62 094 läst ·
209 svar
62k läst
209 svar
Röda Rosen - dags för insidan!
Ja, halvförband blev klart bäst men det var kämpigt att få till det på ett bra sätt runt fönstret. Jag hade hoppats på hel- och halvplatta vid fodren, men det diffade på någon centimeter och dessutom blev det smala bitar i hörnen så den planen fick skrinläggas. Istället blev det ungefär 1/4 och 3/4 platta runt fönstret och då löste sig även hörnen på ett bra sätt. Det enda minuset var att fogarna inte blev 100% centrerade under fönstret, men det kan jag leva med.ClasseClas skrev:
Idag fogade vi och får tyvärr vänta 4-10 veckor på den nya bården...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går framåt med golven. Tyvärr är golvplanken av rätt varierande kvalitét så det blir en del pusslande och sorterande för att få till det. Hur mycket kantkvistar, "hyvelurslag" och sprickor är rimligt att acceptera egentligen på ett grangolv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut! Har inget svar på din fråga men undrar nyfiket om du köpt A eller B-sortering? Leverantör?krillek skrev:
Jag köpte massivt grangolv till gäststugan och tyvärr var det av kvalitet B. Jag fick nog kassera 20-25% av golvet. Det är inget kul när man lägger löpande att behöva börja om med en ny bräda. Det blir dåligt flyt då.
Så svaret är att det beror på vilken kvalitet du har köpt. Jag skulle iaf reklamera stenhårt. När det är knastar och kvistar som släpper från brädan så river hålen upp strumpor och så. Sen passar det inte alltid att spackla igen gropar eller håligheter.
Så svaret är att det beror på vilken kvalitet du har köpt. Jag skulle iaf reklamera stenhårt. När det är knastar och kvistar som släpper från brädan så river hålen upp strumpor och så. Sen passar det inte alltid att spackla igen gropar eller håligheter.
golvet är kilsågat upp till 350 mm bredd och läggs som fulla längder. Det går alltså inte att kapa en bit på en bräda och fortsätta med en ny. Runt kakelugnen är brädorna givetvis kapade och en ny not fräst i änden så att det går att passa in den lösa fjädern mot frisen.ClasseClas skrev:
Jag köpte massivt grangolv till gäststugan och tyvärr var det av kvalitet B. Jag fick nog kassera 20-25% av golvet. Det är inget kul när man lägger löpande att behöva börja om med en ny bräda. Det blir dåligt flyt då.
Så svaret är att det beror på vilken kvalitet du har köpt. Jag skulle iaf reklamera stenhårt. När det är knastar och kvistar som släpper från brädan så river hålen upp strumpor och så. Sen passar det inte alltid att spackla igen gropar eller håligheter.
Just det, jag vill minnas att du skrev om kilsågat. Då går det inte att fixa med annat än att ha en massa extrabrädor tillgängliga. Annars stannar bara arbetet upp i väntan på nya bräder. Ta en diskussion med sågen/snickeriet. Gissar att du har betalt duktigt för kilsågat golv.krillek skrev:
Edit: Nu har du ju lagt en del golv och det ser fint ut på bilderna från håll.
Tycker fortf du kan påtala kvaliteten och kanske få några extra bräder till andra utrymmen. Köket?
Redigerat:
