Hej jag håller på att förbereda installationen av vattenburen golvvärme, och jag skall dra 3x0,75 allt 3x1 kvadrats kabel mellan styrskåpet och cirkulationspumpen. Min fråga är om det är OK att dra RKK kablar i väggar om man lägger den i vp rör?

Tacksam för svar

• Gilla
ranzor
  • Laddar…
Svaret är nej.

//Patrik

Vad har kablarna för spänning?

Vad finns det för 0,75 eller 1 kvadrats kablar som är ok att lägga i rör ?

varför inte lägga 1.5kvadrats direkt? vad är skälet att du vill lägga mindre?

spänningen är 230

installatören säger att det inte får plats 1,5 kvadrats i plinten i styrskåpet

Nu vet jag inte om detta är lagligt men det går att kapa av några trådar och på såvis få plats med trådarna. Är det vanlig signal borde det om inte annat funka.

edit: installatören borde väl ha kabel till dig om inte annat? frågat honom?

Ni som har behöriget,
Är problemet kabeltypen eller kabelarean?

Beror inte kabelareans krav på:
1 Matande säkring
2 Ledarens längd

man få inte fast förlägga kabel med mindre än 1,5 kvmm. Det låter märkligt att man inte skulle få plats med 1,5kvmm i plinten.

Vad är det för styrskåp? Vad är avståndet mellan styrskåp och cirkpump? Det normala är väl att dra typ EKK från styrskåp till en brytare vid pumpen och sedan anslutningssladd från brytare till pump (bra med brytare vid pumpen, speciellt om den är i ett annat rum än styrskåpet, så att man säkert kan bryta den vid service.)

http://www.draka.se/Portals/0/Produkter/Pdf/H05VV_F__RKK__300500_V.pdf
Det är tillverkarens anvisning som gäller. Generellt finns inget förbud att förlägga gummikablar eller anslutningskablar fast. Däremot kan det rekommenderas i miljöer där vibrationer förekommer.
Ska du dra en kabel som är klenare än 1,5mm2 så kan du inte räkna med att kunna använda 10A säkring.
Det blir en hel del efterforskning om du avviker från standarden, du måste ju kunna bevisa att din installation håller god elsäkerhetsmässig praxis.

Vanligtvis drar man inte anslutningskablar i rör eller installera fast. Utan då använder man installationskablar typ EKK.
Är plinten avsedd för 0,75mm2 så kan du ju sätta i en bit 0,75 ledning och skarva med kabeln.

Jag har nu dragit 1,5 kvadrats, installatören får skarva om han inte får plats
tack för alla svar

Lite sent kanske men det här är en av dom kablar som man skulle kunna använda, den är bla. godkänd för fast förläggning. FKLR (SE-N05VA7V-R) 300/500 V Draka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.