Kan ju beskriva vår upplevelse.

Köpte en L50 Ultra och köpte även till RAW7 kitet (fast vattenanslutning/avlopp)

Vi har en blandning av parkett, klinker, lister (högsta är 4,5cm pga nivåskillnad mot tillbyggnad)

Hitills har det enda på 4 månader jag gjort varit att fylla på rengöringsmedel (kör dreames egna) både pga garanti och vad jag läst till mig på ett gäng utländska forum så blir maskinens livslängd påverkad av andra medel.
Och jag har bytt dammsugarpåse i bastationen

Då vi har hund och bor på Landet så kör vår dammsugare varje dag kl 11:00 och är klar 15:30 då vi kör dammsugning + moppning varje dag.

Basstationen rengör mopparna med 75°C hetvatten ett par ggr under varje körning, och vi har ställt in vilka olika underlag och riktning på golvet så det blir varken linjer eller fuktskador.

Basstationen har jag byggt in i ett kökskåp med hål i tröskeln så vi varken, ser eller hör av dammsugaren då vi är på jobbet när den jobbar

Bästa köpet vi gjort och kommer köpa samma uppsättning en gång till när ovanvåningen är renoverad och dra vatten till den med

Jag har haft några dammsugare innan runt 2012-2015 men var så otroligt besviken och samtliga gick sönder fast jag köpte i då 6-8 tkr prisklassen.

Men denna maskinen. Den är ett djur klättrar trösklar, skannar hem själv, håller allt spotless!

Tänker köpa deras A1 gräsklippare till våren då jag är så imponerad

• Karta över robotdammsugarens städområde i hemmet med olika rum markerade och statistik över städtid, yta och batterinivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dreame basstation inbyggd i ett kökskåp med ett hål i tröskeln för dolda dammsugaraktiviteter, sedd ovanifrån.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Superkewl Superkewl skrev:
Kan ju beskriva vår upplevelse.

Köpte en L50 Ultra och köpte även till RAW7 kitet (fast vattenanslutning/avlopp)

Vi har en blandning av parkett, klinker, lister (högsta är 4,5cm pga nivåskillnad mot tillbyggnad)

Hitills har det enda på 4 månader jag gjort varit att fylla på rengöringsmedel (kör dreames egna) både pga garanti och vad jag läst till mig på ett gäng utländska forum så blir maskinens livslängd påverkad av andra medel.
Och jag har bytt dammsugarpåse i bastationen

Då vi har hund och bor på Landet så kör vår dammsugare varje dag kl 11:00 och är klar 15:30 då vi kör dammsugning + moppning varje dag.

Basstationen rengör mopparna med 75°C hetvatten ett par ggr under varje körning, och vi har ställt in vilka olika underlag och riktning på golvet så det blir varken linjer eller fuktskador.

Basstationen har jag byggt in i ett kökskåp med hål i tröskeln så vi varken, ser eller hör av dammsugaren då vi är på jobbet när den jobbar

Bästa köpet vi gjort och kommer köpa samma uppsättning en gång till när ovanvåningen är renoverad och dra vatten till den med

Jag har haft några dammsugare innan runt 2012-2015 men var så otroligt besviken och samtliga gick sönder fast jag köpte i då 6-8 tkr prisklassen.

Men denna maskinen. Den är ett djur klättrar trösklar, skannar hem själv, håller allt spotless!

Ja men så som rengöringen utförts i ditt/ert "Rum 4/V-rum" hade jag sett framför mig att den borde gjort.
Inte som mitt virr-varr till dammsugning.
Men jag ska testa att köra en ny omgång nu, så får vi se om den utför jobbet bättre denna gång.

De flesta verkar vara himla nöjda med just X40 så därav mitt inköp.
Men det lutar åt just en L50 om jag ska gå upp en klass då den är väldigt lika X50 men ca. 2000:- billigare.

PS. Grym lösning av placeringen! (om det inte blir för varmt därinne.. 🫤 )

U Uppner skrev:
Ja men så som rengöringen utförts i ditt/ert "Rum 4/V-rum" hade jag sett framför mig att den borde gjort.
Inte som mitt virr-varr till dammsugning.
Men jag ska testa att köra en ny omgång nu, så får vi se om den utför jobbet bättre denna gång.

De flesta verkar vara himla nöjda med just X40 så därav mitt inköp.
Men det lutar åt just en L50 om jag ska gå upp en klass då den är väldigt lika X50 men ca. 2000:- billigare.

PS. Grym lösning av placeringen! (om det inte blir för varmt därinne.. 🫤 )
Ta en timme eller 2 och gå igenom inställningarna, just där kan ja tycka dreame delar lite väl mycket med xiami, aqara, diverse kinesiska tillverkare att det är lite virrigt och man måste leta/konfigurera för att få det spot on.

Jag satt och gick in i VARJE undermeny i alla grejer och hittade diverse gömda funktioner man gärna ville ha igång

Tex dammsugarmönstert har jag valt clean genius + moppa i golvets riktning

Sen kan du ställa in om den ska köra och lämna moppar vid tex parkett/mattor osv 😇
Hur den ska betee sig vid mattor/husdjur/större smuts osv.

• Gilla
Uppner
  • Laddar…
Ta en timme eller 2 och gå igenom inställningarna, just där kan ja tycka dreame delar lite väl mycket med xiami, aqara, diverse kinesiska tillverkare att det är lite virrigt och man måste leta/konfigurera för att få det spot on.

