krillek krillek skrev:
Själv tycker jag att det är skönt med ”varma” och torra stengolv även sommartid. Tror knappast att jag är så ensam om det.
Jag med, hemma hos mig får jag lagom varma och torra golv utan golvvärme på sommaren.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag med, hemma hos mig får jag lagom varma och torra golv utan golvvärme på sommaren.
Snälla, sluta med de inläggen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Allvarligt, 500 mm? Ja då hamnar det "vackra" skåpet med sin fina plåtlucka som smälter in så fint emot kakel och linoljemålad dubbelfaspanel nästan i ögonhöjd :worried:

Blir stora problem även på övervåningen i så fall där vi tänkt placera skåpet dolt inne i en kattvind.
Du skulle plasera skåpet i en garderob, så slipper du problem
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
B Bålstare skrev:
Du skulle plasera skåpet i en garderob, så slipper du problem
Tyvärr blir det inga garderober som går att använda för det syftet, men problemet är löst genom att det ena fördelarskåpet är placerat bakom tvättmaskin/torktumlaren i badrummet och det på övervåningen inne i en kattvind.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I-landsproblem delux, torka upp vatten med elgolvvärme på sommaren! Det är du ganska ensam om,
Två är vi i alla fall!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
U
Alfredo Alfredo skrev:
Två är vi i alla fall!
Tre! Vi har också dubbel golvvärme
 
  • Gilla
  • Haha
krillek och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
krillek krillek skrev:
golvvärme behövs även på sommaren för att torka upp i duschen. Man kan köra enbart el året om, men det är onödigt dyrt. Enbart vattenburen går också men då behöver man en elpush som värmer vattnet lokalt när värmepumpen inte producerar så mycket värme på sommaren.
Jag tycker att du har en mycket bra attackplan med byggnadsvård i fokus samtidigt som du använder moderna lösningar för värme/kyla och våtrum.

I min värmepump har jag en inställning för värmesäsong (dvs panna på/av) som standardmässigt var satt till 17 grader utomhustemperatur. Jag ändrade den till 13 grader som gräns för pannan för det tycks räcka för mitt hus. Kruxet är just att få golvvärme när pannan inte går. Jag hade lite tur för att värmepumpen läcker lite värme från CP och VV-produktion som ger viss golvvärme även under sommarsäsongen. Du har gjort helt rätt i att säkra värme för komfort och för att hålla badrummet torrt på sommaren med dessa dubbla lösningar.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du har gjort helt rätt i att säkra värme för komfort och för att hålla badrummet torrt på sommaren med dessa dubbla lösningar.
Tack! Marginalkostnaden för att lägga värmekabel när man ändå totalrenoverar är ju väldigt liten så att låta bli är dumsnålt tycker jag. Golvet spacklat förstavarvet idag. I morgon ett lager till med fall.

Nyligen spacklat golv med första lagret i renoveringsprojekt, förberett för värmekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Äntligen är kakelugn #2 på gång - det ska bli skönt när allt murarjobb är över!
Samtidigt stångas vi över tapetval. Traditionella papperstapeter är tanken och Lim & Handtryck har en del fina som passar tidsmässigt. Ska försöka ta oss till Långholmen också och kika på deras sortiment.

Olika prov av traditionella papperstapeter från Lim & Handtryck i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
krillek krillek skrev:
Tack! Marginalkostnaden för att lägga värmekabel när man ändå totalrenoverar är ju väldigt liten så att låta bli är dumsnålt tycker jag. Golvet spacklat förstavarvet idag. I morgon ett lager till med fall.

[bild]
Jag funderar på hur du/snickaren har placerat dörrkarmen. Normalt är väl att dörren öppnas utåt på toaletter och badrum. Nu öppnas den inåt och kommer att skymma strömbrytarna till vänster om karmen om jag förstod planlösningen från en tidigare bild i tråden.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag funderar på hur du/snickaren har placerat dörrkarmen. Normalt är väl att dörren öppnas utåt på toaletter och badrum. Nu öppnas den inåt och kommer att skymma strömbrytarna till vänster om karmen om jag förstod planlösningen från en tidigare bild i tråden.
Det var observant! Dörren ska gå inåt till badrummet då den annars skulle hamna konstigt med tanke på trappan i hallen som dessutom är ganska smal. Karm med dörr är monterade men dörren ska hängas om till vänsterhängd, vilket för övrigt gäller även dörren till WC på övervåningen.

Ritning av en våningsplan med dörrar, trappa och badrumsinredning i relation till hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
ClasseClas
krillek krillek skrev:
Det var observant! Dörren ska gå inåt till badrummet då den annars skulle hamna konstigt med tanke på trappan i hallen som dessutom är ganska smal. Karm med dörr är monterade men dörren ska hängas om till vänsterhängd, vilket för övrigt gäller även dörren till WC på övervåningen.

[bild]
Låter bra det! Det är ju ett rymligt badrum så det är inga problem med en inåtgående dörr.
 
Limfärgen blev katastrof. Vet inte hur tydligt det syns men plankorna till vänster är målade (och är torra) men har helt fel nyans (jämför med plankorna till höger som är patenterade två gånger och helt kritvita som ett tak ska vara. Istället för att bli kritvitt så har limfärgen någon slags beige ton. Färgen som målaren använde kom från Engwall och Claesson och levererades oblandad. Han blötlade kritan enligt konstens alla regler, utan att röra/blanda, i 24 timmar innan det blandades ihop med cellulosalimmet, men man kunde se redan i burken att det här kommer knappast att bli kritvitt.

Frågan är hur vi ska gå vidare. Gysinge säger att deras limfärg är kritvit, men att blaska med benlim och varm färg känns sådär. Någon som har erfarenheter att dela med sig?

Tak med felaktig nyans av limfärg till vänster jämfört med kritvit yta till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Nu tror jag att vi har "räddat" taken. Efter ett långt samtal med Wibo färg där man heligt lovade att deras helmatta vita emulsionsfärg inte ska gulna har vi nu tvättat ner den lilla ytan med limfärg och sen målat taken med denna färg med gott resultat - i alla fall så här långt.

Nymålat vit tak i ett renoveringsrum med oslipade väggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murstockarna är också på gång - målade med kalkfärg fyra eller fem gånger. Det lär krävas ett par varv till innan den är helt färdig.

Renoverad interiör med nymålade vita väggar och tak samt påbörjat klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen ska golvet i WC på övervåningen läggas i morgon. Underlaget är tätskiktat och jag har placerat ut plattor av lämplig storlek så att skarvar inte hamnar för nära varandra. Riktigt fina färgskiftningar och fallande längder ger ett härligt liv i golvet.

Klinkergolv med fallande längder och färgskiftningar under förberedelse för läggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman och 7 till
  • Laddar…
Kakelugnen förhoppningsvis klar den här veckan. Det ska bli så otroligt skönt när mureriet är klart - så grisigt det blir! :crysmile:

Rum under renovering med en oavslutad kakelugn omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.