5 841 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Robotgräsklippare McCulloch Gardena eller HQ?
Hej! Vi ska köpa robotgräsklippare men tycker att det är en djungel att välja! Vi har ca 1000kvm tomt (knappt) med en lutande del på ca 25-30% (tyvärr). Har funderat på HQ, men drar mig för att betala för bara namnet om det finns billigare variant med liknande prestanda. McCulloch eller Gardena verkar lovande, men svårt att veta vilka tester som är att lita på och vilka som är sponsrade... Vill någon komma med råd och input?
Tack!!!
Tack!!!
Redigerat:
Det enda jag kan bidra med är att informera om att de tre märken du nämner är alla tillverkade av Husqvarna, och har samma teknik/kvalité. Det som skiljer är funktioner och utseende, och där kan bara du avgöra vad du har för behov/begär.
Vi valde McCulloch och är otroligt nöjda så här långt. Lägg inte för stor vikt vid det dock, vi har bara haft igång vår S600 i en knapp vecka. Det känns också tryggt att läsa namnet Husqvarna på klistermärken och i manualer.
Vi valde McCulloch och är otroligt nöjda så här långt. Lägg inte för stor vikt vid det dock, vi har bara haft igång vår S600 i en knapp vecka. Det känns också tryggt att läsa namnet Husqvarna på klistermärken och i manualer.
Har kört med en Gardena R70 i 5-6 år nu, mycket nöjd. Stabil klippare men som nu har utgått ur sortimentet.
Alla märke (HQ/McCulloch/Gardena) bygger på husqvarna-teknik, men individuella funktioner och prestanda.
HQ är premium-märket med störst kapacitet och funktioner.
Gardena har spåret med "smart" som ger koppling till bevattningsautomatik.
Du lär bli nöjd med vilken modell du väljer skulle jag säga. Läs specarn noga innan du väljer då det är som sagt små ändringar på klipptid/vilotid/antal starpunkter etc som varierar mellan modellerna.
Sileno Life 1000 hade jag nog tittat på. Max lutning 30% (ca 17 grader)
Alla märke (HQ/McCulloch/Gardena) bygger på husqvarna-teknik, men individuella funktioner och prestanda.
HQ är premium-märket med störst kapacitet och funktioner.
Gardena har spåret med "smart" som ger koppling till bevattningsautomatik.
Du lär bli nöjd med vilken modell du väljer skulle jag säga. Läs specarn noga innan du väljer då det är som sagt små ändringar på klipptid/vilotid/antal starpunkter etc som varierar mellan modellerna.
Sileno Life 1000 hade jag nog tittat på. Max lutning 30% (ca 17 grader)
Tack! Ja Husqvarna känns tryggt! Hur stor gräsmatta Har ni?P Paxman skrev:Det enda jag kan bidra med är att informera om att de tre märken du nämner är alla tillverkade av Husqvarna, och har samma teknik/kvalité. Det som skiljer är funktioner och utseende, och där kan bara du avgöra vad du har för behov/begär.
Vi valde McCulloch och är otroligt nöjda så här långt. Lägg inte för stor vikt vid det dock, vi har bara haft igång vår S600 i en knapp vecka. Det känns också tryggt att läsa namnet Husqvarna på klistermärken och i manualer.![]()
Vår tomt är ca 700 m2 varav ca 300 är gräs. Tomten är så kallad hästskoform, vilket kanske är sämsta formen för en robot...men med hjälp av McCullochs guidekabel så verkar det fungera utmärkt. Vi har lite grejer som kan vara komplicerade för en robot, t ex en vinbärsrabatt som står rätt nära tomtgräns vilket ger en (för) smal korridor, men det fixar boten ändå. Det är rätt fascinerande att se hur den trixar för att ta sig ur knepiga situationer. Jag har läst om vissa märken som kör efter definitionen av galenskap: "Att testa samma sak gång efter gång och förvänta sig ett annat resultat". Så agerar verkligen inte våran bot! 
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Min uppfattning är att de inte har samma kvalitet. Mig veterligen har exempelvis inte Gardena någon hasplåt under knivdisken, menyerna känns sämre och inställningsmöjligheterna är färre.P Paxman skrev:
Därmed inte sagt att jag tycker att Gardena är ett dåligt val, men det är mer än priset som skiljer en sådan från HQ. Samma sak för McCullough antar jag, har dock inte kommit i kontakt med någon sådan.
Det kan mycket väl stämma Nötegårdsgubben. Dock tycker jag att en hasplåt räknas mer som en "feature" än kvalité. Jag har ingen personlig erfarenhet av av något annat märke än McCulloch, men av vad jag läst mig till av andras erfarenheter så är grundkomponenterna samma i de tre märkena vilket för mig känns logiskt. Det är nog dyrare att t ex beställa olika motorer till tre olika undermärken i sortimentet än att köpa likadana och "branda" om dem.Nötegårdsgubben skrev:
Min uppfattning är att de inte har samma kvalitet. Mig veterligen har exempelvis inte Gardena någon hasplåt under knivdisken, menyerna känns sämre och inställningsmöjligheterna är färre.
Därmed inte sagt att jag tycker att Gardena är ett dåligt val, men det är mer än priset som skiljer en sådan från HQ. Samma sak för McCullough antar jag, har dock inte kommit i kontakt med någon sådan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Ja, jag tror också att mycket är detsamma. Patentet på guidekabeln och annan styrprogrammering inte minst. Mitt inlägg var menat att visa på att det finns skillnader mer än brandingen, men det är klart att det i grund och botten finns mer likheter än skillnader.
Lite som med Volkswagens olika bilmärken. Seat och Skoda är något annat än rebrandade VW, men prestandaskillnaderna (i den mån de finns) är för många underordnade prisskillnaderna.
Lite som med Volkswagens olika bilmärken. Seat och Skoda är något annat än rebrandade VW, men prestandaskillnaderna (i den mån de finns) är för många underordnade prisskillnaderna.
Ja, det är en bra liknelse...men jag tror skillnaden är större mellan VAG-koncernens märken jämfört med HQs robotmärken eftersom VAG-bilarna tillverkas i olika länder, vilket helt klart kan ha en stor inverkan på byggkvalitén (sneglar på Seat), även om komponenterna är de samma. Nu vet jag iofs inte ifall HQs olika märken tillverkas i olika fabriker...Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag tror också att mycket är detsamma. Patentet på guidekabeln och annan styrprogrammering inte minst. Mitt inlägg var menat att visa på att det finns skillnader mer än brandingen, men det är klart att det i grund och botten finns mer likheter än skillnader.
Att HQs tre robotmärken har olika funktioner, det råder det ju inget tvivel om...det framgår ju av specifikationerna, och det var det jag menade när jag skrev till TS att det är bara h*n som kan avgöra vad h*n har för behov/begär. Alltså, jag tror man gör sig själv en otjänst om man väljer "dyra" HQ bara för att det står Husqvarna på den, om man inte har behov av de extra funktioner man får genom det valet...kvalitén är antagligen likvärdig.
Klicka här för att svara