Jag satt och gick in i VARJE undermeny i alla grejer och hittade diverse gömda funktioner man gärna ville ha igång

Tex dammsugarmönstert har jag valt clean genius + moppa i golvets riktning

Sen kan du ställa in om den ska köra och lämna moppar vid tex parkett/mattor osv 😇
Hur den ska betee sig vid mattor/husdjur/större smuts osv.
Tyvärr blev resultatet av dammsugningen av den andra mattan ännu sämre än den första, betydligt sämre.
Denna matta klarade den i princip inte alls av att dammsuga, tyvärr.

Jag tog t.o.m. bort stolarna för att underlätta för den, men icke, ett ganska värdelöst resultat.
Lite oroväckande dåligt måste jag säga.

Jag ska göra som du rekommenderar men med detta första resultat måste den höja sig rejält för att få vara kvar.

• Grå matta under ett bord med en robotdammsugare på sidan. Mattan ser ojämnt rengjord ut med tydliga veck och märken.
    Skapa konto
  • Karta av städrobotens rörelse, visar misslyckad dammsugning av matta i matsal, tid 15 min, yta 4 m², batteri 96%.
    Skapa konto
Vill bara uppmärksamma er som har robot och mattor:
Handknutna och handvävda (typ röllakan etc) mattor förstörs av robot och sådana mattors skador kan inte repareras.

Roboten kör runt och knutna mattor skall däremot dammsugas längs luggen. Mattans fransar skall inte dammsugas alls.

För heltäcknings- eller maskintillverkade mattor går det utmärkt.

Jag har tyvärr de senaste åren tagit emot en hel del totalförstörda vackra mattor.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Jag köpte en X40 igår och satte då upp alla rum, No Go-zoner och två mattor.
Idag när jag bad den att, för första gången, endast dammsuga den ena av mattorna blev resultatet minst sagt sisådär.
Har du koll på om det beror på att det var första varvet, och att det blir bättre sen.
Eller vad är det som gör att den mest verkade att virra omkring på mattan och missa en massa ytor?
Det tog den även 19 min att dammsuga denna 2x3 meter (6kvm) stora matta, är det normalt? Det låter som lång tid för den relativt lilla ytan.
Jag hoppas den skärper till sig, annars blir det retur och ev. uppgradering till en dyrare och bättre(?).
Låter som att mattans ludd är för lång så att den inte kan röra sig obehindrat. Sådär ser det ut när min roborock försöker dammsuga min ryamatta.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Låter som att mattans ludd är för lång så att den inte kan röra sig obehindrat. Sådär ser det ut när min roborock försöker dammsuga min ryamatta.
Ja det kan ev. så vara?

Men, jag kan nog tycka att den borde klara av detta då den uppenbarligen kör över och även dammsuger vissa delar av mattan. Jag skulle köpa det om den inte alls klarade av den typen av matta.

Vad den däremot verkar att ha svårt med är när den åker/står på mina mattor, då blir den lixom rådvill och inte verkar veta var den skall åka, trots att den redan åker/står på en öppen yta.

Ex. Den kan åka rakt fram, typ 30-100 cm på mattan, men sedan stanna plötsligt och börja snurra runt för att sedan åka i en ny riktning, tills den gör likadant igen, trots att det redan var en öppen yta som den kom körandes i/stod på. Det känns mer som att den inte finner någon logik i omgivningen.

Så det känns mindre som att mattan har för lång lugg, mer som att den "får spelet" när den är nära/står på en matta överlag.
Skulle vara intressant att höra om fler har samma uppfattning.

Finns det någon modell som bättre klarar av mattor med längre lugg?

Har gräsklipparen och är mycket nöjd! enda den gör är att vid varje start roterar den 360 grader och gräver lite i gräsmattan så tillslut blir det så djupt att hjulen fastnar. får fylla i jord där 1 gång per år typ.

• Gilla
Superkewl
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Har gräsklipparen och är mycket nöjd! enda den gör är att vid varje start roterar den 360 grader och gräver lite i gräsmattan så tillslut blir det så djupt att hjulen fastnar. får fylla i jord där 1 gång per år typ.
Oooh! Nice! Sett den är på bra pris nu under svarta rean

• Gilla
Gyllsand
  • Laddar…
ullet
Har du nån bild där man ser sockeln?

Är sugen på att göra liknande nu när vi håller på att byta kök.

Hittar den in under skåpen trots att det ser ut som att stationen sitter inne i ett hörn? Har du gjort nåt för att vägleda den dit?

ullet ullet skrev:
Har du nån bild där man ser sockeln?

Är sugen på att göra liknande nu när vi håller på att byta kök.

Hittar den in under skåpen trots att det ser ut som att stationen sitter inne i ett hörn? Har du gjort nåt för att vägleda den dit?
Här var du! Hålet är princip samma storlek som dammsugaren, funderat på att bygga en lucka med en servo som öppnar/stänger men Homeassistant.

Den letade lite första gången sen har den kört in och ut som den aldrig gjort något annat.

Har dock satt en bräda inne under köket för den inte ska köra vidare under ön och städa under köket

• Robotdammsugare som kör in under köksskåp genom ett hål, belyst golv.
    Skapa konto
  • Gilla
ullet och 1 till
  • Laddar…
ullet
Toppen, tack! Verkar lovande.

Här var du! Hålet är princip samma storlek som dammsugaren, funderat på att bygga en lucka med en servo som öppnar/stänger men Homeassistant.

Den letade lite första gången sen har den kört in och ut som den aldrig gjort något annat.

Har dock satt en bräda inne under köket för den inte ska köra vidare under ön och städa under köket
F-n, nu har jag fått ännu ett projekt att göra hemma...

pacman42 pacman42 skrev:
F-n, nu har jag fått ännu ett projekt att göra hemma..
Haha se det positiva! Med en multisåg och en sticksåg gjorde jag det på 45 min

Haha se det positiva! Med en multisåg och en sticksåg gjorde jag det på 45 min
Jag måste ju dra fram el också...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.