62 094 läst ·
209 svar
62k läst
209 svar
Röda Rosen - dags för insidan!
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag röstar på guldockra, för jag tycker den vita remsan blir för smal och stör när man målar det så, även om det såklart funkar med vitt också.
Haha, lika kategoriska som skilda svar - ungefär som diskussionerna brukar gå här hemma.

Tack för tipset ang speedhater! Vi provade alla (?) metoder när vi skrapade ner det stora huset till trärent för några år sen (se tråden nedan). Torrskrapning, kemisk färgborttagning, Speadheater (stor), Cobra (liten speedheater) och varmluftspistol. Av dessa metoder tycker jag bara att varmluft och Cobran håller måttet. Den stora speedheatern lämnar lite för mycket färgrester kvar och när man går på med den igen så bränner man lätt träet så jag kör nästan uteslutande med en varmluftspistol inställd på 580-600 grader i ena handen och en skrapa (speedhters skrapor tycker jag funkar bäst) i den andra. Då har jag full kontroll på värmen och kan göra helt rent från färg. Cobran använder jag främst där jag vill vara extra försiktig vad gäller brandrisken.
https://www.byggahus.se/forum/threads/brud-i-ny-skrud.280378/
Din röst är noterad - tack!Åsa Lund skrev:
Tack för tipset ang speedhater! Vi provade alla (?) metoder när vi skrapade ner det stora huset till trärent för några år sen (se tråden nedan). Torrskrapning, kemisk färgborttagning, Speadheater (stor), Cobra (liten speedheater) och varmluftspistol. Av dessa metoder tycker jag bara att varmluft och Cobran håller måttet. Den stora speedheatern lämnar lite för mycket färgrester kvar och när man går på med den igen så bränner man lätt träet så jag kör nästan uteslutande med en varmluftspistol inställd på 580-600 grader i ena handen och en skrapa (speedhters skrapor tycker jag funkar bäst) i den andra. Då har jag full kontroll på värmen och kan göra helt rent från färg. Cobran använder jag främst där jag vill vara extra försiktig vad gäller brandrisken.
https://www.byggahus.se/forum/threads/brud-i-ny-skrud.280378/
Förstår din poäng. Samtidigt, fönstren är ju stängda 99,9% av tiden, dessutom oftast bara en båge åt gången så att det ser skumt ut när ett fönster är öppet kanske man får köpa. Egentligen blir det ju tre kulörer man ser då: karmen/fodrens vita, ytterbågens utsida i guldockra och ytterbågens insida och karmens grön umbra 7%Vgt skrev:
Sticker emellan med lite kök som är på god väg. porslinshon som vägde runt 40 kg var ett litet helsike att få på plats eftersom diskbänkskåpet behövde anpassas på plats. När man trodde att allt var gjort efter konstens alla regler visade det sig att det bakre högra hörnet på hon stack upp ett par mm högre än de andra hörnen... ur med hon för femtioelfte gången och fixa lite till. Lärdom: tro inte att en porslinsho är lika hög i alla fyra hörnen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt trevlig tråd att följa. Det syns att du har gott handlag och väldigt bra sinne för detaljer!krillek skrev:
Sticker emellan med lite kök som är på god väg. porslinshon som vägde runt 40 kg var ett litet helsike att få på plats eftersom diskbänkskåpet behövde anpassas på plats. När man trodde att allt var gjort efter konstens alla regler visade det sig att det bakre högra hörnet på hon stack upp ett par mm högre än de andra hörnen... ur med hon för femtioelfte gången och fixa lite till. Lärdom: tro inte att en porslinsho är lika hög i alla fyra hörnen
[bild]
Önskar bara att du kunde lägga upp fler bilder. Man ser att jobben blir riktigt snygga, och då vill man ha fler bilder att frossa i!
/PM
Tack! Alltid trevligt med bilder så jag förstår vad du menar. Vi tog väldigt mycket bilder i början men nu på "slutet" har det minskat en del, men jag ska försöka mata på med lite mera. Något speciellt du är nyfiken på?P Project Mellangården skrev:
