9 126 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Robotgräsklipparen löser ut jordfelsbrytare
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Nej, billaddaren sitter just nu i ett av schucko-uttagen under jfb:n. Det är bara en laddhybrid, så det räcker gott till den dag jag tar hit en elektriker och installerar en laddbox.
Och som tidigare nämnts, allt sitter väderskyddat, så det enda stället vatten sannolikt kan tränga in på är vid själva gräsklipparladdaren, som förvisso även den har ett hus, men det var rejält blött igår.
Och som tidigare nämnts, allt sitter väderskyddat, så det enda stället vatten sannolikt kan tränga in på är vid själva gräsklipparladdaren, som förvisso även den har ett hus, men det var rejält blött igår.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
På din beskrivning är det ju svårt att se vilken annan väg strömmen tar till jord för att lösa JFBn, samtidigt som det är riktigt illa om den skulle ta vägen genom transformatorn. Den är dock inte märkt SELV men ändå. Hade du en läckströmstång så hade man kanske kunna mäta detta.
Som alla nämnt är det sannolikt att felet är överledning i nätdonet som gav ditt problem. Det verkar ju temporärt självläkt men är verkligen inte bra att låta det vara, en annan gång kan det så klart bli allvarligt. Kan vara läge att mäta lite för att skaffa en bättre bild av hur det står till, någon rest av det inträffade borde gå att spåra.Nötegårdsgubben skrev:
Vänd på kontakten till laddaren så kanske du "lyckas" du få tillbaka problemet.
Har man en kolbrygga i trafo delen så kan det påverka om det är Fas eller Nolla som är närmast.
Har man en kolbrygga i trafo delen så kan det påverka om det är Fas eller Nolla som är närmast.
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Ja, men vad ska jag i så fall mäta, och hur? Tillgänglig utrustning just nu är en multimeter. Den mätare Bo skrev om tidigare lät ju intressant, men google sa 4.000. Då kan jag köpa två nya transformatorer och fortfarande ha en tusenlapp över...
Så en ny transformator är kanske det enklaste. Eller har du en bättre idé?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Nä du behöver ju en ny trafo, den går inte att laga. Mätningar är bara för vårt intresses skull. Du kan alltid skicka den trasiga till mig eller någon annan forummedlem för mätningar.
Nej för att hålla sig på en bra och rimlig nivå ska du givetvis skaffa en ny, det räcker med de tydliga symptom som varit uppe för att inte riskera något. Och mätningen som sagt intressant för en del andra tex jag men att begära något där från dig med tanke på instrument, erfarenhet, kunskaper vore lika dumt som att inte skaffa en ny.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men vad ska jag i så fall mäta, och hur? Tillgänglig utrustning just nu är en multimeter. Den mätare Bo skrev om tidigare lät ju intressant, men google sa 4.000. Då kan jag köpa två nya transformatorer och fortfarande ha en tusenlapp över...
Bo kanske kan göra en liten artikel likt lamprenovering osv vore kul.
En möjlig förklaring till koppling mellan primär och sekundär.
Något inne i ”trafon” kan vara smält, bränt, förkolnat (metall/plast) eller pulveriserat (keramik) om så bara en liten oskyldig kondensator typ denna inringad i rött nedan
Denna schemasnutt kommer inte från en Huskvarnaladdare, men sannolikt har den någon liknade filterkondensator mellan primär och sekundär.
Den skall vara tillräckligt stor för att ta bort högfrekventa störningar från switchtrafon, men så liten att den inte utgör fara elsäkerhetsmässigt. Möjligen skulle den kunna vara av självläkande typ, men det kan man ju inte veta. Eventuella RF-störningar låter sig ej heller mätas med en vanlig multimeter.
Åskskadade prylar kan också fungera men sluta fungera långt senare.
Tors krafter är inte att leka med...
Något inne i ”trafon” kan vara smält, bränt, förkolnat (metall/plast) eller pulveriserat (keramik) om så bara en liten oskyldig kondensator typ denna inringad i rött nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna schemasnutt kommer inte från en Huskvarnaladdare, men sannolikt har den någon liknade filterkondensator mellan primär och sekundär.
