62 094 läst ·
209 svar
62k läst
209 svar
Röda Rosen - dags för insidan!
Du skulle plasera skåpet i en garderob, så slipper du problemkrillek skrev:
Tyvärr blir det inga garderober som går att använda för det syftet, men problemet är löst genom att det ena fördelarskåpet är placerat bakom tvättmaskin/torktumlaren i badrummet och det på övervåningen inne i en kattvind.B Bålstare skrev:
Jag tycker att du har en mycket bra attackplan med byggnadsvård i fokus samtidigt som du använder moderna lösningar för värme/kyla och våtrum.krillek skrev:
I min värmepump har jag en inställning för värmesäsong (dvs panna på/av) som standardmässigt var satt till 17 grader utomhustemperatur. Jag ändrade den till 13 grader som gräns för pannan för det tycks räcka för mitt hus. Kruxet är just att få golvvärme när pannan inte går. Jag hade lite tur för att värmepumpen läcker lite värme från CP och VV-produktion som ger viss golvvärme även under sommarsäsongen. Du har gjort helt rätt i att säkra värme för komfort och för att hålla badrummet torrt på sommaren med dessa dubbla lösningar.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Tack! Marginalkostnaden för att lägga värmekabel när man ändå totalrenoverar är ju väldigt liten så att låta bli är dumsnålt tycker jag. Golvet spacklat förstavarvet idag. I morgon ett lager till med fall.ClasseClas skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen är kakelugn #2 på gång - det ska bli skönt när allt murarjobb är över!
Samtidigt stångas vi över tapetval. Traditionella papperstapeter är tanken och Lim & Handtryck har en del fina som passar tidsmässigt. Ska försöka ta oss till Långholmen också och kika på deras sortiment.
Samtidigt stångas vi över tapetval. Traditionella papperstapeter är tanken och Lim & Handtryck har en del fina som passar tidsmässigt. Ska försöka ta oss till Långholmen också och kika på deras sortiment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderar på hur du/snickaren har placerat dörrkarmen. Normalt är väl att dörren öppnas utåt på toaletter och badrum. Nu öppnas den inåt och kommer att skymma strömbrytarna till vänster om karmen om jag förstod planlösningen från en tidigare bild i tråden.krillek skrev:
Det var observant! Dörren ska gå inåt till badrummet då den annars skulle hamna konstigt med tanke på trappan i hallen som dessutom är ganska smal. Karm med dörr är monterade men dörren ska hängas om till vänsterhängd, vilket för övrigt gäller även dörren till WC på övervåningen.ClasseClas skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter bra det! Det är ju ett rymligt badrum så det är inga problem med en inåtgående dörr.krillek skrev:
Limfärgen blev katastrof. Vet inte hur tydligt det syns men plankorna till vänster är målade (och är torra) men har helt fel nyans (jämför med plankorna till höger som är patenterade två gånger och helt kritvita som ett tak ska vara. Istället för att bli kritvitt så har limfärgen någon slags beige ton. Färgen som målaren använde kom från Engwall och Claesson och levererades oblandad. Han blötlade kritan enligt konstens alla regler, utan att röra/blanda, i 24 timmar innan det blandades ihop med cellulosalimmet, men man kunde se redan i burken att det här kommer knappast att bli kritvitt.
Frågan är hur vi ska gå vidare. Gysinge säger att deras limfärg är kritvit, men att blaska med benlim och varm färg känns sådär. Någon som har erfarenheter att dela med sig?
Frågan är hur vi ska gå vidare. Gysinge säger att deras limfärg är kritvit, men att blaska med benlim och varm färg känns sådär. Någon som har erfarenheter att dela med sig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tror jag att vi har "räddat" taken. Efter ett långt samtal med Wibo färg där man heligt lovade att deras helmatta vita emulsionsfärg inte ska gulna har vi nu tvättat ner den lilla ytan med limfärg och sen målat taken med denna färg med gott resultat - i alla fall så här långt.
Murstockarna är också på gång - målade med kalkfärg fyra eller fem gånger. Det lär krävas ett par varv till innan den är helt färdig.
Slutligen ska golvet i WC på övervåningen läggas i morgon. Underlaget är tätskiktat och jag har placerat ut plattor av lämplig storlek så att skarvar inte hamnar för nära varandra. Riktigt fina färgskiftningar och fallande längder ger ett härligt liv i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murstockarna är också på gång - målade med kalkfärg fyra eller fem gånger. Det lär krävas ett par varv till innan den är helt färdig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutligen ska golvet i WC på övervåningen läggas i morgon. Underlaget är tätskiktat och jag har placerat ut plattor av lämplig storlek så att skarvar inte hamnar för nära varandra. Riktigt fina färgskiftningar och fallande längder ger ett härligt liv i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

