36 692 läst ·
80 svar
37k läst
80 svar
Robotgräsklippardebut - Ryobi RoboYagi
Hej @Likström och andra,
Ser fram emot att få höra mera erfarenheter om denna "nya" RoboYagi. En säljare jag pratade med idag sade att det även går att köpa RoboYagi med ett Ryobi 5A batteri (istället för 4A) vilket inte framgår i annonser. Teoretiskt maxstorlek på gräsmatta skulle då kunna närma sig 3,600kvm om jag förstod det hela rätt. Ganska prisvärt, om nu roboten i övrigt fungerar hyfsat..
Ser fram emot att få höra mera erfarenheter om denna "nya" RoboYagi. En säljare jag pratade med idag sade att det även går att köpa RoboYagi med ett Ryobi 5A batteri (istället för 4A) vilket inte framgår i annonser. Teoretiskt maxstorlek på gräsmatta skulle då kunna närma sig 3,600kvm om jag förstod det hela rätt. Ganska prisvärt, om nu roboten i övrigt fungerar hyfsat..
Jag kommer att återkomma med ett mer ingående inlägg med för och nackdelar när jag gett den lite mer tid.J jokomoko skrev:Hej @Likström och andra,
Ser fram emot att få höra mera erfarenheter om denna "nya" RoboYagi. En säljare jag pratade med idag sade att det även går att köpa RoboYagi med ett Ryobi 5A batteri (istället för 4A) vilket inte framgår i annonser. Teoretiskt maxstorlek på gräsmatta skulle då kunna närma sig 3,600kvm om jag förstod det hela rätt. Ganska prisvärt, om nu roboten i övrigt fungerar hyfsat..
Men detta kan jag säga hittills. Klipparen i sig har fungerat felfritt för mig, den har stannat och fastnat på vissa ställen på min tomt men detta har jag enbart mig själv att skylla. För brant backe och små rötter som stuckit upp ur backen är bara några av ställena jag anser att det ligger på mig att ta rätt på.
Det är lite små saker jag stör mig på som jag tänkt gå igenom vid ett senare tillfälle, några inställningar jag saknar och att jag tycker den lämnar laddstationen på ett underligt sätt.
I övrigt gillar jag hastigheten inte för snabb och inte för seg, alldeles lagom skulle jag säga. Inte som min Lyfco jag hade innan som i princip hade sönder sig själv på min tomt (ganska ojämn) för den körde så fort. Den verkar ganska stark och har inte gjort något direkt oväntat. Funkar bra än så länge i stora drag.
En sak jag inte förstår med deras marknadsföring, varför gör de inte helt klart att det är batterier från deras Max Power 36v system som används? Jag tycker det är en bra sälj punkt. Jag köpte klipparen löst utan startpaket och köpte till ett vanligt batteri från 36v systemet så var det ju bara att köra. Så i teorin borde ju till och med deras 9.0ah batteri från 36v systemet passa, om det nu inte är för tjockt då det är lite större. Hade jag varit dem hade jag väl sagt något i stil med "Använd ditt batteri i din robotgräsklipparen på sommaren, ta sedan batteriet till din snöslunga på vintern.".
TLDR;
Jag är i det stora nöjd och kommer återkomma med ett mer ingående inlägg vad jag gillar och inte. Det är samma batteri i den som övriga Ryobi Max Power 36v system.
Eller hur, LikströmL Likström skrev:En sak jag inte förstår med deras marknadsföring, varför gör de inte helt klart att det är batterier från deras Max Power 36v system som används? Jag tycker det är en bra sälj punkt. Jag köpte klipparen löst utan startpaket och köpte till ett vanligt batteri från 36v systemet så var det ju bara att köra. Så i teorin borde ju till och med deras 9.0ah batteri från 36v systemet passa, om det nu inte är för tjockt då det är lite större. Hade jag varit dem hade jag väl sagt något i stil med "Använd ditt batteri i din robotgräsklipparen på sommaren, ta sedan batteriet till din snöslunga på vintern.".
Jag hade uppfattat det som att det var specialbatterier till Gräsklipparroboten, antingen ett specialbatteri 2,4A för 1,200kvm, eller så ett 4A för 3,000kvm. Jag blev därför förvånad när jag pratade med en säljare idag som förklarade att även Ryobis andra 36V batterier kunde användas, inklusive deras större 5A vilket i så fall möjliggör en gräsmatteyta på runt 3,600kvm!!! Det finns faktiskt inte så himla många robotkonkurrenter i detta storlekssegment. Att inte Ryobi gör reklam för det mera, är helt obegripligt. Som du skrev så kan Ryobis 36V batterier även användas till deras andra R36V maskiner så det blir ju väldigt flexibelt. På min gamla huskvarna 230 ACX måste jag lämna in maskinen på service för att byta batteri...
