Hej! Ursäkta om jag använder fel termer, alla är nybörjare någon gång.

Jag håller på att byta alla spanjoretthandtag till låsningsbara handtag på våra altandörrar. Huset är byggt 1975 och dörrarna är original. På de andra dörrarna gick det bra, men när jag kom till den sista blev det problem.

Roddarpinnen som jag kapat till rätt längd gick inte in hela vägen. När jag jämförde med handtaget som satt där innan såg jag att den pinnen var betydligt kortare.

Vid en snabb mätning av roddarhålet såg jag att längden jag kapat faktiskt stämde. Men när jag tittar noggrannare ser det ut som att själva ”låshuset” (eller vad det nu heter i en spanjorett som inte är låsbar) har blivit slitet eller skadat. När dörren är öppen ser roddarhålet rakt ut, men när dörren är stängd lägger det sig snett och verkar hänga. För överfor fungerar spanjoretten riktigt bra efter jag lite smörj.

Vi planerar att byta dörrar om några år, men just nu letar jag efter en enklare lösning. En googling säger att man ska byta hela spanjoretten, men jag undrar:
  • Finns det något annat alternativ, t.ex. reservdelar?
  • Är det möjligt att justera/fixa detta på ett enklare sätt tills vi byter dörrarna?

Laddar upp bilder på roddarhålet när dörren 1) är stängd, 2) dörren är öppen och 3) en bild på det gamla och det nya handtaget.

Alla tips mottages tacksamt!

Roddarhål i en gammal träaltandörr, något skevt och slitet, där ett handtag ska monteras. Skruvhål och slitage synliga runt hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Roddarhål i träkarm på altandörr, synligt slitage runt hålet.
Skapa konto
Gamla och nya spanjoretthandtag framför träyta, med tydlig skillnad i storlek på roddarpinnarna.
Skapa konto

Nog ser pinnen på det högra handtaget längre ut än den på det vänstra? Är du säker på att inte pinnen bottnar?

Off topic: Det heter spanjolett (med l, inte r). Jag blir osäker på om du vet det, när du stavar fel på fyra ställen, men rätt när du taggar.

Haha fy fan. Det vet jag ju att det heter! Spanjolett försvann med autocorrect. Får leva med detta nu när det inte längre går att redigera inlägget.

När det gäller roddarpinnens längd så har jag kapat den till ”längsta möjliga längd” snarare än att göra den onödigt kort. När man trär in den nya roddarpinnen i roddarhålet så går den bara in ca 2 cm innan det tar stopp p.g.a. att det är skevt där inne. Det gamla handtaget med den kortare roddarpinnen har gått att använda då den inte nå där den skeva/hängande delen av roddarhålet möter den delen som är normal, d.v.s. hel, rak och centrerad.

Det är alltså i början av roddarhålet som är problemet, efter 2 cm in så är hålet centrerat igen. Efter ca 4 cm finns ”botten” för roddarpinnen, därför är den nya roddarpinnen kapad efter denna längd. Den längden har fungerat mycket bra för de andra spanjolettdörrarna.

En kortsiktig lösning är väl att jag kapar pinnen lika kort som det gamla handtaget så den bara tar i den ocentrerade delen av spanjoletten. Men det känns då som att det bara blir en tidsfråga till att det slits ut helt istället.

Jag letar efter ett sätt att laga det som är trasigt istället för att skjuta upp bekymret.

Ok, då förstår jag.

Jag rekommenderar inte att du kapar pinnen så den bara tar i innersta delen av spanjoletten. Risken är att den går sönder i stängt läge, och då får du inte upp dörren. :(

Så lösningen är nog att byta spanjolett.
Jag vet inte om det går att laga den du har, det jag ingen erfarenhet av. Har du tur kommer @123abc och hjälper till här. Han vet bättre vad som ska göras.

• Gilla
aprilhimmel
  • Laddar…
Ser inte riktigt allt i bild då ljuset är lite dåligt.
Är det en kopplad dörr (delbar)?
Har du handtag från utsidan? Planerar du att ha handtag från utsidan?

Det brandgula är ett Handtagsfäste 806 som sitter i spanjoletten och i detta fallet visar att spanjolettens låshus är det som syns i bild och var spanjoletten sitter.
Det ser väldigt konstigt ut i bilden där roddaren är lite vriden vilket får mig att fundera på om låshuset är skadat och om locket finns på plats då roddaren borde styra i locket (deckel plåten).
Det finns låssmeder som byter låshus i spanjoletter om låshusen är lika som modern standard men många gör det inte utan beställer en ny spanjoletten istället.

Jag hade behövt se spanjoletten och dess låshus för att kunna bedöma vad som sker och vad det beror på och om handtaget kan styra roddaren rätt tills dörrarna byts.
Angående längden på fyrkantspinnen (sprinten) så behöver den vara så lång att den greppar i roddaren och gå igenom roddaren tillräckligt för att kunna få dit en handtagskoppling 833/16 om man ska ha kunna montera ett handtag på utsidan.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.