Hej,
Jag ska riva en hiskelig öppen spis i mitt hus. (Huset är byggt 1915 och detta åbäke hör inte hemma här). Se bild.
Nu till mitt problem; ingen vill ens lämna offert på arbetet. Jag vill helst inte göra det själv men det lutar åt att det måste bli så. Allt ska bort, spisen, tegwl och förut.
Fråga ett: Finns någon som kan lämna tips på någon som kan utföra rivning i Göteborg?
Fråga två: Om jag inte får tag på någon, hur genomförbart kan denna rivning vara att göra själv? Tror ni 'överdelen' är massiv eller ihålig, någon som har erfarenhet av liknande?
Jag ska riva en hiskelig öppen spis i mitt hus. (Huset är byggt 1915 och detta åbäke hör inte hemma här). Se bild.
Nu till mitt problem; ingen vill ens lämna offert på arbetet. Jag vill helst inte göra det själv men det lutar åt att det måste bli så. Allt ska bort, spisen, tegwl och förut.
Fråga ett: Finns någon som kan lämna tips på någon som kan utföra rivning i Göteborg?
Fråga två: Om jag inte får tag på någon, hur genomförbart kan denna rivning vara att göra själv? Tror ni 'överdelen' är massiv eller ihålig, någon som har erfarenhet av liknande?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Står det en teglad skorsten uppe på din öppna spis som också ska rivas så tror jag du ska ringa någon innan du börjar...
Är det bara ett rör till från spisen till skorstenen så är det bara att köra på.
Är det bara ett rör till från spisen till skorstenen så är det bara att köra på.
Spisen är byggd på 50-talet, tidigare har det ståt en kakelugn här. Spisen står inte under/i murstocken utan mot murstocken.I InsidersUnited skrev:
Det där är lätt att riva, tar en helg, högst. Onödigt att betala för. Har du tur ligger det parkett under, annars är det ett värre problem
D Dr Jumping Jack skrev:
Tack, då blir det nog rivningsarbete snart...
Parketten har jag en kille från Nicaragua som fixar om den är borttagen under. 1 400 kr m², bra pris tycker jag och passar på att slipa om hela golvet på samma gång.
De brukar inte vara något problem att plocka ner sten för sten.
Täck golvet och med hammare och mejsel hugg ned bit för bit. Det går om man är försiktig. Jag har rivit en liknande konstruktion och det var inte så svår. Om man börjar med spiskåpan uppifrån så gick det att knacka bit för bit.
Hammare o huggmejsel så går det på en dagE Erik555 skrev:Hej,
Oftast går det lika lätt med hammare o huggmejsel och så blåser inte maskin damm överallt, ett koben är ovärdeligt verktyg i alla lägenmnils skrev: