Byggahus.se
Hej!

Jag ska byta ut delar av avloppsrören i källaren på ett 20-talshus. Står själv för själva grävandet och har även tänkt att återställa det hela.

Värt att veta är att befintlig grund består av en betongkaka på ett par cm (det var ingen konst att bila upp direkt). Efter det jord blandat med stenar av olika storlek.

Nu undrar jag lite vad som är bäst att fylla igen detta hål med. Rören går ett par meter så det är en liten del av den totala källararean som jag har bilat upp.

Efter dialog med snickare som hjälpt till med andra renoveringar i huset tyckte han att man borde fylla igen med vad man hade gjort om man hade bytt ut allt, alltså:

Madadam runt röret, cellplast för isolering och sedan betong (typ EPS?).

Om jag hade grävt upp hela källaren hade det väl inte varit något att tveka på men nu när det bara är en förhållandevis liten del som jag ska fylla igen är det lika vettigt då? Blir lite nojig över att ha en liten del av källaren som avviker från resten av grunden men det kanske är helt orimligt att tänka så.

På sikt kanske vi kommer behöva göra detta för hela källaren så det kan man också ha i åtanke.

Som kanske framgår är detta första gången jag gör något liknanade.

Tacksam för alla typer av råd! kan lägga upp bilder på det vi grävt upp om det hjälper.

Återfyll med de massor du grävt upp. Se till att packa ordentligt under de nya rören. Detta görs bäst med handtaget på skyffeln. Försök att ta bort lera och jord. Återfyll till underkant befintlig platta. Padda med rejäla stamp med foten! Gjut med grovbetong. Slipa betongen med glättbräda. Se till att den nya betongen biter i det gamla golvet, fukta kanterna lite extra. Det är ingen idé att blanda in någon isolering i detta skede. När du bilar upp hela golvet blir det något annat!

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Återfyll med de massor du grävt upp. Se till att packa ordentligt under de nya rören. Detta görs bäst med handtaget på skyffeln. Försök att ta bort lera och jord. Återfyll till underkant befintlig platta. Padda med rejäla stamp med foten! Gjut med grovbetong. Slipa betongen med glättbräda. Se till att den nya betongen biter i det gamla golvet, fukta kanterna lite extra. Det är ingen idé att blanda in någon isolering i detta skede. När du bilar upp hela golvet blir det något annat!
Tack för ditt svar.

Det är ju helt klart det enklare alternativet. Hur menar du med "försök ta bort lera och jord" - massorna som jag tagit upp består alltså bara av jord, lera samt stenar av varierande storlek. Menar du attt jag ska packa med stenarna i första hand kring röret?

Använd inte det gamla. Köp lecakulor på säck, lätt att få dit det ska, flyttar inte rör. Billigt.Gjut direkt på.

• Gilla
Ramberget
  • Laddar…
R Ramberget skrev:
Tack för ditt svar.

Det är ju helt klart det enklare alternativet. Hur menar du med "försök ta bort lera och jord" - massorna som jag tagit upp består alltså bara av jord, lera samt stenar av varierande storlek. Menar du attt jag ska packa med stenarna i första hand kring röret?
Är det för mycket lera/jord och större stenar brukar jag inte använda det att återfylla med. Då brukar jag åka till något ställe och köpa makadam att fylla med. Enklast för mig är Hornbach och att köpa hinkar eller skopor på lånesläp. Sen använder jag lånesläpet för att köra bort överblivet material till tipp.

• Gilla
Ramberget
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Är det för mycket lera/jord och större stenar brukar jag inte använda det att återfylla med. Då brukar jag åka till något ställe och köpa makadam att fylla med. Enklast för mig är Hornbach och att köpa hinkar eller skopor på lånesläp. Sen använder jag lånesläpet för att köra bort överblivet material till tipp.
Ja alltså det är nästan bara jord. Så fylla upp med makadam upp till dit jag ska gjuta betongen i så fall? Röret ligger typ en halvmeter under källargolvet.

Tack än en gång för dina råd.

I InsidersUnited skrev:
Använd inte det gamla. Köp lecakulor på säck, lätt att få dit det ska, flyttar inte rör. Billigt.Gjut direkt på.
Fått en annan som tipsade om lecakulor också. Kollade väldigt översiktligt nu och verkar dock lite dyrare än att köpa makadam. Ska kolla lite mer.

Det är så mycket lättare att få leca att ligga på rätt plats/höjd under rör. Dessutom tar man typ 6 säckar i en personbil utan att det märks.

• Gilla
Ramberget
  • Laddar…
Jag la vattenslang i källargolvet för någon månad sen och la ner de befintliga massorna efter jag krattat ur sten jag tyckte var stora. Är ditt material inte väldigt dåligt eller du grävt ut såpass mycket å det är värt besväret, så fyll igen med det befintliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.