ClasseClas ClasseClas skrev:
Kul att se sockelkaklet! Det blev bra med halvförband. Blev det kakling centrerad runt fönstret? Svårt att se på bilden. Du hade några funderingar på halvförbandsläggning eller rak kakling tidigare i tråden vill jag minnas.
Ja, halvförband blev klart bäst men det var kämpigt att få till det på ett bra sätt runt fönstret. Jag hade hoppats på hel- och halvplatta vid fodren, men det diffade på någon centimeter och dessutom blev det smala bitar i hörnen så den planen fick skrinläggas. Istället blev det ungefär 1/4 och 3/4 platta runt fönstret och då löste sig även hörnen på ett bra sätt. Det enda minuset var att fogarna inte blev 100% centrerade under fönstret, men det kan jag leva med.

Idag fogade vi och får tyvärr vänta 4-10 veckor på den nya bården...

Kaklade väggar med halvförband runt ett fönster i ett rum under renovering
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 7 till
  • Laddar…
Mkt trevligt badrum. Det blir såå mkt bättre när man jobbar med detaljerna.
 
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Mkt trevligt badrum. Det blir såå mkt bättre när man jobbar med detaljerna.
Tack, ja det kommer att bli fint när det blir klart.
 
Läggning av golv påbörjad. Vi skruvar i sponten för att kunna ta upp och slå ihop om det krymper för mycket - lite springor kan vi leva med.

Påbörjad installation av trägolv med verktyg och skruvar, i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sjöolsa och 4 till
  • Laddar…
Snyggt med frisen framför kakelugnen!
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Vgt Vgt skrev:
Snyggt med frisen framför kakelugnen!
Ja, det ser ju lite mera arbetat ut. Var i valet och kvalet om vi skulle ha fris runt väggarna också, men det blir rätt mycket jobb iom att ändarna på golvplanken måste fräsas så vi valde bort det.
 
Det går framåt med golven. Tyvärr är golvplanken av rätt varierande kvalitét så det blir en del pusslande och sorterande för att få till det. Hur mycket kantkvistar, "hyvelurslag" och sprickor är rimligt att acceptera egentligen på ett grangolv?

Pågående läggning av ett ljust grangolv i ett rum, med omonterade brädor och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krillek krillek skrev:
Det går framåt med golven. Tyvärr är golvplanken av rätt varierande kvalitét så det blir en del pusslande och sorterande för att få till det. Hur mycket kantkvistar, "hyvelurslag" och sprickor är rimligt att acceptera egentligen på ett grangolv?

[bild]
Ser fint ut! Har inget svar på din fråga men undrar nyfiket om du köpt A eller B-sortering? Leverantör?
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
ClasseClas
Jag köpte massivt grangolv till gäststugan och tyvärr var det av kvalitet B. Jag fick nog kassera 20-25% av golvet. Det är inget kul när man lägger löpande att behöva börja om med en ny bräda. Det blir dåligt flyt då.

Så svaret är att det beror på vilken kvalitet du har köpt. Jag skulle iaf reklamera stenhårt. När det är knastar och kvistar som släpper från brädan så river hålen upp strumpor och så. Sen passar det inte alltid att spackla igen gropar eller håligheter.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Läggning av golv påbörjad. Vi skruvar i sponten för att kunna ta upp och slå ihop om det krymper för mycket - lite springor kan vi leva med.

[bild]
Vilken typ av skruv använder ni?
 
Jiji Jiji skrev:
Vilken typ av skruv använder ni?
Jag vill varmt rekommendera Grabber! Tveklöst de bästa jag provat under vårt husbygge (med 150 kvm plankgolv)!
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
SamuelWiklund SamuelWiklund skrev:
Ser fint ut! Har inget svar på din fråga men undrar nyfiket om du köpt A eller B-sortering? Leverantör?
Leverantören gör ingen skillnad i kvalité vad jag kan se utan det handlar om hyvlat kilsågat golv 33mm i gran.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag köpte massivt grangolv till gäststugan och tyvärr var det av kvalitet B. Jag fick nog kassera 20-25% av golvet. Det är inget kul när man lägger löpande att behöva börja om med en ny bräda. Det blir dåligt flyt då.

Så svaret är att det beror på vilken kvalitet du har köpt. Jag skulle iaf reklamera stenhårt. När det är knastar och kvistar som släpper från brädan så river hålen upp strumpor och så. Sen passar det inte alltid att spackla igen gropar eller håligheter.
golvet är kilsågat upp till 350 mm bredd och läggs som fulla längder. Det går alltså inte att kapa en bit på en bräda och fortsätta med en ny. Runt kakelugnen är brädorna givetvis kapade och en ny not fräst i änden så att det går att passa in den lösa fjädern mot frisen.
 
Jiji Jiji skrev:
Vilken typ av skruv använder ni?
nu har vi använt vanlig trallskruv och skråskruvat dolt i noten. Detta för att kunna ta upp plankorna och lägga om golvet om det krymper för mycket. I slutändan kommer vi nog spika synligt med smidd spik för att få den rätta känslan.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
ClasseClas
krillek krillek skrev:
golvet är kilsågat upp till 350 mm bredd och läggs som fulla längder. Det går alltså inte att kapa en bit på en bräda och fortsätta med en ny. Runt kakelugnen är brädorna givetvis kapade och en ny not fräst i änden så att det går att passa in den lösa fjädern mot frisen.
Just det, jag vill minnas att du skrev om kilsågat. Då går det inte att fixa med annat än att ha en massa extrabrädor tillgängliga. Annars stannar bara arbetet upp i väntan på nya bräder. Ta en diskussion med sågen/snickeriet. Gissar att du har betalt duktigt för kilsågat golv.
Edit: Nu har du ju lagt en del golv och det ser fint ut på bilderna från håll. :)
Tycker fortf du kan påtala kvaliteten och kanske få några extra bräder till andra utrymmen. Köket?
 
Redigerat:
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.