Har haft besök av Anticimex och får erkänna att mina förväntningar överträffades. Hela trossbotten måste bytas ut på grund av mögel, inklusive syllen. Huset står till hälften på krypgrund och hälften på betongkällare, kanske har golvet dock klarat sig över källaren.
Bara att inse att någon måste sitta med svarte petter och denna gång blev det jag. Jag vet att det kommer kosta och bli ett helvete etc etc.

Men är det någon som har tips inför projektet och då tänker jag så här, jag kommer inte kunna göra det själv (framför allt inte syllen) men så mycket som möjligt kan ju vara bra för att komma undan några av de snuskigt stora mängderna tusenlappar som kommer fly sin kos.

Så vad kan man göra själv som i stort sett rudis på området. Ta bort innergolvet och riva lite allmänt kanske man klarar frågan är om det lönar sig och var man ska stanna innan man skadar huset mer än vad som är vettigt eller att hela huset sätter sig på något sätt. Eller kan man komma överens tillsammans med byggfirman om vilken del man kan göra själv (och få lite tips, instruktioner) eller vara med som "byggjobbare" eller något liknande. Eller ser de bara en som någon som är i vägen och vill göra jobbet själv för att kunna ta bra betalt.

I ditt läge så hade jag nog rivit upp golvet och kört ut isoleringen vilket om det är byggmästarblandning ett hästjobb. Så det vill man inte betala någon annan för bara för att skyffla.

Sen är det nog stopp men prata med byggfirman innan du gör något. Försök få en offert och så tredubblar du den summan. Så blir du inte alltför överraskad av slutpriset.

Nu har jag ingen aning om vad du har på golvet (kök, badrum, innerväggar m.m).
Jag lade om mina golv (reglar, trossbotten + isolering), ca 60m2 och varifrån huset en vecka.
Jag hade öppna ytor, dvs inget uppepå.
Tog ca 1-2 dagar att riva och rensa upp grunden från organiskt material. (2 man)
Nya reglar, trossbotten + isolering tog kanske en dag. (2 man)
Lade in golvvärme, en dag (3 man)
Spånskivning 2 dagar (två man).
Syllen vet jag inte men den kan ju bytas bit för bit, det behöver inte vara hela längder, kan man byta meter för meter borde det funka.

Du kommer att göra en kanoninsats i detta jobb genom att riva (låna en tigersåg och bra blad), städa, bära fram material och låta hantverkarna göra det de är bäst på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.