Hej

Har börjat riva gammal tapet så här på lunchen och insett att den lossnar ganska lätt, får bort tre lager tapet men kvar blir en luden yta. Går den behandla på något sätt så jag kan tapetsera direkt på den, eller är det bredspackel/renoveringsgips som gäller?

Bifogar film på ytan.

G Gunnar Johansson69 skrev:
Hej

Har börjat riva gammal tapet så här på lunchen och insett att den lossnar ganska lätt, får bort tre lager tapet men kvar blir en luden yta. Går den behandla på något sätt så jag kan tapetsera direkt på den, eller är det bredspackel/renoveringsgips som gäller?

Bifogar film på ytan.
1. Rolla på tapetklister.
2. Låt torka.
3. Slipa bort ojämnheter
4. Upprepa vid behov

Hej, hoppas det är okej att jag ställer en liknande fråga! Jag har rivit bort en liten del av vävtapet och får också som en luden yta. Är det tapetklister som är bäst att använda? Man kan inte rullspackla? Jag ska måla väggarna, inte tapetsera.

• 20260510_103920.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
R Renoverings-Linn skrev:
Hej, hoppas det är okej att jag ställer en liknande fråga! Jag har rivit bort en liten del av vävtapet och får också som en luden yta. Är det tapetklister som är bäst att använda? Man kan inte rullspackla? Jag ska måla väggarna, inte tapetsera.
Risken med att spackla direkt på pappersluddet är att det lagret släpper från underlaget (pga. vattnet i spacklet) och det bildas blåsor.

• Gilla
Renoverings-Linn
  • Laddar…
Köp en billig grundfärg och måla på. Skrapa bort det som bubblar sig vått (kladdigt!). Vänta sen till det torka och slipa sedan till en jämn yta. Spackla vid behov och måla sen ett lager grundfärg till. Upprepa tills ytan ser bra ut. Kan vara ett antal varv. Färg tenderar att framkalla minsta ojämnhet och strukturskillnad. Betydligt enklare att köpa en enfärgad tapet.

G gmogmo skrev:
1. Rolla på tapetklister.
2. Låt torka.
3. Slipa bort ojämnheter
4. Upprepa vid behov
Tack! Körde följande och blev perfekt.

1. Handslipa bort det värsta med 120 papper
2. Tapetklister som jag hade hemma från tidigare (non woven)
3. Lät torka i 3 timmar
4. Handlispa lätt med 120 papper

Tog cirka en arbetsdag (inklusive torktid) för ett 15 m2 rum, 4 timmar slipa, 1 tim tapetklister, 3 timmar torka, 30 min slipa över lätt.

Lent som en babyrumpa!

• Gilla
gmogmo
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Köp en billig grundfärg och måla på. Skrapa bort det som bubblar sig vått (kladdigt!). Vänta sen till det torka och slipa sedan till en jämn yta. Spackla vid behov och måla sen ett lager grundfärg till. Upprepa tills ytan ser bra ut. Kan vara ett antal varv. Färg tenderar att framkalla minsta ojämnhet och strukturskillnad. Betydligt enklare att köpa en enfärgad tapet.
Tack för bra tips. Jag funderar på om det är enklare att låta vävtapeten sitta kvar och bredspackla/rullspackla direkt över den. Jag har som sagt rivit bort en mindre del nu bara och den gick ganska lätt att riva bort. Men vad blir enklast att göra för att få underlaget så jämnt som möjligt inför målning - riva bort och göra såsom du skrev eller bredspackla/rullspackla direkt på tapeten?

Tack för bra tips. Jag funderar på om det är enklare att låta vävtapeten sitta kvar och bredspackla/rullspackla direkt över den. Jag har som sagt rivit bort en mindre del nu bara och den gick ganska lätt att riva bort. Men vad blir enklast att göra för att få underlaget så jämnt som möjligt inför målning - riva bort och göra såsom du skrev eller bredspackla/rullspackla direkt på tapeten?
Det beror på hur bra du är på att spackla samt hur hårt vävtapeten sitter. Rent allmänt vill jag i alla fall börja spackla på något som är så jämt som möjligt.

G gmogmo skrev:
Det beror på hur bra du är på att spackla samt hur hårt vävtapeten sitter. Rent allmänt vill jag i alla fall börja spackla på något som är så jämt som möjligt.
Vävtapeten sitter löst och det är enkelt att riva bort den så att man får en sån där "luden" yta. Vad tror du, eller andra i forumet, om nedan steg?

1. Riva bort vävtapeten
2. Grundmåla så att den ludna ytan "blir jämnare" så att man därefter kan spackla i steg 3
3. Bredspackla/rullspackla
4. Måla

BirgitS
Den ludna ytan efter lätt slipning (inlägg 6) brukar vara tillräckligt slät för att rullspacklas. Jag är inte säker på att en luden pappersyta blir jämnare av att målas.

• Gilla
Renoverings-Linn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den ludna ytan efter lätt slipning (inlägg 6) brukar vara tillräckligt slät för att rullspacklas. Jag är inte säker på att en luden pappersyta blir jämnare av att målas.
Då byter jag ut steg 2 mot att slipa istället, jag får testa mig fram lite helt enkelt. Jag läste den artikel på ByggaHus som du hade länkat till i ett annat inlägg om i princip detta, jag saknade bara en del om just vad man gjorde mellan att man hade rivit bort tapeten och man får en sån luden pappersyta och innan man spacklade. Tack för svar! 🙂

Vävtapeten sitter löst och det är enkelt att riva bort den så att man får en sån där "luden" yta. Vad tror du, eller andra i forumet, om nedan steg?

1. Riva bort vävtapeten
2. Grundmåla så att den ludna ytan "blir jämnare" så att man därefter kan spackla i steg 3
3. Bredspackla/rullspackla
4. Måla
Låter bra. Eventuellt kommer du att vilja slipa lite efter steg 1.

• Gilla
Renoverings-Linn
  • Laddar…
AXS
Om det inte behövs för att annan yta är ojämn skulle jag försöka undvika bred/rull-spackel så långt det går. Otroligt svårt att få det perfekt.

Körde själv billigaste tänkbara färgen(Classe hade utförsäljning nyss) och målade ganska tunnt. Sen slipa och måla på med riktig färgen.

AXS AXS skrev:
Om det inte behövs för att annan yta är ojämn skulle jag försöka undvika bred/rull-spackel så långt det går. Otroligt svårt att få det perfekt.

Körde själv billigaste tänkbara färgen(Classe hade utförsäljning nyss) och målade ganska tunnt. Sen slipa och måla på med riktig färgen.
Jag har rivit bort lite mer nu och kommer ner till betongytan på vissa ställen. Den är jämn och fin skulle jag säga. Något hack och liknande som behöver fyllas igen men överlag fin. Det vore väldigt skönt att göra så som du skriver, dvs inte spackla utan endast grundmåla och måla. Tack för inputen, det där ska jag fundera på!

BirgitS
Hack och gropar i betongen måste spacklas igen, annars kommer de att synas efter målningen. Men det är skillnad på att spackla just där det behövs och rull/bredspackla hela ytan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.