Eyeball skrev:
RK används oftast i skåpsbyggen, där då oxå röd brukar vara 12-24V
därför tycker jag oxå att grå vore lämpligast då det används till 230V

att skicka 230V i en röd tråd kan skapa förvirring, så ta du nån annan färg än grå.

Men du får inte blanda lågspänning och starkström i en vanlig anläggning, så det ska inte vara några problem att använda röd tråd.

Den stora frågan är ju: Ska du verkligen vara och koppla i elcentralen om du inte vet 100% vad du gör?

snaggletooth skrev:
(som väl dessutom inte finns som FK)
Såg en sån rulle på Jula härom veckan...

micce skrev:
Såg en sån rulle på Jula härom veckan...
Det var nåt nytt! Därifrån jag handlar (en större elgrossist) finns ingen röd FK. Jula har väl iofs ingen koll på vad för elmaterial som är lämpligt att sälja.

Din elgrossist har det säkert på nåt lager - E0400032 FK 1,5 RÖD R100
Det finns också att köpa GRÖN eller GUL RK vilket givetvis är högst olämpligt (och olagligt) i dom flesta installationer, men det måste ju ändå vara upptill elinstallatören att avgöra och inte butiken. Väldigt förvånande dock att Jula har nån omsättning på röd fk.

Det går ju förvisso att använda RK till annat än starkströmsinstallationer. ;)

BIlel hade varit svårt utan... Men varför ska du ha RK till installationsel??? Fackmannamässigt?Njae...

mrfrenzy skrev:
Din elgrossist har det säkert på nåt lager - E0400032 FK 1,5 RÖD R100
Det finns också att köpa GRÖN eller GUL RK vilket givetvis är högst olämpligt (och olagligt) i dom flesta installationer, men det måste ju ändå vara upptill elinstallatören att avgöra och inte butiken. Väldigt förvånande dock att Jula har nån omsättning på röd fk.
Nix, finns inte vare sig röd, grön eller gul FK (kollade nyss). Kan ju vara ett ställningstagande från deras sida att inte tillhandahålla FK i olämpliga eller olagliga färger eftersom FK i stort sett till 100% bara används som kopplingstråd i rör i infällda installationer. För det finns väl ingen skåpsbyggare som använder FK när det finns RK?

Lämbonäs skrev:
Men du får inte blanda lågspänning och starkström i en vanlig anläggning, så det ska inte vara några problem att använda röd tråd.
att ha 8V/24V och 230V i samma anläggning t ex i en central har jag svårt att tro skulle vara felaktigt/olagligt - men jag kanske missförstår?

IHC utgångsmoduler mm kräver matning både med 24V och med 230V - och de är godkända.

dörrklocketrafo DIN monterad 230V + 8V vidare.

det finns särskild IHC tråd för 24V som är godkänd att dras i samma rör som 230V (även om det nog bör undvikas) - men t ex i centralen är det ju bra att den får dras nära 230V tråd.

skälet till min första fråga var att jag vet att rött har använts till jord - och undrade hur ni såg på det - tackar för många bra svar. grå FK eller brun med extra märkning blir valet som jag skrev tidigare.

om det är så att rött används i centraler för 24V - då är det nog ytterligare en anledning att undvika rött för 230V fas i en IHC anläggning där både 24V och 230V samsas i centralen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.