14 208 läst ·
33 svar
14k läst
33 svar
Riva icke bärande garderobsvägg
Printscreenar det där, så jag har det sparat.
Kan bli lite hojt, men har inte tillträde på riktigt förrän om lite mer än två veckor. Så än så länge håller jag på att förbereda mig för det enorma projektet jag har framför mig
Kan bli lite hojt, men har inte tillträde på riktigt förrän om lite mer än två veckor. Så än så länge håller jag på att förbereda mig för det enorma projektet jag har framför mig
Lättbetong behöver iofs inte vara blå, finns annan också. Men dammar som fan gör det, vi har tagit ner några av våra väggar så det vet jag
Det blir mer slå sönder än såga men annars är väl principen densamma 
Alla borde ha en egen "slacker" min heter Peter å har byggfirma, han kommer förbi å kollar mina planer å säger ok lr gör så här istället, jag får bygga själv men hjälpen är ovärdelig d^_^b
Alla borde ha en egen "slacker" min heter Peter å har byggfirma, han kommer förbi å kollar mina planer å säger ok lr gör så här istället, jag får bygga själv men hjälpen är ovärdelig d^_^b
Om det nu skulle vara lättbetong får jag väl se till att samla ihop tillräckligt med aggressioner så ska det nog gå att få ner det också! 
Hjälp är verkligen ovärderligt, särskilt när man inte kan nåt om såntdär... Ändå har jag gått en 2-årig yrkesutbildning till byggnadsingejör, men konstigt nog nämns det ingenting om väggnedtagning eller om annat relevant...
Hjälp är verkligen ovärderligt, särskilt när man inte kan nåt om såntdär... Ändå har jag gått en 2-årig yrkesutbildning till byggnadsingejör, men konstigt nog nämns det ingenting om väggnedtagning eller om annat relevant...
Tyvärr finns det ju inga manualer på hur man nu tar ned en vägg - Har en förmåga att bli mycket - "Jaha.." och "OJ!" men framför allt lärdomar för framtiden.
Utbildning är dyrt och det bästa sättet att lära sig är väl att göra fel för att sedan göra rätt nästa gång.
Utbildning är dyrt och det bästa sättet att lära sig är väl att göra fel för att sedan göra rätt nästa gång.
Kan tänka mig det. Känns skönt att jag är ensam ägare till lägenheten, så jag kan stå där och svära för mig själv när det blir fel och slipper någon annans nedlåtande kommentarer om det hela 
HELVETE! Nu har jag fått tillgång till lägenheten och det första jag gjorde var att gå lös på garderobsväggen med hammaren. Längst ut ett vitt mjöligt material, och innanför något mörkgrått och mjöligt. Antar att det är lättbetongblock? För gips och reglar är det då verkligen inte. 
Haha.. Ja jag är ganska säker på det. Väggen är ca 6 cm tjock och verkar enbart ha som syfte at avskärma garderoberna. Har mailat fastighetsskötaren för säkerhets skull och ska se vad han har att säga. Annars får jag väl nöja mig med det hål jag hittills lyckats karva ut 
slacker, Ja, tyvärr.
6 cm är ju inget exakt mått, men tjock är den inte. Fast blev lite osäker när jag mailade fatsighetsskötaren och frågade vad det är för material, och han svarar att jag måste kolla med styrelsen innan jag river något. Detta trots att det står att ickebärande väggar får man riva utan tillstånd. Hmm.. Verkar som att han inte har nån riktig koll.
6 cm är ju inget exakt mått, men tjock är den inte. Fast blev lite osäker när jag mailade fatsighetsskötaren och frågade vad det är för material, och han svarar att jag måste kolla med styrelsen innan jag river något. Detta trots att det står att ickebärande väggar får man riva utan tillstånd. Hmm.. Verkar som att han inte har nån riktig koll.
Mmm...med din inställning kan det bara gå bra
fler tjejer skulle våga prova, det är ju sådan tjej man bara kan drömma om...
Ha en bra dag och lycka till
Ha en bra dag och lycka till
Haha, jag ser det som ett måste att prova. Inte bara för att dagens lösnign med väggen är skitdålig utan för att även lära mig nåt. Jobbar i ett byggföretag men har knappt ens lyft en hammare innan. Och bara därför har jag köpt en lägenhet där allting förutom fiskbensparketten i vardagsrummet behöver åtgärdas. Lagom projekt att börja med. Vi får väl se hur det lyckas, haha. Väggen blir det första projektet iallafall.
Men jag har läst någonstans att man kan såga i väggen med vanlig fogsvans också? Jag är lite rädd för tigersågen. Känns som att jag kommer kapa av mig armen eller nåt annat klantigt.
Men jag har läst någonstans att man kan såga i väggen med vanlig fogsvans också? Jag är lite rädd för tigersågen. Känns som att jag kommer kapa av mig armen eller nåt annat klantigt.
Är det lättbetong eller liknade kommer du snart ledsna om du ska såga för hand, ett alt är en liten bilmaskin och börja längst ut så ser du ganska snart hur det går, om du ska hyra på Cramo så fråga dom om vilken maskin och vilka mejslar dom tycker, glöm inte hörsel, mun och ögonskydd, någon stabil hink att bära ut med är att föredra i stället för säckar.