Hej! Vi funderar på att modifiera en yttervägg för att möjliggöra skjutdörrar i glas till uteplatsen.

På bifogad bild framgår i rött den del av väggen under fönstret som avses rivas. Av naturliga skäl är den delen inte bärande men finns det risk att man äventyrar stabiliteten i hörnet till höger? Risk för sättningar i hörnet? Man sågar ju av eventuell armering som går ut i väggen under fönstret.

Tacksam för klok input!

• Interiör av kök med matbord, markerad del med röd kryssad rektangel på vägg under fönstret för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är ju lite svårt att veta hur just din vägg är uppbyggd. Du har inte ens berättat vad den består av för material. Ibland finns det en bärande regel mellan dörren och fönstret.

Fasadförändringar kräver oftast bygglov och ingrepp i bärande konstruktioner en godkänd bygganmälan (kan ingå i bygglovet också).

K
Ibland så krävs inte bygglov för fasadändringar, bara en anmälan om just fasadändring (beror självklart på omfattningen och typ av ändring). Ta upp ett fönster brukar sällan kräva mer än anmälan.

BirgitS
Ja, sånt där kan ju variera både mellan kommuner och mellan olika områden inom kommunen, så det är ju bäst att fråga.

Tack för era svar! Som rubriken skvallrar om består väggen av lättbetong/leva, närmare bestämt isoblock 290 cm breda. Över valvet ligger en lättbetongbalk. Det är ingen bärande regel mellan fönster och dörr.

Frågan gällde huruvida rivning riskerar att äventyra stabiliteten eller leda till sättningsskador. Hörnet får ju mindre stabilitet eftersom ”hålet” utvidgas ner till golvnivån. Det var så jag resonerade men jag är varken konstruktör, byggare eller expert på murade väggar. Hoppades att någon här kanske är det.

Bygglov eller ej är såklart relevant men det kommer i nästa steg.

BirgitS
För närvarande verkar det i forumet inte finnas någon utbildad byggkonstruktör som svarar på frågor.

Skärgårdsbyggare
Om jag tittar på mitt eget hus som är byggt i lättbetongblock (Ytong) så skulle det absolut inte vara några problem att riva motsvarande yta. Bara förvissa dig om att det inte går någon el där. Sen är det ju lätt att ta bort ev beklädnad och såga sig igenom lättbetongen.

Ser inga som helst problem med att ta bort den biten.
Normalt sett sitter det endast något litet bläck och lim i form av blaskig cement i skarven.

Jag skulle ta fram tigersågen med arga bladet monterat och sedan gå bärsärk utan att fundera mer.

Stort tack för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.