S StenQL skrev:
Har egentligen ingen bra förklaring, men kan konstatera att jag hade samma problem förra säsongen. Lämnade in den över vintern för felsökning. Dom hittade inget fel och första dagarna i våras fungerade den. Sedan samma strul som du beskriver, som förstås gick över när dom kom ut på plats för felsökning. Deras tips, ta isär så många kopplingar du kommer åt och sätt ihop dom igen. Sagt och gjort, och därefter har den gått helt felfritt hela sommaren och hösten. Oavsett regn, dagg etc...
Hej!
Tack för tipset! Tog du loss alla kopplingar, även på moderkortet alltså?

Jag hade en rejäl torkning i källaren under helgen och mer därtill, där jag även gjorde en grovrengöring efter att ha lyft av huv och stötfångare. Hade en hel del fukt på de flesta ställen, bl.a. under batteriet och även litegrann inne under kåpan för frontkortet, vilket ju kändes mindre bra. Skönt att få det urtorkat och rengjort iaf. Efter ett antal dagars efterföljande torkning funkade allt fint igen men nu ikväll, efter 3 dagar med regn är problemen tillbaka. Fruktansvärt tröttsamt. Nu står den på tork i källaren igen. Verkligen dags att bygga ett hus åt den nu, det borde jag väl förstås ha gjort för längesen, med facit i hand.

En sak som jag upptäckte när jag tog av kåpan till frontkortet var att packningen såg ut att vara ofullständig. Se bifogad bild nedan. Är det någon som kan bekräfta att så är fallet. Den borde väl sträcka sig runt hela kåpan?

Precis som Johan_F skriver, så har mina klippmotorer också börjat låta ganska illa på senare tid. Någon som fixat till sina, enligt Johans tidigare fråga? Om inte det är så lätt, är det helt kört att gå över från motorer med kolborst till kolfria? Olika anslutningar eller drivs de olika vis?

För några år sen fick jag en felkod som tydde på att klippmotorerna gav störningar ifrån sig, som kabelsensorerna kände av. Det var dock 2 år sedan nu och det försvann sedan av sig själv, innan jag hann vidta åtgärder. Någon som har koll på om det kan finnas en logisk koppling mellan fukten och gnistbildning i klippmotorerna?

Att skruvstädet var från Biltema stämde mycket bra. Bra köp och har redan hunnit använda det till fler saker :-)

• Transparent kåpa med ofullständig packning och synlig skruv på arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min granne lyckades köra över min RS622 -2014.
Vad ska man kräva av försäkringsbolaget?
Det finns ju ingen begagnadmarknad att ra priser från.
Kräver man att den lagas?

T thorsvensson105 skrev:
Min granne lyckades köra över min RS622 -2014.
Vad ska man kräva av försäkringsbolaget?
Det finns ju ingen begagnadmarknad att ra priser från.
Kräver man att den lagas?
Vad tråkigt! Beklagar.
Det låter väl rimligt att försöka med det.

Någon som har en uppfattning om packningen vid kåpan för frontkortet för övrigt? Enligt min tidigare fråga.

Verkar för övrigt ha fått ett nytt fel med powerboxen, som bl.a. ger fel på kabelsignalen, flimrande knappljus och en massa pipande när man lyfter ur maskinen ur laddstationen trots att man larmat av. Inte kul! Har beställt nytt nätaggregat idag via AliExpress, får se om det kan lösa det hela... Helt ny powerbox känns inte så kul att behöva kosta på sig. Någon annan som fått problem med kabelsignalen pga detta?

Mvh/C.

Redigerat:
C Christoffer. skrev:
Vad tråkigt! Beklagar.
Det låter väl rimligt att försöka med det.

Någon som har en uppfattning om packningen vid kåpan för frontkortet för övrigt? Enligt min tidigare fråga.

Verkar för övrigt ha fått ett nytt fel med powerboxen, som bl.a. ger fel på kabelsignalen, flimrande knappljus och en massa pipande när man lyfter ur maskinen ur laddstationen trots att man larmat av. Inte kul! Har beställt nytt nätaggregat idag via AliExpress, får se om det kan lösa det hela... Helt ny powerbox känns inte så kul att behöva kosta på sig. Någon annan som fått problem med kabelsignalen pga detta?

Mvh/C.
Jag kan kolla när jag kommer hem på söndag.

