Byggahus.se
God morgon!

I samband med ny golvbrunn så bytte vi (rörmokaren) några rör samtidigt. Nu behöver jag reparera/fylla igen runt själva rören.

Jag hade tänkt trycka in fogskum och sen spackla sista. Tänker jag rätt eller finns det bättre sätt?
Vilket spackel ska jag använda?

Hus från 40-tal och finns vass i putsen.

Bilder är tagna från källaren, brunnen som byttes är på bottenvåning.

Tack på förhand! :)
 
  • Skadad takgips runt rörledningar, exponerade lager och installationer, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat tak med synliga träbjälkar och rörledning i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag tror inte det kommer att bli snyggt med den lösningen.

Plocka bort det lösa för hand och ta hjälp av en grovdammsugare att få bort det sista lösa.

Sen blandar du bruk och slänger på. Jag tror kalkbruk blir bäst (troligen original om det inte är KC-bruk) men troligen kan även vanligt C-bruk fungera. Så köp hem en säck.

Efter att du har slängt på det. Jämna till med en skånska och när det stelnat lite så drar du med en kvast så får du samma mönster som på övriga väggen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det kommer att bli snyggt med den lösningen.

Plocka bort det lösa för hand och ta hjälp av en grovdammsugare att få bort det sista lösa.

Sen blandar du bruk och slänger på. Jag tror kalkbruk blir bäst (troligen original om det inte är KC-bruk) men troligen kan även vanligt C-bruk fungera. Så köp hem en säck.

Efter att du har slängt på det. Jämna till med en skånska och när det stelnat lite så drar du med en kvast så får du samma mönster som på övriga väggen.
Stort tack! Köper c-bruk och testar. Fint tips med kvasten också. Tack.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det kommer att bli snyggt med den lösningen.

Plocka bort det lösa för hand och ta hjälp av en grovdammsugare att få bort det sista lösa.

Sen blandar du bruk och slänger på. Jag tror kalkbruk blir bäst (troligen original om det inte är KC-bruk) men troligen kan även vanligt C-bruk fungera. Så köp hem en säck.

Efter att du har slängt på det. Jämna till med en skånska och när det stelnat lite så drar du med en kvast så får du samma mönster som på övriga väggen.
Hur får man fast det i taket?
 
  • Gilla
Emelie5 och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Hur får man fast det i taket?
Så långt tänkte jag inte jag.
Någon fler? :)
 
Blandar man rätt och blöter taket innan så är det inga problem att få putsbruket att fästa.
Lägg på i två omgångar så är det enklast att få till finishen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
Köp en säck släckt kalk och släng i några nävar om det inte vill hänga kvar. Fetare bruk är enklare om man måste putsa tak. (Eller köp en säck kalkbruk direkt)
Lättast är väll att dra på med en slev eller ett bräde. Att slå på bruk i tak är knepigt, framförallt om man är lite ovan.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Ska det köpas släckt kalk på torrsäck (Murkalk E heter produkten) och blandas kalkbruk så har jag erfarenet (har hus från 1920 där detta passar):

Blanda en kalkpasta på Murkalk E och vatten. Som en mycket lös deg eller fastare smet. Lägg i en hink med tätt lock (eller tät plast). Låt stå en vecka (gärna någon månad). Detta gör att kalkpastan geggar till sig och blir smidigare. Blanda sedan kalkpasta med putssand (köps för småpengar från sandtaget. Man kan köpa dyr "filtersand" på typ Hornbach/Bauhaus också om man bara behöver lite. Även barnens sandlåda innehåller sand som kan användas.) Blanda en del kalkpasta med t ex 3-7 delar sand. Jämför med putsen som är befintlig hur mycket och vilken typ av ballast (sand) den har.

Kalkbruk är extremt klistrigt och geggar fast på allt. Att hänga det i taket är ingen match.
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
N
Mycke råd här.
Jag tycker man borde använda rent 3mm kalkbruk i taket, klarar rörelser bäst av alla bruksorter.
Är c bruk redan inhandlat så fungerar även det.
Men blanda bara bruket lite styft och förvattna vassmattan lite med en blomspruta.
Och sen tryck upp bruket i taket med baksidan av en slev, i omgångar.
 
  • Gilla
Emelie5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.