Den skall vara tillräckligt stor för att ta bort högfrekventa störningar från switchtrafon, men så liten att den inte utgör fara elsäkerhetsmässigt. Möjligen skulle den kunna vara av självläkande typ, men det kan man ju inte veta. Eventuella RF-störningar låter sig ej heller mätas med en vanlig multimeter.
Åskskadade prylar kan också fungera men sluta fungera långt senare.
Tors krafter är inte att leka med...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det ska i så fall vara en Y-kondensator, vilket är en kondensator med den högsta säkerhetsklassen. Den är avsedd att dämpa kapacitivt kopplade spänningsdifferenser mellan primär- och sekundärsida. Den får inte gå sönder åt kortslutningshållet. Jag ska isolationsmäta Nötegårdsgubbens transformator för att se om det finns en DC-överledning mellan primär- och sekundärsida, och om så, försöka gräva mig in i den på komponentnivå.
Tyvärr verkar det inte heller vara helt ovanligt med (ibland mycket) undermåliga isolationsavstånd i lindningarna i själva transformatorn. Ytterligare en tänkbar orsak kan vara karbonisering av något material som normalt skall isolera. Det är väl i princip de fel som är sannolika. Skall bli intressant att se resultatet av Bo:s analys.
Man tänker ju att HQ borde använda kvalitetskomponenter där sådana här fel inte "ska" kunna inträffa. Har sett att det står Mean well på vissa av deras transformatorer, och det är ju en Kinatillverkare som anses ha OK kvalitet.
Man tänker ju att HQ borde använda kvalitetskomponenter där sådana här fel inte "ska" kunna inträffa. Har sett att det står Mean well på vissa av deras transformatorer, och det är ju en Kinatillverkare som anses ha OK kvalitet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Laddaren har anlänt och jag har gjort några inledande mätningar. Precis som i tråden är resultatet varierande, den mäter lite olika från gång till gång, löste JFBn i början men därefter kan jag inte återskapa det. När den fungerar mäter den Ok. 28 V DC är slät o fin. Läckströmmen är normal, runt 170 µA, kanske lite i överkant. Men den är som sagt inte konstant utan kan variera mellan 90 - 250 µA. Då den verkar följa konstruktionen hos gängse switchade nätdelar så är läckströmmen beroende av hur stickproppen är vänd. Om felet också beror av stickproppens läge är ännu oklart. Det icke stabila uppträdande är ändå oroande så det var rätt att kassera den. Återkommer med mer detaljer senare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Tja, mätningar ger inte så mycket mer verkar det som. Nu när den vilat inomhus två veckor visar den än mindre läckström, knappt mätbart, och ingenting som får JFBn att lösa. Mina inledande mätningar gav några hundra µA.
Jag mätte även spänningen mellan primär- och sekundärsida som obelastat gav olika resultat varje gång jag mätte. Nu är den mer stabil och lite lägre än vad som visas här. Man ser att den är kraftigt beroende av hur stickproppen är vänd. Jag mäter mellan sekundär och PE.
Vad som däremot inte känns bra är en isolationsresistans på runt 200 kohm mellan primär- och sekundär, värdet är stabilt vid mätningen, och det har inte förändrats under veckan. Här pratar vi DC. Kan inte se att det kan finnas naturliga orsaker till detta.
Här är ett kretsschema på en typisk switchad nätdel. Man ser tydligt varför stickproppens läge har betydelse för läckströmmen. Man ser att det kan bli en svag AC-läckström men inte DC. Den där Y-kondensatorn som det talats om i tråden sitter högst upp, C17. Den är till för att inte sekundärsidan ska bygga upp en kapacitivt kopplad spänning som driver iväg till betydande potentialer.
Av mätningarna ser man att läckströmmen har frekvensen 50 Hz. Switchfrekvensen är åtminstone en faktor 1000 högre men den ser man inte mycket av, kanske tur det då kondensatorn då skulle släppa igenom för hög ström. Nätspänningen är dessutom likriktad och glättad, men inte perfekt som det verkar.
Så det är kanske dags för det förstörande provet i ett försök att komma åt att få se insidan. Inte mycket hopp där om man inte är tålmodig och mödosamt petar bort becket, men det är vi inte här på gatan. Den skulle kunna få smaka på en grävmaskinslarv, dynamit, motorsåg, älgstudsare eller kanske om det går att reta upp Adolf.
Återkommer i ärendet.
Logga in
Skapa konto
Jag mätte även spänningen mellan primär- och sekundärsida som obelastat gav olika resultat varje gång jag mätte. Nu är den mer stabil och lite lägre än vad som visas här. Man ser att den är kraftigt beroende av hur stickproppen är vänd. Jag mäter mellan sekundär och PE.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad som däremot inte känns bra är en isolationsresistans på runt 200 kohm mellan primär- och sekundär, värdet är stabilt vid mätningen, och det har inte förändrats under veckan. Här pratar vi DC. Kan inte se att det kan finnas naturliga orsaker till detta.
Här är ett kretsschema på en typisk switchad nätdel. Man ser tydligt varför stickproppens läge har betydelse för läckströmmen. Man ser att det kan bli en svag AC-läckström men inte DC. Den där Y-kondensatorn som det talats om i tråden sitter högst upp, C17. Den är till för att inte sekundärsidan ska bygga upp en kapacitivt kopplad spänning som driver iväg till betydande potentialer.
Logga in
Skapa konto
Av mätningarna ser man att läckströmmen har frekvensen 50 Hz. Switchfrekvensen är åtminstone en faktor 1000 högre men den ser man inte mycket av, kanske tur det då kondensatorn då skulle släppa igenom för hög ström. Nätspänningen är dessutom likriktad och glättad, men inte perfekt som det verkar.
Så det är kanske dags för det förstörande provet i ett försök att komma åt att få se insidan. Inte mycket hopp där om man inte är tålmodig och mödosamt petar bort becket, men det är vi inte här på gatan. Den skulle kunna få smaka på en grävmaskinslarv, dynamit, motorsåg, älgstudsare eller kanske om det går att reta upp Adolf.
Logga in
Skapa konto
Återkommer i ärendet.
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Jaha, fem år senare var det dags igen! Samma symptom (men nu löste båda fastighetens jordfelsbrytare, så fick göra en blixtutryckning för att rädda innehåll i frysen och framför allt säkerställa så att det inte läckte ut en massa smältvatten ur den och förstörde golvet). Utöver att gräsklipparen lagt av verkar dock allt klarat sig.
Den här gången är det också ett bekräftat åsknedslag. Eon har i alla fall angett att strömmen varit borta pga. åsknedslag, även om jag förstås inte vet exakt var det varit.
Men samma visa med transformatorn. Jfb:n löser ut om strömsladden är vänd åt ena hållet men inte det andra, och oavsett verkar ingen ström komma till laddstationen.
Nåja, jag letade mest reda på tråden för att friska upp minnet om hur felet manifesterade sig förra gången. Verkar ju vara närmast identiskt och förra gången funkade allt felfritt igen med ny trafo.
Blir dock nyfiken när jag ser att @Bo.Siltberg lämnade oss med en cliffhanger sist. Blev du nåt klokare, Bo?
Den här gången är det också ett bekräftat åsknedslag. Eon har i alla fall angett att strömmen varit borta pga. åsknedslag, även om jag förstås inte vet exakt var det varit.
Men samma visa med transformatorn. Jfb:n löser ut om strömsladden är vänd åt ena hållet men inte det andra, och oavsett verkar ingen ström komma till laddstationen.
Nåja, jag letade mest reda på tråden för att friska upp minnet om hur felet manifesterade sig förra gången. Verkar ju vara närmast identiskt och förra gången funkade allt felfritt igen med ny trafo.
Blir dock nyfiken när jag ser att @Bo.Siltberg lämnade oss med en cliffhanger sist. Blev du nåt klokare, Bo?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jag återkommer om jag hittar den där laddaren igen...