Åsa Lund
Härligt kök, öppet och ljust!

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Inte jättemycket aktivitet över jul och nyår men nu börjar innertaket komma på plats på övervåningen. spontade 22mm furuplank, parallellkantad i varierande bredder. I morgon kommer muraren och ska börja sätta upp kakelugnarna.

Innertak under konstruktion med 22mm furuplank och nedhängd kabel, vid en delvis byggd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Dags för kakelugn #1.

Byggmaterial och verktyg på en arbetsplats, inklusive tegelstenar och en betongblandare, inför kakelugnsinstallation.
Skapa konto

• Gilla
Greatstomp och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Wow, avundsjuk jag blir!

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Grisigt blir det!

Rörigt byggområde med murad skorsten, riven tegelvägg och byggavfall.
Skapa konto

• Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Foder till övervåningen har grovkapats och grundats i Gysinge 7% grön umbra. Jag skulle ge Gysinges linoljefärg en chans men efter att ha kvistlackat (schellack) och målat en gång kan jag bara konstatera att den färgen inte är något för mig. Virket är rätt "fett" och färgen torkar (oxiderar) inte ordentligt trots att fodren har legat 4-5 dagar efter målning. Jag har målat extremt tunt så det är inte det som är problemet utan det är något med färgen som inte fungerar för mig eller mitt virke då färgen fortfarande känns "fuktig" och färgar av sig om man drar med fingret.

Tidigare har jag använt Ottosson, Allbäck och Engwall och Claesson, men ingen av dessa färger tycker jag fungerar bra inomhus så därför gav jag Gysinge en chans. Nu har jag i alla fall beställt färg från Wibo som ska testas. De har dessutom en halvblank snickerifärg som jag tror blir bra eftersom jag inte vill ha högblanka snickerier. Kulören

Nymålade foder i grön umbra staplade i ett renoveringsrum med fönster och verktyg på golvet.
Skapa konto

Innertaken klara på övervåningen och den enkla taklisten ligger på golvet. Jag har lite ångest över val av färg till innertaken. Helst skulle jag velat använda limfärg, men det verkar rätt komplicerat att få till bra. Linoljefärg och/eller emulsionsfärg tror jag inte på som att vi vill ha kritvita tak och då vill man ju inte att det ska gulna efterhand som färg med oljebas gör och moderna färger känns "fel" i huset. Någon som har erfarenhet av limfärg eller som har tips på vad som skulle kunna fungera?

Renoverat övervåningstak med träpaneler och taklister på golvet i en byggarbetsmiljö.
Skapa konto

Äggoljetempera ger ett mycket fint resultat men det är minst 2 grund plus 2 täckmålningar mer lite pyssel att blanda ihop.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Tack för tips! Får undersöka det, men är det ingen risk att den gulnar med tanke på oljan?

Det verkar inte så, vi har målat vår panel och den är vit och fin fortfarande efter 3 år iaf.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ett skift per dag ungefär så det går sakta men säkert framåt!

Byggarbetsplats med kakelugn och förberedelser för gjutning, byggmaterial och verktyg synliga.
Skapa konto

Förberett för gjutning i badrum och wc på övervåningen.

Förberedelse för gjutning i badrum med synliga rörkonstruktioner och isoleringsmaterial.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag håller på och skrapar färg från de innerdörrar som ska återanvändas. Vår tanke var att byta till kammarlås och när färgen försvinner visar det sig att det har suttit kammarlås där tidigare innan dörrarna "moderniserades" på 60-talet.

Delvis avskrapad dörr visar hål för kammarlås och äldre färgskikt, indikationer på historisk användning.
Skapa konto
Delvis skrapad träyta på en dörrkarm med synliga spår av ett gammalt kammarlås, under lager av gammal färg.
Skapa konto

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Kakelugn #1 nu fogad och klar :ok:
Nyfogad vit kakelugn i ett renoveringsrum med belyst brännkammardörr.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Porsvant och 20 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättevacker!

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Mkt snyggt! (y)

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.