J justusandersson skrev:
Det är svårt att uttala sig mer specifikt när man inte sett bygget. Sölvesborg är ju inte så värst utsatt. Ett alternativ är att lämna kvar en liten väggstump. Med korta diagonaler menar jag sådana som sitter uppe i krysset i övergången mellan vägg och tak. Titta på Brunnshallen i Ronneby. Du märker av problemen när du ser att huset lutar på mitten...
Okej!
Kan man se det med fler bilder hur väggen är byggd osv?

Det spelar ingen roll att det byggdes som carport eller?

Bor dessutom i norra Sölvesborg.
Där man närmar sig Olofström.

Aldrig tänkt hur brunnshallen är. Trots jag är uppvuxen där..

Med att det lutar på mitten menar du typ att ytterväggarna buktar ut ungefär?

Jättetacksam för all tid ni alla tar er att svara här!

Du kan ju ta ett foto inifrån på den gavel där garageporten sitter. Är det i trakterna av Näsum?
A amoreex skrev:
Med att det lutar på mitten menar du typ att ytterväggarna buktar ut ungefär?
Ja, eller inåt.

J justusandersson skrev:
Du kan ju ta ett foto inifrån på den gavel där garageporten sitter. Är det i trakterna av Näsum?

Ja, eller inåt.
Inte långt, bjäraryd några km från Kylinge,

Dock är det ju beklätt så man ser ju inte konstruktionen...

Det är väldigt vackra trakter. Mycket fruktodlingar.

Det bästa är om väggen är klädd med något skivmaterial på insidan. Det har större betydelse för stabiliteten än regelkonstruktionen.

J justusandersson skrev:
Det är väldigt vackra trakter. Mycket fruktodlingar.

Det bästa är om väggen är klädd med något skivmaterial på insidan. Det har större betydelse för stabiliteten än regelkonstruktionen.
Verkligen äppelodlingar överallt.

Alla väggar invändigt är gipsade, och innertaket i garaget är glespanel och ska upp gips där också..

Detta kanske räcker för att säkra?

Det tror jag. Gips är jättebra.

J justusandersson skrev:
Det tror jag. Gips är jättebra.
Kanon!
Stabiliserar det mycket med innertak?
Bör man välja kanske plywood istället?

Har du jobbat med sånt här tidigare?

Det är bättre med gips i ett garage. Innertaket stabiliserar inte så mycket i sidled.
A amoreex skrev:
Har du jobbat med sånt här tidigare?
Hela mitt yrkesliv och lite till.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Okej!

Finns det några fler sätt vi kan dubbelkolla allt innan jag skrider till verk? Är inte sugen på överraskningar haha!

Men vill ha de öppet där inne..

Intressant, vad har du jobbat som mer specifikt?

Jag tror inte du behöver vara orolig. Garaget verkar vara en byggsats från en garagetillverkare, inget hemmabygge.
Jag är gammal arkitekt.

• Gilla
amoreex
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tror inte du behöver vara orolig. Garaget verkar vara en byggsats från en garagetillverkare, inget hemmabygge.
Jag är gammal arkitekt.
Tror också det..
Ändå på ritningarna står det Sävsjö trähus, och sen ett namn på vem som ritade det 1989..

Men väl vara så att grundkonstruktionen är en byggsats och sen har den ”modifierats”?

Aha intressant då har du ritat hus och sånt? Eller mest räknat på det?

Huset har tre stabiliserande enheter, de tre väggarna, vilket är det minsta antalet som går att ha i en byggnad. Med färre är byggnaden instabil.

W witten skrev:
Huset har tre stabiliserande enheter, de tre väggarna, vilket är det minsta antalet som går att ha i en byggnad. Med färre är byggnaden instabil.
Så du menar att plockas väggen bort blir byggnaden instabil?

Tänker för man ser ju många garage som
Bara har ytterväggar och ingen mitt vägg?

Alla carportar har stabilitetsproblem så det ingick nog i paketet från början, så att säga.

Jag har sysslat med mycket olika saker. Min grundutbildning på en välkänd teknisk högskola innehöll mycket teknik, vilket jag fortfarande har stor nytta av.

J justusandersson skrev:
Alla carportar har stabilitetsproblem så det ingick nog i paketet från början, så att säga.

Jag har sysslat med mycket olika saker. Min grundutbildning på en välkänd teknisk högskola innehöll mycket teknik, vilket jag fortfarande har stor nytta av.
Okej!
Så du menar att mitten väggen byggdes för att stabilisera?
Och kanske behöver vara kvar ändå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.