• Gilla
Christoffer.
  • Laddar…
Hej där alla Robomow 630 kompisar .
Fungerar era Appar.
Mvh Kröll

Den nya appen funkar bra för mig. Saknar möjligheten att styra manuellt samtidigt som den klipper. Annars inga problem.
(Har iPhone och en RS615)

S StenQL skrev:
Den nya appen funkar bra för mig. Saknar möjligheten att styra manuellt samtidigt som den klipper. Annars inga problem.
(Har iPhone och en RS615)
OK jag har en 630 och Android telefon (Cat S31 ) Och den fungerar inte så bra..Den nya appen Jag har 2.0
MVH Kröll

Jag undrar om min RS 630 börjar bli dement. När den möter slingan vinkelrätt svänger den ofta åt höger och bort från slingan när den borde följa slingan åt vänster för att hitta laddstationen. Detta kan den envisas med flera gånger. Någon här som har samma problem eller ved vad det beror på? Annars har den fungerat bra och länge på min svåra tomt måste jag tillägga.

M miniGranis skrev:
Är det skruvarna i den inringade delen du menar ?
[bild]
Tack för bilden! Ena motorn låste sig, med hjälp av denna bild lyckades jag ta isär allting och ta bort smuts och gammal olja, nu verkar min 622 gå.

Är det någon som vet hur man gör för att uppdatera mjukvaran själv i en äldre RS630?
Jag har toolkit och software programmer sedan tidigare men aldrig kommit mig för att prova på dessa.

Har någon en guide för hur man går till väga?

J Johan_F skrev:
Jag undrar om min RS 630 börjar bli dement. När den möter slingan vinkelrätt svänger den ofta åt höger och bort från slingan när den borde följa slingan åt vänster för att hitta laddstationen. Detta kan den envisas med flera gånger. Någon här som har samma problem eller ved vad det beror på? Annars har den fungerat bra och länge på min svåra tomt måste jag tillägga.
Min RS622 uppförde sig likadant förra året.
Gick över den ordentligt i vintras, visade det sig att skruvarna på hjulmotorerna hade gängat ur sig så allt glappade med påföljd att den inte inte kunde följa kabeln.
Tror det kan vara felet, men kan även vara dålig signal på kabeln, har köpt denna som jag ska testa i sommar:
https://pj-alltjanst.se/reservdelar/rs-adaptor-f-large-perimeter

Min är en äldre Robomow, så jag bytte ut axeltapparna till hjulen som var i plast till metall:
https://pj-alltjanst.se/reservdelar/drivmotor-tapp

Humana priser och bra service från detta ställe!

• Gilla
Johan_F och 1 till
  • Laddar…
Ny säsong nya problem - uppstarten gick bra tills den plötsligt stannade för att den saknade signal.

Lika fort som den stannade hoppade den igång igen - efter några klippningar senare ville den inte alls eftersom den saknade signal.

Om man satte den på kantklippning verkade den ha lättare än om den stod några meter från kabeln.

Ut med gammelradion, men inget avbrott hittades men om man kopplade ifrån huvudenheten så började plötsligt den pipa kabelbrott vilket den inte gjorde innan konstigt nog?

Provade att försöka förstå att mäta kabeln - först fick jag en värde på ung 2 men sedan jag kapat bort 200meter av 600meter ökade det till ung 15, Trodde då att jag löst det hela och släppte ut maskinen igen.

Efter några minuter så stannade den igen för att den saknade signal och började om igen.

Frågan är om det fortfarande är några skarvar som spökar och om en förstärkningskabel jag läst om kan hjälpa mot detta beteende?

Har du kollat kontaktytorna på det gröna anslutningsdonet till slingan. En bekant hade liknanden problem förra säsongen. Efter lite felsökning upptäckte vi att det var glappkontakt vid anslutningen. Vanligt förekommande om kontakten sitter ute över vintern. Vi hade också då signa hela vägen runt men glappkontakten gjorde att den stannade med jämna mellanrum när den tappade signal

Vet inte om du menar att du har mätt motståndet i kabel (Ohm) men om så är fallet och värdet ökade så betyder det att du då har ”sämre” kontakt. Högre Ohm-värde =större motstånd

T Tobb K skrev:
Vet inte om du menar att du har mätt motståndet i kabel (Ohm) men om så är fallet och värdet ökade så betyder det att du då har ”sämre” kontakt. Högre Ohm-värde =större motstånd
Precis - är novis i mäta, men som du säger fick jag ett högre värde när jag kapade i slingan.

Någonstans läste jag att det ökar med längden på kabeln?

Vad jag inte förstår är att signalen blev starkare när jag gick runt med radion efter detta, men likafullt står maskinen och säger att den saknar just signalen jag hör genom radion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.