För att skapa ett mer rymligt garage och få plats att b.l.a. vinterförvara båten funderar jag på möjligheten att slå ut innerväggen som idag avskiljer det oisolerade garaget med det oisolerade förrådet. Det är ett klassiskt 70-tals garage med platt tak.
Vad tror ni, är det möjligt att slå ut denna vägg utan att påverka garagets stabilitet? Kan väggen vara en bärande vägg och har den någon stärkande funktion gällande sidostabiliteten som man påverkar genom att ta bort den?
Vad tror ni, är det möjligt att slå ut denna vägg utan att påverka garagets stabilitet? Kan väggen vara en bärande vägg och har den någon stärkande funktion gällande sidostabiliteten som man påverkar genom att ta bort den?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Osannolikt att den väggen är bärande. Stabiliserande är den naturligtvis, men för att bedöma vikten av det måste man veta mer om garagets uppbyggnad och omgivning. Är området särskilt utsatt för vind? Ritningen är en typisk mäklarritning och därför synnerligen opålitlig vad gäller väggtjocklekar mm.
Tack,J justusandersson skrev:Osannolikt att den väggen är bärande. Stabiliserande är den naturligtvis, men för att bedöma vikten av det måste man veta mer om garagets uppbyggnad och omgivning. Är området särskilt utsatt för vind? Ritningen är en typisk mäklarritning och därför synnerligen opålitlig vad gäller väggtjocklekar mm.
Har tyvärr ingen ritning på huset, byggt 1978.
Om man skulle välja att öppna upp väggen istället för att riva hela. Vad finns att ta med i beräkningar då? Om nu väggen har en bärande / stabiliserande funktion.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Generellt sett så har en vägg som är klädd med skivor av något slag alltid en stabiliserande förmåga, även om den har en öppning.
Ok, sorry men nu hängde jag inte riktigt med.J justusandersson skrev:
Var nog en otydlig fråga ställd av mig. Min fråga var egentligen om väggen nu skulle vara bärande. Kan man öppna upp den med en större öppning än nuvarande dörr, exempelvis spara 1m på varje sida och en bit uppe vid taket. Eller skulle det påverka stabiliteten allt för mycket?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tyckte det var vad jag svarade dig fast i mer generella ord. Väggen är säker inte bärande, men det är en lång fasad som kan må bra av lite stöttning. Du kan göra som du tänkte.
Nu är det som sagt ingen riktig ritning men om det är som illustrerat på bilden så känns det väl knappast som att den lilla stumpen av innervägg vid dörröppningen nedtill kan fylla någon vidare stabiliserande funktion?
Givet att inget är bärande, skulle en lösning kunna vara att riva innerväggen så att det kvarstår endast en stump även på övre långsidan och sedan mura/gjuta en förstärkning intill dessa stumpar och ytterväggen som en stödpelare/kontrefor på vardera långsida?
Givet att inget är bärande, skulle en lösning kunna vara att riva innerväggen så att det kvarstår endast en stump även på övre långsidan och sedan mura/gjuta en förstärkning intill dessa stumpar och ytterväggen som en stödpelare/kontrefor på vardera långsida?
Klicka här för att svara

