3 038 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
RJ11 på inkommande telekabel
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Hej,
Jag har letat här efter hur jag skall göra med min telekabel utan att hitta något bra svar.
Jag har plockat bort alla telefonjack i huset och har nu bara inkommande telekabel på vinden.
Den inkommande telekabeln har svart(mörkblå?) och gul ledare, dessa skall jag skarva med fiskögon med en ny ekkx kabel till modemet som jag tänkte ha i källaren.
Om jag förstått det rätt skulle det skarvas såhär med gammal - ny kabel:
Svart med Turkos
Gul med Violet
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Telefonjack)
Kan jag sedan sätta dessa två ledare Violet och Turkos i en RJ11 kontakt och stoppa i modemet?
Hur skall ledarna sättas i RJ11 kontakten?
Jag har letat här efter hur jag skall göra med min telekabel utan att hitta något bra svar.
Jag har plockat bort alla telefonjack i huset och har nu bara inkommande telekabel på vinden.
Den inkommande telekabeln har svart(mörkblå?) och gul ledare, dessa skall jag skarva med fiskögon med en ny ekkx kabel till modemet som jag tänkte ha i källaren.
Om jag förstått det rätt skulle det skarvas såhär med gammal - ny kabel:
Svart med Turkos
Gul med Violet
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Telefonjack)
Kan jag sedan sätta dessa två ledare Violet och Turkos i en RJ11 kontakt och stoppa i modemet?
Hur skall ledarna sättas i RJ11 kontakten?
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Jag funderade på att sätta ett jack men sen tänkte jag att det kanske var bättre att minimera antalet skarvar till modemet då jag ändå inte kommer använda det till annat än modemet.
Ska det sitta på vinden så är fiskögon bättre då du slipper fuktproblem som kanske annars kan uppstå.Christian Ek skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Ska man vara noga så ska du ju använda en kabel med solida ledare mellan vinden och källaren. Den kabeltypen gör sig bättre i slitskontakterna i ett jack än i en RJ11 kontakt. (det är emot standard att klämma vanliga rj11 kontakter mot solida ledare även om det brukar funka).
Min rekomendation blir därmed att du tar in din kabel på ett jack eller i en patchpanel i källaren
Min rekomendation blir därmed att du tar in din kabel på ett jack eller i en patchpanel i källaren
Medlem
· Västra Götaland
· 139 inlägg
Tack för input.Mats skrev:Ska man vara noga så ska du ju använda en kabel med solida ledare mellan vinden och källaren. Den kabeltypen gör sig bättre i slitskontakterna i ett jack än i en RJ11 kontakt. (det är emot standard att klämma vanliga rj11 kontakter mot solida ledare även om det brukar funka).
Min rekomendation blir därmed att du tar in din kabel på ett jack eller i en patchpanel i källaren
Klicka här för att svara