Hej,
Jag bor i ett nyköpt 50-tals hus med blandad kvalité av vattenrören.
tidigare ägare har blandat galvaniserat rör med koppar samt PEX till badrummet...
det galvaniserade röret ser ut och vara äldst och när jag gått igenom rören här har jag märkt att det på vissa skarvar (galvaniserade rör) börjat droppa väldigt lite.
nu går jag alltså i tankar på att byta delar av det.
min tanke är att byta det mesta själv, men att ta in en rörmokare som får gå igenom arbetet och göra en tryckmätning för att säkerställa att allt är som det ska.
Jag har via VVS guiden på gelia.se förstått vilka dimmensioner man ska ha till de olika tappställena. men en sak jag inte riktigt förstått är vilken dimension man ska/bör använda sig av från det inkommande vattnet (efter vattenmätaren).
tittar både på koppar och PEX, men det lutar mer åt PEX hållet (rör i rör), dels för priset, för att man i framtiden lättare kan dölja rören i vägg och tak utan allt för stora ingrepp i rördragningarna samt att det blir lättare med alla böjningar och att man kan dra längre sträckor utan några skarvar.
Tanken är alltså att från vattenmätaren dra ett rör till ett fördelarskåp och från fördelarskåpet dra vidare till de olika tappställena med de rätta dimensionerna.
men frågan är alltså:
- vilken dimension bör jag ha på PEX från vattenmätare till fördelarskåp?
- vilken dimension bör jag ha på Koppar från vattenmätare?
finns det någon nackdel med att gå på PEX eller Koppar? vilket skulle ni föredra (om man bortser från att koppar faktiskt är snyggare).
Tack för hjälpen.