5 091 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
röd RK i centralen?
Sida 1 av 2
Hej
jag har en IHC anläggning och 230Vmatningen till outputmodulerna ska nu kopplas från säkringarna.
kan man använda RK 1,5kvmm som är RÖD?
det finns sån på Clas-Ohlson och en fördel med att använda röd är att matningarna till uttag etc i huset använder vit, brun, svart, orange - och det skulle vara tydligare att använda annan färg inom centralen för matning från säkringar till IHC modulerna.
så frågan är
1) ok med röd färg?
2) ok med RK?
jag har en IHC anläggning och 230Vmatningen till outputmodulerna ska nu kopplas från säkringarna.
kan man använda RK 1,5kvmm som är RÖD?
det finns sån på Clas-Ohlson och en fördel med att använda röd är att matningarna till uttag etc i huset använder vit, brun, svart, orange - och det skulle vara tydligare att använda annan färg inom centralen för matning från säkringar till IHC modulerna.
så frågan är
1) ok med röd färg?
2) ok med RK?
RK är okej att använda.
Använd svart RK och märk den i båda ändarna. Använd blå till nolla och gul/grön till jord. Helst också märkta.
Använd svart RK och märk den i båda ändarna. Använd blå till nolla och gul/grön till jord. Helst också märkta.
ja men om huset inte är byggt före 71 och således inte har röd som övrig jordfärg så går det ju bra, men då får det verkligen inte finnas röda jordar nånstans, men om huset är före 71. och all jord bytts till gulgrön, så skulle jag inte använda den röda som fas ändå!..
typ om det är nybygge så det verkligen syns att detta huset har inte byggts på 70-talet, DÅ tycker jag det är helt OK att ha röd fas.
typ om det är nybygge så det verkligen syns att detta huset har inte byggts på 70-talet, DÅ tycker jag det är helt OK att ha röd fas.
Eftersom röd inte är så lämplig att använda (som väl dessutom inte finns som FK) så är väl en FK att föredra (brun, svart, grå, vit eller orange) då den är lättare att dra?
ok tack för input
jag tolkar
FK eller RK = valfritt.
rött inte fel men olämpligt (huset är byggt 60-tal - omdragen el med gul/grön jord) nu avser detta bara kabel i centralen - men jag får väl ta tillgängliga färger - eller fixa grå FK.
(jord och nolla går direkt ifrån uttag etc till jordskena/nollskena, bara faser till IHC modulerna)
jag tolkar
FK eller RK = valfritt.
rött inte fel men olämpligt (huset är byggt 60-tal - omdragen el med gul/grön jord) nu avser detta bara kabel i centralen - men jag får väl ta tillgängliga färger - eller fixa grå FK.
(jord och nolla går direkt ifrån uttag etc till jordskena/nollskena, bara faser till IHC modulerna)
Finns det inga andra röda ledare sen gammalt (skyddsjord) så kan du använda röd ledare som fas/tändtråd.
I anläggningar där det finns både röd och gul/grön skyddsjord ska det vara väl uppmärkt med anslag vid elcentralen, och där är det klart olämpligt att använda röd som fasledare/tändtråd.
I anläggningar där det finns både röd och gul/grön skyddsjord ska det vara väl uppmärkt med anslag vid elcentralen, och där är det klart olämpligt att använda röd som fasledare/tändtråd.
RK används oftast i skåpsbyggen, där då oxå röd brukar vara 12-24V
därför tycker jag oxå att grå vore lämpligast då det används till 230V
att skicka 230V i en röd tråd kan skapa förvirring, så ta du nån annan färg än grå.
därför tycker jag oxå att grå vore lämpligast då det används till 230V
att skicka 230V i en röd tråd kan skapa förvirring, så ta du nån annan färg än grå.
Nja, enligt standard är röd styrspänning för växelström inom skåpsbyggnation.Eyeball skrev:
Oavsett om det är 12V eller 230V,