351 632 läst ·
652 svar
352k läst
652 svar
Robomow RS 630
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Hej
är det värt pengarna att få installationen utförd av ÅF eller gör man det bättre själv? Hur lång tid tar det?
är det värt pengarna att få installationen utförd av ÅF eller gör man det bättre själv? Hur lång tid tar det?
mattiaswahlberg skrev:
Beror på vad du skulle få betala för en installation. Min trädgård tror ja skulle kosta runt +-5000kr. Och så här i efterhand så är jag glad att jag gjorde det själv med hjälp en polare. Tog oss ca 15 timmar. Men då grävde vi ner kabeln på vissa sträckor, var det som tog tid. Anvisningarna i böckerna som följer med är kanon.
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Varför blev det en Stiga Henke-el?
Nu är "Robbe" installerad! Det blev nästan 600 meter kabel och 2 zoner. Det verkar inte vara några problem för den att orka tillbaka till laddstationen. Jag har hittills sett vid två tillfällen att den gått mer än 400 meter längs kabeln efter att den slutat klippa. Och vilka backar den klarar! Otroligt imponerad över det. Jag är hittills väldigt nöjd. Väldigt glad att jag lämnade tillbaka Bosch Indegon och tog en Robomow RS630. Återkommer med fler erfarenheter.
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Skall få priset i morgon. Vi får se vad det landar på.Dropdead skrev:Beror på vad du skulle få betala för en installation. Min trädgård tror ja skulle kosta runt +-5000kr. Och så här i efterhand så är jag glad att jag gjorde det själv med hjälp en polare. Tog oss ca 15 timmar. Men då grävde vi ner kabeln på vissa sträckor, var det som tog tid. Anvisningarna i böckerna som följer med är kanon.
Min har stannat en gång på vägen hem med slut i batteriet. jag har 470m kabel ungefär, men har som sagt bara hänt en gång. dock hade jag önskat att den skulle åka förbi den smala passagen in till delzon 1, så den kommit tillbaka fortare.miniGranis skrev:Hej !
Hur upplever ni klipparen nu när ni kört ett tag ?
Det blir ev. beställning av en RS630 i helgen till min mamma.
Som jag förstått det så navigerar med enbart kanttråd när den skall hem och ladda.
Jag kommer att lägga ut ca 300 meter kanttråd och undrar om man behöver vara orolig för att den får batteritorsk innan den hinner fram till laddaren ? Finns det någon intelligens i hur den kör när den skall "hem" ?
Någon som vet om det går?
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Hur mäter man kabellängd på enklast sätt? Stega? Karta?
Min far som också precis köpt en 630 berättade just att han sett att den "genat" från en slinga till en annan när den var på väg till laddning, det var i en smal passage där slingorna ligger ganska nära varandra, den gick utan klipp motorer igång och svängde plötsligt över och följde andra sidan så att vägen blev kortare. Jag har bett honom prova detta igen, är det så ska jag nog prova att bygga en smal passage för att den ska kunna gena.
Snackade med supporten här om dagen och fick veta att RS630 följer slingan hem i 7 olika spår för att undvika spårbildning i gräsmattan. Han nämde då också att klipparen befinner sig längre in på mattan än vid kantklippningen och det gör att den genar hem utan att gå in i delzoner när den ska tillbaka till laddstationen. Grymt om detta stämmer! Ni som äger dessa kanske redan har koll på detta men skriver iallafall för de som är intresserade.
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg