Hej,

Vi ska tapetsera om och har aldrig gjort det själva förut. Rummet har gipsväggar och ett lager tapet, har suttit sedan 2005.

Läste på lite att tapet runt fönster/dörrar och hörn ska rivas bort. Har gjort detta, det som följde med var yttre delen av tapeten och på väggen sitter det kvar lite vitt tapetrest, som känns lite papperstoftigt, om ni förstår vad jag menar. Frågan är, går det bra att bara slipa så det stoftiga blir slätt och kanterna mot där yttre tapetlagret finns blir slätt, och sen tapetsera på? Eller behöver man göra något mer?

Skickar med lite bilder så ni ser vad jag menar.

Tacksam för svar!

• Gipshörn med delvis avlägsnad tapet, vitt papperstoftigt rest kvar på väggen, synliga kanter och ett fönster bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tapetborttagning vid dörrkarm, där yttre lagret avlägsnats och rester av vitt papper täcker gipsväggen, redo för slipning inför omtapetsering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
All tapet som sitter löst ska bort.

I ett rum där det var sån spaltbar tapet, i vårt fall var det yttre lagret en strukturtapet, rev vi bort hela det yttre lagret och slipade resten. Det brukar finnas en anledning till att tapeter är spaltbara, förutom struktur kan det t.ex. vara någon sorts plasthinna som ny tapet fäster dåligt på.

• Gilla
cirkustoad
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
All tapet som sitter löst ska bort.

I ett rum där det var sån spaltbar tapet, i vårt fall var det yttre lagret en strukturtapet, rev vi bort hela det yttre lagret och slipade resten. Det brukar finnas en anledning till att tapeter är spaltbara, förutom struktur kan det t.ex. vara någon sorts plasthinna som ny tapet fäster dåligt på.
Tapetserade ni direkt efter att ni slipat ytan eller målade ni med tapetgrund, mättade med tapetlim/vatten eller liknande innan ni tapetserade?

BirgitS
Vi skulle måla och inte tapetsera. Det är väldigt länge sen vi tapetserade.

• Gilla
cirkustoad
  • Laddar…
Jag skulle efter jag tagit ner lös tapet spärrat allt med en oljegrund, sen spacklat och slipat.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det ska räcka att riva bort lösa tapetrester. Den ska dela sig och det som sitter kvar är en fullgod grund för ny tapet.
Förbehållet är att det nya tapetklistrets fukt kan lösa upp de billigaste sorterna av gammalt tapetklister så de gamla resterna lossnar. Men det borde gå att testa.

• Gilla
cirkustoad
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag skulle efter jag tagit ner lös tapet spärrat allt med en oljegrund, sen spacklat och slipat.
Lite mkt jobb bara..

• Gilla
cirkustoad
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det ska räcka att riva bort lösa tapetrester. Den ska dela sig och det som sitter kvar är en fullgod grund för ny tapet.
Förbehållet är att det nya tapetklistrets fukt kan lösa upp de billigaste sorterna av gammalt tapetklister så de gamla resterna lossnar. Men det borde gå att testa.
Tack! Vi tänkte nog mätta ytan innan tapetsering, typ med 50/50 vatten/tapetlim. Var någon som tipsade att det kunde vara en bra för att minska risken för bubblor/släpp.

Redigerat:
C cirkustoad skrev:
Tack! Vi tänkte nog mätta ytan innan tapetsering, typ med 50/50 vatten/tapetlim. Var någon som tipsade att det kunde vara en bra för att minska risken för bubblor/släpp.
Ja, det är också en test. Där det lossnar då kan man riva ner.

• Gilla
cirkustoad
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Lite mkt jobb bara..
Fast man slipper alla bubblor, sen får man avgöra vad som är roligast

• Gilla
cirkustoad
  • Laddar…
H
C cirkustoad skrev:
Hej,

Vi ska tapetsera om och har aldrig gjort det själva förut. Rummet har gipsväggar och ett lager tapet, har suttit sedan 2005.

Läste på lite att tapet runt fönster/dörrar och hörn ska rivas bort. Har gjort detta, det som följde med var yttre delen av tapeten och på väggen sitter det kvar lite vitt tapetrest, som känns lite papperstoftigt, om ni förstår vad jag menar. Frågan är, går det bra att bara slipa så det stoftiga blir slätt och kanterna mot där yttre tapetlagret finns blir slätt, och sen tapetsera på? Eller behöver man göra något mer?

Skickar med lite bilder så ni ser vad jag menar.

Tacksam för svar!
Jag hade spacklat upp runt fönster och ojämnheter. Beroende på tapet, en del ska ligga och dra åt sig lim ett tag, några minuter, andra tapeter där kan rolla på tapetklistret på väggen och inget på tapeten, man sätter tapeten direkt på väggen med tapetklister. Använd en tapetskrapa försatt trycka dit tapeten jämt. Det finns säkert någon YouTube på nätet som visar detta. Bubblor brukar lägga sig efter någon dag. Skulle det bli kvartande bubblor efter 3-4 dagar så ta ett mattknivar och skär ett litet hål och peta in lite tapetklister och tryck till och torka av överskott limmet med en fuktad trasa och sen en torr. Har för mig att det t.o.m. finns en speciell spruta för att trycka in lim, det behövs inte, jag har tagit lite lim på en spetsig kniv, det är inte ofta man behöver skära bubblor.
Är det vävtapet då behövs mycket lim, då dessa tapeter drar massor av lim, så var inte snål med limmet på dessa, rena läskpappret. Även när dessa har torkat går det att skära i dessa men de områdena kan vara stora om man har varit snål med klistret, detta gäller vävtapeter.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det är bra att lägga en grund (inte bara tapetklister) om man har tapet på väggen innan. Vattnet i spackel löser upp det gamla limmet så det blir bubblor där man spacklar annars.

Sedan efter grundningen så spacklar man alla ojämnheter och slipar. Sedan kan man grunda framförallt de spacklade ytorn med billig färg eller lim. Man vill inte sätta tapet på ett alltför sugande underlag, tapeten "nyper" fast på sekunder på en sugande yta, det ger ingen marginal för att jsutera tapeten. Har kan tagit rikligt med lim och sätter på en yta som inte suger för bra, så flyter liksom våden på limmet och man kan skjuta hela våden i sidled så man får perfekt passning.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fast man slipper alla bubblor, sen får man avgöra vad som är roligast
Ev bubblor beror på dåligt utförande förra gången tror jag. Å andra sidan brukar de gå tillbaka när allt torkat.

H hempularen skrev:
Det är bra att lägga en grund (inte bara tapetklister) om man har tapet på väggen innan. Vattnet i spackel löser upp det gamla limmet så det blir bubblor där man spacklar annars.

Sedan efter grundningen så spacklar man alla ojämnheter och slipar. Sedan kan man grunda framförallt de spacklade ytorn med billig färg eller lim. Man vill inte sätta tapet på ett alltför sugande underlag, tapeten "nyper" fast på sekunder på en sugande yta, det ger ingen marginal för att jsutera tapeten. Har kan tagit rikligt med lim och sätter på en yta som inte suger för bra, så flyter liksom våden på limmet och man kan skjuta hela våden i sidled så man får perfekt passning.
Tack! Och då tänker du att man river av det yttre lagret på den spaltade tapeten överallt först, och sedan grundar på det och därefter spacklar och slipar samt grundar igen på de spacklade ytorna och sedan tapetserar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.