Det måste dock medges att min 12 år uttjänta 230 ACX var väldigt bra på många sätt. Före sin tid helt klart, trots allt var det Husqvarna som uppfann Robotgräsklippare. Två guideslingor på min 230:a bl.a... Mumma!
Himla synd att en ny Husqvara i samma storlek ligger över min budget med råge.
Par frågor till dig @Likström:
1. Känner RobiYagi av laddstationen när den närmar sig stationen eller följer den endast begränsningsslingan "ända in"?
2. När man programmerar startpositionerna (4st) kan man ange vilken vinkel (riktning) roboten ska stå, vid start?
3. När den följer begränsningsslingan vid hemgång, varierar den avståndet till begränsningsslingan eller är det ett fast avstånd . Jag är lite orolig för spårbildning.
4. Känner den av tjockare gräs och klipper extra mycket där?
Tack för info
Redigerat:
1. Den följer kabeln ända in till stationen, klipparen känner dock av när den är nära stationen för då stänger den av knivarna och åker sakta in. Men inte så pass så att den åker utan kabeln in.J jokomoko skrev:Par frågor till dig @Likström:
1. Känner RobiYagi av laddstationen när den närmar sig stationen eller följer den endast begränsningsslingan "ända in"?
2. När man programmerar startpositionerna (4st) kan man ange vilken vinkel (riktning) roboten ska stå, vid start?
3. När den följer begränsningsslingan vid hemgång, varierar den avståndet till begränsningsslingan eller är det ett fast avstånd . Jag är lite orolig för spårbildning.
2. Här kommer du in på en av de saker jag stör mig lite på. Avsaknad av vissa inställningar. Det du har att välja på när det gäller startpositioner så har du två alternativ per startpunkt. Det första är hur många meter den ska åka efter kabeln innan start och det andra hur ofta den ska göra det i procent, det är allt.
3. Tyvärr inte, har ej heller hittat någon inställning eller liknande som får mig att tro att det är möjligt. Man kan ju hoppas på en uppdatering av mjukvara eller liknande för det kanske?
1. Den följer kabeln ända in till stationen, klipparen känner dock av när den är nära stationen för då stänger den av knivarna och åker sakta in. Men inte så pass så att den åker utan kabeln in.
Aha, jag misstänkte det
2. Här kommer du in på en av de saker jag stör mig lite på. Avsaknad av vissa inställningar. Det du har att välja på när det gäller startpositioner så har du två alternativ per startpunkt. Det första är hur många meter den ska åka efter kabeln innan start och det andra hur ofta den ska göra det i procent, det är allt.
Ok, men kan man välja om den ska följa begränsningsslingan medsols eller motsols vid start? Eller kan den bara "backa" ut ett antal meter som man angett - eller ?. När den väl kommit till startposition och börjar klippa, svänger den slumpmässigt, eller åker den alltid iväg i någon speciell riktning?
3. Tyvärr inte, har ej heller hittat någon inställning eller liknande som får mig att tro att det är möjligt. Man kan ju hoppas på en uppdatering av mjukvara eller liknande för det kanske?
OK, då vet jag..
Jättebra information Likström. Jag återkommer med flera frågor säkert
Aha, jag misstänkte det
2. Här kommer du in på en av de saker jag stör mig lite på. Avsaknad av vissa inställningar. Det du har att välja på när det gäller startpositioner så har du två alternativ per startpunkt. Det första är hur många meter den ska åka efter kabeln innan start och det andra hur ofta den ska göra det i procent, det är allt.
Ok, men kan man välja om den ska följa begränsningsslingan medsols eller motsols vid start? Eller kan den bara "backa" ut ett antal meter som man angett - eller ?. När den väl kommit till startposition och börjar klippa, svänger den slumpmässigt, eller åker den alltid iväg i någon speciell riktning?
3. Tyvärr inte, har ej heller hittat någon inställning eller liknande som får mig att tro att det är möjligt. Man kan ju hoppas på en uppdatering av mjukvara eller liknande för det kanske?
OK, då vet jag..
Jättebra information Likström. Jag återkommer med flera frågor säkert
Den backar ut och snurrar 180° sen kör den iväg efter kabeln tills den kommer till den av dig inställda distansen vilket förövrigt är mer exakt än jag först trodde det skulle vara.J jokomoko skrev:
Ärligt talat så vet jag inte om det är slumpmässig riktning eller inte.
Jag ska försöka hinna med att kolla lite extra imorgon angående dessa frågor. Se vad jag möjligen kan ha missat angående inställningar osv.
Var så van att springa och vara barnvakt åt min förra klippare så jag har väl låtit denna vara ifred mestadels av tiden eftersom det funkat bra.
Som sagt om jag kommer ihåg och får tid så återkommer jag imorgon.
RoboYagin verkar vara väldigt begränsad vad gäller inställningar om jag jämför med min gamla Husqvarna. En del av begränsningarna tror/hoppas jag man kan kompensera genom att placera laddstationen på ett optimalt ställe.L Likström skrev:Den backar ut och snurrar 180° sen kör den iväg efter kabeln tills den kommer till den av dig inställda distansen vilket förövrigt är mer exakt än jag först trodde det skulle vara.
Ärligt talat så vet jag inte om det är slumpmässig riktning eller inte.
Jag ska försöka hinna med att kolla lite extra imorgon angående dessa frågor. Se vad jag möjligen kan ha missat angående inställningar osv.
Var så van att springa och vara barnvakt åt min förra klippare så jag har väl låtit denna vara ifred mestadels av tiden eftersom det funkat bra.
Som sagt om jag kommer ihåg och får tid så återkommer jag imorgon.
Jag kollade ytterligare med en Ryobi-handlare som bekräftade att 5Ah var Ryobis största 36-volt batteri som passade RobiYagin rent fysiskt (6Ah batteri för stort) Bra ändå, tycker jag. Vi hamnar då på en maximal gräsmatteyta på kanske 3,600Kvm. Inte illa för en robot som kostar runt 16,000kr.
Jag laddade ned en manual på RoboYagi och inser att inställningsmöjligheterna är väldigt "basic". Hursomhelst, vad som räknas i slutändan är ju huruvida klippresultatet blir bra och om maskinen i övrigt är tillförlitlig. Det blir intressant att höra från flera hur ni upplever RoboYagin .. Om de klipper bra, så borde det vara en vinnare p.g.a priset.
Jag laddade ned en manual på RoboYagi och inser att inställningsmöjligheterna är väldigt "basic". Hursomhelst, vad som räknas i slutändan är ju huruvida klippresultatet blir bra och om maskinen i övrigt är tillförlitlig. Det blir intressant att höra från flera hur ni upplever RoboYagin .. Om de klipper bra, så borde det vara en vinnare p.g.a priset.
Jag fortsätter och ställer frågor om RoboYagin här:
(1) Kantklippning
Det går tydligen att köpa till en "kantklippare" till RoboYagin. Någon här som provat denna?
(2) WiFi
Vad kan man göra via WiFi-uppkopplingen förutom att ställa in klipphöjden? Larmar den t.ex om Roboten fastnat?
mvh
(1) Kantklippning
Det går tydligen att köpa till en "kantklippare" till RoboYagin. Någon här som provat denna?
(2) WiFi
Vad kan man göra via WiFi-uppkopplingen förutom att ställa in klipphöjden? Larmar den t.ex om Roboten fastnat?
mvh
1. Inte haft möjlighet att prova den än.J jokomoko skrev:
2. Du kan göra allt som går att göra på klipparen i appen. Schemaläggning, klipphöjden, startpunkten osv. Det finns också en fellogg där du kan se när den fastnat osv.
Halloj igen!
Det borde vara ett antal gräsmatteägare som köpt och installerat RoboYagin vid det här laget. Att inte några nya ägare har dykt upp på detta Forum med synpunkter kanske är ett bra tecken, vad vet jag.
@Likström, hur går det för dig? Ser fram emot din utvärdering som du utlovade i ett svagt ögonblick tidigare i denna tråd .
Under tiden, vilket batteristorlek köpte du - och hur stor gräsmatta klipps?
Det borde vara ett antal gräsmatteägare som köpt och installerat RoboYagin vid det här laget. Att inte några nya ägare har dykt upp på detta Forum med synpunkter kanske är ett bra tecken, vad vet jag.
@Likström, hur går det för dig? Ser fram emot din utvärdering som du utlovade i ett svagt ögonblick tidigare i denna tråd .
Jag har inte glömt utvärderingen bara lite dåligt med tid just nu . Köpte 2ah. Just nu klipper den ca 800 men kommer väl bli ca 1000-1200 när man orkat göra klart allt här hemma.J jokomoko skrev:Halloj igen!
Det borde vara ett antal gräsmatteägare som köpt och installerat RoboYagin vid det här laget. Att inte några nya ägare har dykt upp på detta Forum med synpunkter kanske är ett bra tecken, vad vet jag.
@Likström, hur går det för dig? Ser fram emot din utvärdering som du utlovade i ett svagt ögonblick tidigare i denna tråd .Under tiden, vilket batteristorlek köpte du - och hur stor gräsmatta klipps?
Ny här på forumet och hamnade här då jag sökte information om Ryobi Roboyagi robotgräsklippare och ville kolla om andra hade problem med sina. Jag har själv köpt en sådan och den har nu kört här hemma i ca 2 veckor. Jag visste att Ryobi naturligtvis inte kunde mäta sig med Husqvarna eller likvärdiga, men då jag har stor tomt, (ca 3000 m2 varav klipparen klipper 2000 m2) ville jag ge den en chans och det var lite mer lockande att betala 15000:- istället för runt 25 upp till 30000:- för ett ledande fabrikat. Så här långt kan jag konstatera följande: appen och wi-fi anslutning är katastrof. I kontakt med Ryobi erkänner de att de har problem med appen och att de håller på att se över servrarna. Ny uppdatering är på gång. Slår jag på roboten och låter den köra i manuellt läge så hittar appen ibland klipparen men så fort den får gå enligt schema tappar appen klipparen så fort den har stått på laddning en stund. Klipparen klipper helt ok och jobbar på lagom fort. Kör schema mellan 8-16 och den står stilla 2 dagar. Den klipper länge, ca 3 timmar, laddar och kör 3 timmar igen. Men nu har den redan hunnit bli konstig. När man trycker på stoppknappen ska displayen tändas direkt, men det gör den inte. Jag får stänga av klipparen undertill och starta igen, sedan startar displayen. Irriterande. Har kontaktat Ryobi för att se vad de säger. Ett måndagsexemplar som ska bytas ut kanske. Men visst - den klipper som den ska, känner av alla ”öar” och begränsningskablar och har hittills aldrig hängt upp sig på något hinder. Så slutsatsen får bli att för 15000:- kanske man inte hittar ngt annat som klipper så mycket så fort och då får man stå ut med att inte appen fungerar. Och har man väl ställt in den så behöver man ju inte in och pilla i menyn även om det blir lite som en sjukdom att ständigt försöka komma in i menyn bara för att det SKA gå.L Likström skrev:
Tack för inlägg, desto mer information som finns desto bättre för eventuellt nya köpare.P P H skrev:Ny här på forumet och hamnade här då jag sökte information om Ryobi Roboyagi robotgräsklippare och ville kolla om andra hade problem med sina. Jag har själv köpt en sådan och den har nu kört här hemma i ca 2 veckor. Jag visste att Ryobi naturligtvis inte kunde mäta sig med Husqvarna eller likvärdiga, men då jag har stor tomt, (ca 3000 m2 varav klipparen klipper 2000 m2) ville jag ge den en chans och det var lite mer lockande att betala 15000:- istället för runt 25 upp till 30000:- för ett ledande fabrikat. Så här långt kan jag konstatera följande: appen och wi-fi anslutning är katastrof. I kontakt med Ryobi erkänner de att de har problem med appen och att de håller på att se över servrarna. Ny uppdatering är på gång. Slår jag på roboten och låter den köra i manuellt läge så hittar appen ibland klipparen men så fort den får gå enligt schema tappar appen klipparen så fort den har stått på laddning en stund. Klipparen klipper helt ok och jobbar på lagom fort. Kör schema mellan 8-16 och den står stilla 2 dagar. Den klipper länge, ca 3 timmar, laddar och kör 3 timmar igen. Men nu har den redan hunnit bli konstig. När man trycker på stoppknappen ska displayen tändas direkt, men det gör den inte. Jag får stänga av klipparen undertill och starta igen, sedan startar displayen. Irriterande. Har kontaktat Ryobi för att se vad de säger. Ett måndagsexemplar som ska bytas ut kanske. Men visst - den klipper som den ska, känner av alla ”öar” och begränsningskablar och har hittills aldrig hängt upp sig på något hinder. Så slutsatsen får bli att för 15000:- kanske man inte hittar ngt annat som klipper så mycket så fort och då får man stå ut med att inte appen fungerar. Och har man väl ställt in den så behöver man ju inte in och pilla i menyn även om det blir lite som en sjukdom att ständigt försöka komma in i menyn bara för att det SKA gå.
Appen är det största problemet med klipparen och det är inget man ska stå ut med enligt mig. Jag har dock inte hunnit få problem angående att displayen inte tänds, det känns märkligt.