10 680 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Rob 600 avviker från guidekabel
I det första läge du hade guidekabeln i så korsade den väl begränsningskabeln mellan hus o växthus/altan (markerad i blått nedan)?A Aronb skrev:Jag har ju inte tillgång/kunskap om tjusiga ritprogram men har gjort en snygg teckning här som är lite mer noggrann än den förra kanske. Där syns även hur guidetråden går just nu. Om nån har någon ide eller tips på vad som kan göras för att få rätsida på detta så skulle det uppskattas enormt
Just nu hatar jag roboten och önskar att jag aldrig hade köpt den. Men vill ändå försöka så mycket som möjligt för att få ordning på den själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För ROB600 är detta en 'no-no'. Se urklipp ur manualen nedan. Detta kanske förklarar varför den inte hittade hem med guiden i ursprungsläget? Tycker det sammanfaller med var du indikerade att den hoppade av i ett av dina första inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Anders
Nej begränsningslabeln gick inte där då, jag har flyttat den dit efteråt för att kunna komma åt framsidan av huset med guiden. Den som går till ön som huset ör gick från början ut vid parkeringens högra hörn ca.
(Från början trodde jag ju att det var nånting i Marken som störde den)
(Från början trodde jag ju att det var nånting i Marken som störde den)
Nu kanske jag 'kladdar ner' tråden lite men tycker detta var intressant för att förstå klipparna och eventuella problem! Hur som helst..Nötegårdsgubben skrev:
Kikade på den länkade pdf- filen nu och förstod sammanhanget (ska läsa på bättre nästa gång innan jag slänger ur mig påståenden!
Mycket riktigt så finns det en begränsning i hur lång guideslingan kan vara för HQ Detta nämns överhuvudtaget inte i R600/800/1000 manualen... Där står endast att guidekabeln får vara max 100m.
Begränsningen i slinglängd kan ju vara bra att känna till också! Oklart om den är 400m för ROB men rimligen ligger den väl där någonstans om inte mindre. Kan ju va vara bra att ha det i åtanke vid planering än installationen och välja en väg för guiden som inte resulterar i en onödigt lång slinga.
Nu känns det ju inte som om detta var orsaken för TS men bra att tydliggöra tyckte jag...
//Anders
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Det är enligt manualerna samma sak för alla i Husqvarna-familjen, dock vet jag ingen som haft problem med det på riktigt. Jag har själv en AM 420 med en guide som korsar begränsningskabel ut till en ö och det har aldrig varit något problem.A aekeberg skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
De billigare Hva 105, känns som en Kinaklippare, riktigt billig, samt att hjulen inte svänger, den hasar hjulen, samt att den känns inte vidare förfinad när den klipper.., men funkar gör den, men tycker man ska upp på 300 serien..Nötegårdsgubben skrev:
För att uppdatera lite så är jag nu helt övertygad om att det var jag som hade klantat mig och klipparen är inget som helst fel på. Lite pinsamt men men.
Från att ha hatat den så den var nära att åka på tippen så börjar jag nu tycka riktigt bra om den lille krabaten.
Från att ha hatat den så den var nära att åka på tippen så börjar jag nu tycka riktigt bra om den lille krabaten.
Vad hade du gjort för fel?A Aronb skrev:
Jag har beskrivit det lite längre upp, men felet var att jag hade gjort guideslingan med mjuka böjda svängar pga att det stod att man inte får göra 90 graders böjar. Så skulle man inte göra utan göra en rak sträcka och sedan en sväng med max 135 grader. en 90 graders sväng ska då alltså göras med två 135 graders veck med en liten bit rak tråd emellan.
Skogsägare
· 23 204 inlägg
Det verkar lite känsligt, men har du hittat ett sätt som funkar nu så är det väl bra så.
Sitter på frukostaltanen och såg just min egen robot följa guiden ut och den tar en 180 gradersvändning (dina svängar är väl nu 45+45 snarare än 135+135) med en kurvradie på 5–6 meter. Så huruvida den klarar mjuka svängar eller ej beror nog lite på vad man anser vara mjukt.
Med sedvanlig friskrivning om skillnader mellan Husqvarna och Mcculloch.
Sitter på frukostaltanen och såg just min egen robot följa guiden ut och den tar en 180 gradersvändning (dina svängar är väl nu 45+45 snarare än 135+135) med en kurvradie på 5–6 meter. Så huruvida den klarar mjuka svängar eller ej beror nog lite på vad man anser vara mjukt.
Jo 180 graders svängar klar min med nu. Men bara det är en liten bit rak tråd mellan varje knyck, eller vad man nu ska kalla det. Nja 45+45 blir det väl inte. En 45 graders är ju typ sån här >. 135 är ju en uträtad 90. TypNötegårdsgubben skrev:
Det verkar lite känsligt, men har du hittat ett sätt som funkar nu så är det väl bra så.
Skogsägare
· 23 204 inlägg
135+45=180, så det är ju egentligen bara en fråga om perspektiv. Mäter man svängen jämfört med rakt fram (45) eller innervinkeln på böjen (135).
Jag tror att man normalt talar om hur mycket man svänger, men vi menar samma sak.
Jag tror att man normalt talar om hur mycket man svänger, men vi menar samma sak.
Som en komplettering: för min R600 har jag kört med mjuka kontinuerliga svängar överlag och det funkar fint. Nu är det förvisso få skarpa hörn utan har mer en löpande slinga som mjukt tar sig runt huset...A Aronb skrev:Jag har beskrivit det lite längre upp, men felet var att jag hade gjort guideslingan med mjuka böjda svängar pga att det stod att man inte får göra 90 graders böjar. Så skulle man inte göra utan göra en rak sträcka och sedan en sväng med max 135 grader. en 90 graders sväng ska då alltså göras med två 135 graders veck med en liten bit rak tråd emellan.
Minsta radien för en 90 graders sväng är dock under en meter. Och här gjorde jag mer av två '45-gradare' men ändå i en 'kontinuerlig böj' dvs inte 'rakt-böj-rakt-böj-rakt'....
Så det ligger kanske något i att man måste vara extra noggrann om man har distinkta vinkelräta kursändring i sin installation och inte kan ta ut kurvan ordentligt! Men med en fin kontinuerlig kurva så funkar åtminstone min installation.
Aekenberg. Följer din r600 tråden rakt över när den kör in eller gör den som s600 att den har en ”korridor” på upp till drygt en meter som den varierar avdtåndet till tråden med? Jag fick för mig att det var därför svängarna skulle vara distinkta istället för mjuka. Men det är bara en gissning.
Den följer slingan i en korridor på vänster sida in mot stationen. Bredden varierar från någon decimeter uppemot 1,5 meter.A Aronb skrev:
Jo, när man bryter av en 90 graders sväng med två 45 graders vinklar förstår alla vad man menar för så säger man i dagligt tal men rent strikt som Aronb påpekar är det fel, 2 x 135 grader är korrektNötegårdsgubben skrev: