JanneJanne123 svarade precis som jag skulle gjort. Just detta har ni inga vettiga argument för, och när vi fortsätter efterfråga dessa så tar ni till förolämpningar och översittarfasoner.
 
  • Gilla
  • Älska
Nerre och 9 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag är konsult inom IT.
Intressant .

Dina Tb1 och TB 2 är skyhögt större en vad en Vvs firma har . Din tjänstepension du har från företaget är skyhögt mer en vad en röris får
Resor dem flesta IT företag tvingas ordna åt sin personal för att få spetskompetensen att stanna kvar på arbetsplatserna .
Och sen prislistan till kund
Det är inget synd om din yrkeskategori
När lön & aktieutdelningen kommer .

Så vad är det som är så djävligt ?
Både din och min kategori behövs .
Ända skillnaden är att det jag kan står inte i en bok . Det jag gör och ska kunna bygger på
Erfarenheter . Den ända källan till kunskap .
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej, det gör vi faktiskt inte, vi förstår också att ni har omkostnader och många av oss driver också företag och inser utmaningarna. Det vi undrar är varför ni inte vågar stå för er overhead i timpriset istället för att mygla in det på materialet. Ingen här kräver att det ska vara billigare, vi vill bara enklare kunna veta innan vad det kostar att anlita en hantverkare.
Be om ett fast pris ! Innan någon påbörjar ett arbete .
Då vet du på öret vad det kostar .
Hur svårt ska det va ?
 
P Paxman skrev:
JanneJanne123 svarade precis som jag skulle gjort. Just detta har ni inga vettiga argument för, och när vi fortsätter efterfråga dessa så tar ni till förolämpningar och översittarfasoner.
Översittar fasoner ?
Så när du blir påhoppad för du råka skriva fel
Då svarar jag i samma ton .
Det gör du med om du nu är man
 
Nu har ju tråden spårat ur totalt, handlade ju egentligen om att ts anlitat en totalklåpare som ts dessutom lärt upp men ändock låter utföra rörmokeri i hans fastighet och nu är förvånad när klåparn höjer timpriset hux-flux

Men för att strö salt i såren på dem som har beskymmer med att det tjänas pengar på både material och arbetskostnad;

Där jag är anställd, vi är utan att överdriva störst i branschen, och några andra branscher med. Vi köper såklart in material absolut billigast i riket med tanke på de volymer vi köper per år, bauhaus, rinkaby osv köper kanske lika mycket tillsammans.
Vi har så vitt jag vet ett absolut minsta påslag på 20% och det redovisas aldrig någonsin till kund, vare sig inköp eller vad det är för påslag. Kund får pris och vill ej kund betala så var så god att köpa både tjänst och material hos någon annan.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Ända skillnaden är att det jag kan står inte i en bok. Det jag gör och ska kunna bygger på erfarenheter. Den ända källan till kunskap.
Allt det där bör/ska ligga i timpriset och inte som påslag på materialpriset.

Det är exakt det vi anlitar er för, vi anlitar inte er för att förmedla/sälja material utan montera materialet.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
V vvs facit skrev:
Intressant .

Dina Tb1 och TB 2 är skyhögt större en vad en Vvs firma har . Din tjänstepension du har från företaget är skyhögt mer en vad en röris får
Resor dem flesta IT företag tvingas ordna åt sin personal för att få spetskompetensen att stanna kvar på arbetsplatserna .
Och sen prislistan till kund
Det är inget synd om din yrkeskategori
När lön & aktieutdelningen kommer .

Så vad är det som är så djävligt ?
Både din och min kategori behövs .
Ända skillnaden är att det jag kan står inte i en bok . Det jag gör och ska kunna bygger på
Erfarenheter . Den ända källan till kunskap .
Från min sida råder ingen oenighet kring att alla yrkeskategorier behövs, jag har aldrig påstått något annat. Just min egen kunskap inom VVS-området är ju rätt låg som någon av dina kollegor hånande mig för lite längre upp i tråden, så där tar jag gärna in ett proffs.

Det jag kritiserar är hantverkares affärsmodell, inte hantverkare. Är du med på skillnaden?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Översittar fasoner ? Så när du blir påhoppad för du råka skriva fel Då svarar jag i samma ton. Det gör du med om du nu är man
Precis det jag menar. Du försöker med den fetmarkerade meningen få mig att känna mig omanlig, om jag inte skulle svara i samma ton. Vet du, det är precis det motsatta. Just att jag inte sänker mig till "samma ton" gör mig till den starkare.

Sen är det faktiskt så att din meningsbyggnad gör det rätt svårt att hänga med i dina inlägg. Jag har inte använt det i argumentationen med dig, det tycker jag är rätt lågt...men jag förstår att det är ett enkelt tjuvnyp att ta till i försvar på dina påhopp.
 
Du vet om att affärsmodellen har sett ut så här
Sen tidernas begynnelse .

Det kommer aldrig att gå att ändra på .
Få hela Sveriges Vvs företag ändra på det .

Vill man ha ett arbete utfört börjar man
Med sitt kontakt nät .
Vilken bakgrund har den tilltänkta hantverkaren .vilken ekonomi har företaget .
Be om ett fast pris där allt ingår
Då vet du precis vad det kostar
Tittar du på Nettovinstmarginalen på allabolag
Då vet du på ett ungefär vad dom tjäna på dig
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
JanneJanne123
Då hoppas jag att ett företag som Google eller Uber ger sig in i VVS branschen. Taxibranschen hade exakt samma åsikt som du innan Uber kom.
 
  • Gilla
Mattias00 och 9 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Då hoppas jag att ett företag som Google eller Uber ger sig in i VVS branschen. Taxibranschen hade exakt samma åsikt som du innan Uber kom.
Det kommer...bara att vi nu har nätbutiker som säljer allt installationsmatriel för både VVS och elinstallation har nog fått branscherna att darra rejält.

Elbranschens lobby har ju lyckats få till lagstiftning mot hempuleri, och det skulle inte förvåna mig nämnvärt om VVS-skrået lobbar för fullt för samma lagstiftning gällande VVS-installation. Det lär dock inte vara så lätt att få till, då VVS är än mindre farligt än el.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Då hoppas jag att ett företag som Google eller Uber ger sig in i VVS branschen. Taxibranschen hade exakt samma åsikt som du innan Uber kom.
Ja alla är välkomna
Det är stor skillnad på att köra en bil på gps
Gentemot den yrkeserfarenhet det krävs att kunna utföra alla vvsarbeten som kan förekomma
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Ja alla är välkomna
Det är stor skillnad på att köra en bil på gps
Gentemot den yrkeserfarenhet det krävs att kunna utföra alla vvsarbeten som kan förekomma
När de stora drakarna kommer in i leken så kommer de kunna knyta till sig kompetent personal, så det handlar inte om att köra bil efter GPS. De kommer kunna locka med bättre anställningsformer, förmåner och löner. De kommer ha insikten att det finns en enorm kundbas som idag avstår från att anlita hantverkare just på grund av det som den här tråden handlar om; dolda kostnader, slarvigt utförda jobb, kundförakt. De kommer införa total transparens gentemot kund, ställa krav på anställda att respektera kunderna och lämna omfattande garantier.

VVS-branschen är den mest konservativa bransch jag någonsin stött på, och det är sådana branscher som aldrig klarar sig när utvecklingen går framåt.
 
  • Gilla
Palmis och 7 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
När de stora drakarna kommer in i leken så kommer de kunna knyta till sig kompetent personal, så det handlar inte om att köra bil efter GPS. De kommer kunna locka med bättre anställningsformer, förmåner och löner. De kommer ha insikten att det finns en enorm kundbas som idag avstår från att anlita hantverkare just på grund av det som den här tråden handlar om; dolda kostnader, slarvigt utförda jobb, kundförakt. De kommer införa total transparens gentemot kund, ställa krav på anställda att respektera kunderna och lämna omfattande garantier.

VVS-branschen är den mest konservativa bransch jag någonsin stött på, och det är sådana branscher som aldrig klarar sig när utvecklingen går framåt.
Bättre förmåner och högre löner skriver du
Dom pengarna måste tas ur TB 1
Det innebär en högre totalkostnad på arbetet
Totalsumman för vad ett arbete kostar höjs
Samt tror du något så stort företag nöjer sig
Med den lilla avkastning vi har i branschen
Hell no

Kundförakt ?
Tror du på riktigt att jag är sån ?
Mottot har alltid varit att varje investerad kr
Som kunden gör ska för kunden vara värd hela sin krona .
Vilket i det resonemanget är kundförakt ?
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Bättre förmåner och högre löner skriver du
Dom pengarna måste tas ur TB 1
Det innebär en högre totalkostnad på arbetet

Kundförakt ?
Tror du på riktigt att jag är sån ?
Mottot har alltid varit att varje investerad kr
Som kunden gör ska för kunden vara värd hela sin krona .
Vilket i det resonemanget är kundförakt ?
Jag har aldrig påstått att just du har ett kundförakt.

Du måste förstå att denna diskussion inte är personlig. Jag (och flera med mig i tråden) representerar privatkunder och du (med flera) representerar VVS-branschen. Vi kritiserar en kultur inom hantverkarbranscherna och ni försvarar den.

Ta inte åt dig personligen.
 
  • Gilla
henryry och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.