Byggahus.se

rörmockare höjer priset efter utfört jobb.

44k läst  765 svar

1. O_SE
    Medlem Nivå 1
    En fråga om prissättning på rörmokare. Jag har haft en kille här under 5 dagar och när jag frågar om pris så har han sagt att vi kommer överens om något.. Jag har dock anlitat honom då han har gjort jobb tidigare i fastigheten och jag var med under tiden och även lärde upp honom då han inte hade jobbat med denna typ av installation tidigare. På sista dagen säger han att han vill ha 200 kr extra / timme för att materialet inte levererades av honom. Detta blir en hel del pengar på 5 dagars arbetstid. Så min fråga är om det är normalt att göra så?

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Nivå 18
    Förtjänst på material är inget ovanligt i el och VVS-branschen. Detta har diskuterats till leda.
    Att han nu vill ha extra betalt hänger samman med detta.
    Sådan saker är bäst att reda ut innan arbetet påbörjas.

Annars är det konsumenttjänstlagen som är applicerbar här.

• Laddar…
  3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Ska han ha extra per timme får han klämma ur sig det innan jobbet påbörjas.

• Laddar…
  4. janwide
    Medlem · Nivå 8
    Det låter inte som någon bra idé om man vill ha fler jobb och bli tagen som seriös!

• Laddar…
  5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    Precis, konsumenttjänstlagen gäller.

Den säger att han ska ha skäligt betalt, d v s vad han vanligen tar betalt för liknande jobb eller vad de lokala på orten eller i regionen tar betalt för motsvarande jobb.

Eftersom han vill ha "200 kr extra /timme" hade ni redan kommit överens om ett timpris?

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 2
    Rörmokare är speciella. De ska ha 7-800/h sen ska de ha ca 100% påslag på materialet.
    Redan innan materialpåslaget drar de alltså in ca 100000:-/månaden efter moms. Det är sjukt! Och ska vi vara riktigt ärliga så är ju vvs inte jättesvårt om man är hyfsat händig..

7. pelle plåttak
    Medlem Nivå 3
    mest troligt är väl att han glömt och säga till att han vill ha extra per timme pga att du har hållt med material innan arbetet börjat

stå på dig och vägra den extra timkostnaden

8. T
    Medlem Nivå 2
    Här generaliserar vi fritt.

9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Om det vore så lukrativt som du påstår, varför sadlar du inte om, öppnar eget och blir röris för 800:-/h? :thinking:

Redigerat 29 jul 14:31
    • Laddar…
  10. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 6
    Man kan ju inte komma i efterhand och begära en högre timpenning. Om du står för material ska han säga från början att det blir mkt dyrare för dig. Sen är det aldrig bra att anlita någon utan att först avtala om pris m.m.
    Säg att du inte betalar det eftersom han inget sa när han började jobbet.

11. M
    Medlem Nivå 2
    Jag hade en rörmojje hemma för några år sedan, trevliga prickar och utförde arbetet som de skulle (mindre läcka=byte av 1 meter rör)

De gjorde jobbet på 30 minuter, har sin utgångspunkt ca 500m från mig osv.)

Sen kom fakturan...

(minns inte exakt, men....)

4h arbetad tid, 2x1h framkörning och 25km) typ 4000 riksdalers (helt annat va dom sa vid kontakt och utfört arbete)

Jag ringde och sa att de måste skrivit ut fakturan på firmafesten.. dem stod på sig :(

Tills dess att jag skickade vad kamerorna hemma som de inte sett registrerat och klockslagen på dessa!

De bad mig dra åt helvete, jag likaså!

Fick aldrig någon ny faktura och tänker inte be om ny!

12. lilytwig
    Medlem Nivå 7
    Ganska ovanligt att hantverkare lägger på extra på materialet. Att köra och köpa grejer är ju arbetstid. Arbetstid ger kunden ROT- avdrag och det får du inte på materialpålägg.
    Kom överens med hantisen att du ska betala byggvaruhuspris för materialet och en rimlig timpeng.
    Vanligen betalar du för halv eller heldag så även om han är hos dig i 6 tim så får du betala för 8 tim. Räkna med 450-560/tim beroende på hur komplext jobbet är.
    Jag köper nästan alltid tjänster på löpande räkning på mindre jobb och tycker inte att någon försöker luras.

13. L
    Medlem · Nivå 13
    Framför allt eftersom ”vvs inte är jättesvårt”

• Laddar…
  14. O
    Medlem Nivå 5
    ...och med 100 % beläggningsgrad.

15. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Fast så är det väl ändå inte? Är ju snarare precis tvärt om att det är mer regel än undantag att hantverkare lägger på extra på materialet.