Har en fråga som någon här kanske kan besvara?

Har en mindre tillbyggnad på huset som är dåligt skick och dåligt konstruerat så tänker riva den. Det är ett sedan länge preskriberat svartbygge. Finns ingen detaljplan för området men det ligger central i staden och därmed inom sammanhållen bebyggelse. Pratade med kommunen som sa att det krävs rivningsanmälan, så långt inget problem tills jag läste bygglovstaxan och de ska ha 7000 kr 😳😳😳.

Då började jag fundera lite om det verkligen behövs någon anmälan för ett svartbygge? Alternativt vilken sanktionsavgift man riskerar om man river ändå? Försökte läsa i PBL men blev inte det minsta klok på vad man kunde åka på.

Någon här som vet?

//Svartbygget
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Intressant fråga där det saknas direkt praxis från domstol vad jag vet. Du har fått kommunens bedömning, att det krävs rivningsanmälan att rätta överträdelsen, alltså riva.

Troligen krävs inte rivningsanmälan eftersom det finns en inbyggd möjlighet att rätta olovliga åtgärder i PBL. Kommunen har troligen fel. Lagstödet finns här:

Utdrag ur Plan- och bygglag (2010:900) 11 kap. 54 § som beskriver att ingen byggsanktionsavgift tas ut om rättelse sker innan frågan om sanktion eller ingripande överläggs med tillsynsmyndigheten.

Här finns en HD-dom som diskuterar 11 kap. 54 § i domskälen och därmed ger vägledning:

https://lagen.nu/dom/nja/2021s446

Även om frågan om preskription inte berörs så tydliggörs att redan 1976 års bygglagstiftning innehöll möjligheten att rätta, t ex att riva en olovligt uppförd byggnad. Denna rättelsemöjlighet har sedan förts över från denna äldre lagstiftning till PBL utan syfte att ändra på rättelsemöjligheten. Syftet med rättelsemöjligheten i lagen är att motverka svartbyggande. En rivningsanmälan för svartbyggda åtgärder skulle motverka detta syfte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Ledsen
Solvide
  • Laddar…
Tack för mycket bra svar!

Då är frågan hur jag ska ta detta vidare på lämpligast sätt? Prata med kommunen igen och förmå dem att ändra sin inställning vilket troligen är både svårt och tidskrävande - särskilt i semestertider. Eller helt enkelt riva och ta diskussionen om de hör av sig. Det är ju inte ens säkert att de gör.
 
Claes Sörmland
B blackbuild skrev:
Tack för mycket bra svar!

Då är frågan hur jag ska ta detta vidare på lämpligast sätt? Prata med kommunen igen och förmå dem att ändra sin inställning vilket troligen är både svårt och tidskrävande - särskilt i semestertider. Eller helt enkelt riva och ta diskussionen om de hör av sig. Det är ju inte ens säkert att de gör.
Att övertyga tjänstemän om att deras rådgivning är felaktig låter inte som en väg framåt. Du får välja:

1. Anmäl rivningen enligt kommunmedarbetarens lagtolkning.

2. Riv utan anmälan.

Vid 2 så finns dessa möjligheter:

2a) Ingen anmäler din rivning av det gamla svartbygget. Frågan är därmed utagerad. Efter fem år preskriberas möjligheten för kommunen att rikta en byggsanktionsavgift mot dig för att ha påbörjat en rivning utan startbesked efter anmälan.

2b) Någon anmäler din rivning av det gamla svartbygget. Först nu får du veta om kommunens byggnadsnämnd verkligen menar att rätta genom rivning är anmälningspliktigt. Det är ett beslut de tar i byggnadsnämnden, alltså som politikerna tar. Du kan kontakta politikerna och argumentera för din sak. Nu kan du kostnadsfritt överklaga ett beslut som går dig emot till länsstyrelsen. Går ärendet dig emot där så kan du överklaga till MMD. Går ärendet dig emot där kan du begära prövningstillstånd hos MÖD. Om frågan går hela vägen till MMD och går dig emot (eller kommunen överklagar om beslutet går din väg) så är min gissning att MÖD tar upp fallet. Det är juridiskt intressant om man har en anmälningsplikt för rivning av frukten av olovliga byggåtgärder - alltså om PBLs rättelsemöjlighet omfattas av anmälningskrav - och om det alls relaterar till preskriptionsfristerna i PBL på fem respektive tio år.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att övertyga tjänstemän om att deras rådgivning är felaktig låter inte som en väg framåt. Du får välja:

1. Anmäl rivningen enligt kommunmedarbetarens lagtolkning.

2. Riv utan anmälan.

Vid 2 så finns dessa möjligheter:

2a) Ingen anmäler din rivning av det gamla svartbygget. Frågan är därmed utagerad. Efter fem år preskriberas möjligheten för kommunen att rikta en byggsanktionsavgift mot dig för att ha påbörjat en rivning utan startbesked efter anmälan.

2b) Någon anmäler din rivning av det gamla svartbygget. Först nu får du veta om kommunens byggnadsnämnd verkligen menar att rätta genom rivning är anmälningspliktigt. Det är ett beslut de tar i byggnadsnämnden, alltså som politikerna tar. Du kan kontakta politikerna och argumentera för din sak. Nu kan du kostnadsfritt överklaga ett beslut som går dig emot till länsstyrelsen. Går ärendet dig emot där så kan du överklaga till MMD. Går ärendet dig emot där kan du begära prövningstillstånd hos MÖD. Om frågan går hela vägen till MMD och går dig emot (eller kommunen överklagar om beslutet går din väg) så är min gissning att MÖD tar upp fallet. Det är juridiskt intressant om man har en anmälningsplikt för rivning av frukten av olovliga byggåtgärder - alltså om PBLs rättelsemöjlighet omfattas av anmälningskrav - och om det alls relaterar till preskriptionsfristerna i PBL på fem respektive tio år.
Kan man även tänka sig alternativet att man gör en skriftlig föranmälan till kommunen om att man tänker riva ett svartbygge med hänvisning till den där rättelsen. Dvs inte begär rivningslov.
Om kommunen då svarar emot så kan man få striden i det läget där de inte kan skicka någon rivningslovsfaktura. Och eftersom rivningen ännu inte är gjord så riskerar TS heller inga dryga böter då.
Vad tror du? Är det juridiskt möjligt att skapa en strid "i förskott" om denna rättelserätt? Tänker att förlorar man då så är det ju bara att söka rivningslov och riva.
Men måste man glatt riva först så riskerar man ju förlorar striden och därmed då åka på att betala böter för olovlig rivning. Så funkar min idé juridiskt så blir eventuell förlust mot kommunen betydligt billigare men både syftet att ta strid om rättelse och att kunna riva uppfylls på bästa sätt. Eller?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.