganska säker på att trädet inringat i rött inte fanns när vi flyttade in, men fanns alltså på bilden från 2010.
Ganska snabbt röjde vi upp (vår/sommar 2014) och planterade ett körsbärsträd som syns till vänster på bild 2 nedan.
Logga in
Skapa konto
Denna del av tomten används väldigt sällan och vi har i stort bara klippt gräset och använt den får att komma runt till baksidan, som ni också ser är det väldigt torrt på denna del av gräsmattan då det ligger i söderläge.
Vi har därför bestämt oss för att gräva upp grässvålen och anlägga grusgång och rabatt istället.
Nu till problemet, körsbärsträdet vi planterat mår lite sådär trots ompyssling, stödvattning och gödning. Vi har också börjat hitta ganska grova, ytliga och långa rötter (2-3 cm i diameter, 10-15 cm under mark och 2-2,5 meter långa) när vi börjat gräva i det röda området på bild 3 nedan. Rötter som definitivt inte kommer från körsbärsträdet men som ser ut att må ganska bra och leva.
Logga in
Skapa konto
Min fråga är då, vad kan detta va för rötter och hur kan dom finnas kvar så lång tid efter att vi tagit bort alla buskar? Kan det va dessa rötter som tar kraft/stryper vårt körsbärsträd?
På vissa ställen på framsidan har det kommit upp lite rotskott genom åren (gröna blad) dessa har vi ibland grävt upp och då hittat knutar av smårötter, men inget vi direkt funderat över och gräsklipparen har tagit det mesta, definitivt inte parkslide iaf, men vad kan det va? Misstänker trädet i bild 1.
Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa, ska försöka komplettera med bilder på rötterna senare också.
Ja, du. Det kryllar ju inte precis av träd som rötterna kan komma ifrån så jag förstår att ni misstänker att något gammalt har överlevt. Men barrväxterna dog antagligen i samma stund som ni kapade dem. Och 10 år med konstant gräsklippning borde ha tröttat ut vilket rotsystem, utan gröna delar, som helst. Så jag tror ändå att det är något som syns ovan mark nu som har rejäla utlöpare. Visst kan det vara det som stör körsbärsträdet men jag tror att gräsmattan är en större bov i det utsatta söderläget.
Körsbärsträdet måste ha varit rätt stort vid planteringen så det tar ca 2-4 år för det att etablera sig. Dvs få till ett tillräckligt stort rotsystem för att försörja kronan. Under etablering är konkurrensen från gräsmattan ett problem och idealt ska man försöka hålla en markyta som motsvarar kronans utbredning fri fån gräs.
Körsbärsträdet måste ha varit rätt stort vid planteringen så det tar ca 2-4 år för det att etablera sig. Dvs få till ett tillräckligt stort rotsystem för att försörja kronan. Under etablering är konkurrensen från gräsmattan ett problem och idealt ska man försöka hålla en markyta som motsvarar kronans utbredning fri fån gräs.
Precis, tujor och enar har förmodligen dött direkt, men fanns även två eller tre lagerbuskar, men svårt att se att det är dom som överlevt.
I bakgrunden i bild 3 ser ni en ormhassel och en guldlönn, svårt att se att det är deras rötter också då dom står 10-15 meter ifrån, till vänster i bild 3 har vi en syrén.
Men vad kan det va för rötter som överlever så länge (minst 11 år) utan någonting ovan mark?
Slänger in en bild till från 2010 från annan vinkel.
Då gör vi helt rätt i att ta bort gräs och rötter nu då, bara hoppas att körsbärsträdet hämtar sig!
Men det va nog ganska normalstort när det planterades, har ju ändå stått där i ca 10 år nu.
I bakgrunden i bild 3 ser ni en ormhassel och en guldlönn, svårt att se att det är deras rötter också då dom står 10-15 meter ifrån, till vänster i bild 3 har vi en syrén.
Men vad kan det va för rötter som överlever så länge (minst 11 år) utan någonting ovan mark?
Slänger in en bild till från 2010 från annan vinkel.
Logga in
Skapa konto
Då gör vi helt rätt i att ta bort gräs och rötter nu då, bara hoppas att körsbärsträdet hämtar sig!
Men det va nog ganska normalstort när det planterades, har ju ändå stått där i ca 10 år nu.
Men då har ju körsbärsträdet vuxit på sig rejält och mår inte särskilt dåligt? Att det är lite glest och spretigt är nog mest en fråga om att det är en sort som kräver lite beskärning för att få till en snygg krona.
Så kanske det är, men blommorna vissnar innan dom trillar av (vilket väl inte är normalt), bladen på vissa grenar skrumpnar ihop och vissa grenar blöder en seg klistrig vätska. Vissa grenar får också bara blad längst ut på grenarna och är kala från stammen och en bit ut.H Harmagedon skrev:
Men den stora frågan, rötterna, var kommer dom från? 😉
Ja, det låter som att ditt körsbärsträd är sjukt eller angripet på något sätt. Konkurrens kan absolut ha försvagat trädet och gjort det mer mottagligt.
Ledsen men jag ser ingen supertydlig misstänkt för rötterna på din bild. Du får väl försöka följa dem för att se varifrån de kommer.
Aspar kan ha stora utspridda rotsystem som beter sig lite så där. De får näring från några stammar ovan jord och letar sig runt med rötterna för att hitta ett nytt ställe att skicka upp en ny stam på. Men någon sådan ser jag inte på bilden...
Ledsen men jag ser ingen supertydlig misstänkt för rötterna på din bild. Du får väl försöka följa dem för att se varifrån de kommer.
Aspar kan ha stora utspridda rotsystem som beter sig lite så där. De får näring från några stammar ovan jord och letar sig runt med rötterna för att hitta ett nytt ställe att skicka upp en ny stam på. Men någon sådan ser jag inte på bilden...
Googlade aspskott nu och det skulle det definitivt kunna vara, men som sagt, asp har inte funnits i trädgården sen 2013 iaf, inte heller i närheten vad jag vet.
Skulle rötterna kunna överleva så länge?
Skulle det lilla trädet i min första bild från 2010 kunna vara en asp?
Skulle rötterna kunna överleva så länge?
Skulle det lilla trädet i min första bild från 2010 kunna vara en asp?
Nej, asp kan det inte vara. De skjuter massor av rotskott så länge de lever.
Växtsättet på bilden ger att den rött inringade trädet kan vara en toppad poppel. En asp är en variant av poppel (växtsläktet Populus). Vanliga i trädgårdar har varit t ex goliatpoppel, Populus x canadensis 'Robusta'. Men bilden är ju väldigt suddig så det är en tolkning med stor marginal. Och var är i så fall rotskotten?Lexington skrev:
Men jag tror inte det har att göra med ert körsbärsträd mår dåligt. De gör ofta det och trivs inte på täta jordar som t ex lera. Och huset ser ju ut som från åren när man planschaktade leråkrar och byggde hus - 70-talet. I sån mark blir inget körsbär lyckligt.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Syrener kan väl skicka ut rötter rätt långt när de har grus närmast och ni kanske har vattnat körsbärsträdet lite extra.Lexington skrev:
Stämmer med 70-tal på huset, har väl ungefär 50 cm matjord överst sen precis som du skriver lera.Claes Sörmland skrev:
Växtsättet på bilden ger att den rött inringade trädet kan vara en toppad poppel. En asp är en variant av poppel (växtsläktet Populus). Vanliga i trädgårdar har varit t ex goliatpoppel, Populus x canadensis 'Robusta'. Men bilden är ju väldigt suddig så det är en tolkning med stor marginal. Och var är i så fall rotskotten?
Men jag tror inte det har att göra med ert körsbärsträd mår dåligt. De gör ofta det och trivs inte på täta jordar som t ex lera. Och huset ser ju ut som från åren när man planschaktade leråkrar och byggde hus - 70-talet. I sån mark blir inget körsbär lyckligt.
Har ett körsbärsträd (annat sort) på baksidan av huset också, satt några år senare, och det frodas väldigt och ser ut att må bra.
Vi hade en håla i gräsmattan där jag tror trädet stod, men rötterna som vi hittat leder inte dit men är i närheten.
Problemet med att jag inte kan härleda vart dom går eller var dom kommer från är att dom rötter vi hittat är ungefär jämntjocka över hela sträckan (2-2,5 m), vi har grävt upp det vi kan men en del rötter har sedan försvunnit i väg på ställen där vi inte kan fortsätta gräva.
Edit:
Ganska säker nu på att det är Ask eller Poppel. Men frågan är fortfarande var det kommer från och hur rötterna lyckas överleva.
Redigerat: